لیدا حسینی‌نژاد – در پی تعطیلی بخش بزرگی از بازار تهران و برگزاری چند تجمع اعتراض‌آمیز در حوالی آن، سه پاساژ پلاسکو، پروانه، علاءالدین و همچنین کلیه صرافی‌های این منطقه کار خود را تعطیل کردند.

بخش بزرگی از بازار تهران، امروز چهارشنبه دوازدهم مهر (سوم اکتبر) در اعتراض به نوسان‌های ارزی و کاهش بی‌سابقه ارزش ریال در برابر دلار، تعطیل بوده و در اطراف بازار نیز صدها تن در چند تجمع اعتراض‌آمیز  شرکت داشتند و مسیرهای منتهی به خیابان فردوسی به شدت تحت کنترل و ورود به بازار تقریباً غیر ممکن بوده است.

در همین زمینه:
مصاحبه ایرج‌ ادیب‌زاده
با علیرضا نوری‌زاده
درباره علل بحران ارزی و بروز بیرونی نارضایتی مردم

خبرهایی متعددی در این زمینه در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و ویدیوهایی از تجمع‌های پراکنده و شعارهای اعتراضی مردم در یوتیوب قابل مشاهده است.

بر اساس ویدیوهای منتشر شده، اعتراض‌کنندگان شعارهایی چون «دولت بی کفایت استعفا، استعفا»، «بازاری باغیرت، حمایت، حمایت»، «سوریه رو رها کن، فکری به حال ما کن»، «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم»، «نصر من الله و فتح قریب، مرگ بر این دولت مردم فریب» و «توپ، تانک، فشفشه، دلار باید نصف بشه» سر دادند.

سایت کلمه در گزارش‌های خود از حضور پرشمار گارد ضد شورش نیروی انتظامی و استفاده از گاز اشک‌آور توسط پلیس خبر و برخورد “خشن” نیروهای پلیس و لباس شخصی با اعتراض‌کنندگان خبر داده است.

چند پاساژ پلاسکو، پروانه، علاءالدین و… نیز به ناچار تعطیل کردند. کلیه صرافی‌ها نیز تعطیل بودند. از ظهر امروز شرایط آروم شده اما همچنان گارد ویژه محدوده را کنترل می‌کند. این در حالی است که رئیس انجمن‌های اصناف و بازار گفته است: «اغتشاش‌ها موردی به وجود آمده و ارتباطی با بازار و بازاریان ندارد و بازاریان تهران تنها به دلیل نگرانی‌های امنیتی که داشتند امروز مغازه‌های خود را باز  نکردند.»

خلیل هلالی، رئیس پلیس اماکن اما به خبرگزاری ایلنا گفته است «یک جمعیت محدود روانه بازار شدند و شعارهایی داده‌اند، ولی هنوز خبری از تعطیلی بازار نیست.»

این اضهارات در شرایطی مطرح شده است که احمد کریمی اصفهانی، دبیرکل جامعه اصناف و بازار تهران، در گفتگو با خبرگزاری مهر از تعطیلی بازار تهران خبر داده است. وی با تاکید بر اینکه یک عده عناصر ناشناس از بیرون از بازار درپی برهم زدن اوضاع بازار هستند گفته است که بازاریان برای «حفظ امنیت بازار» به «ناچار» مغازه‌های خود را بسته‌اند.

بر اساس گفته دبیرکل جامعه اصناف و بازار تهران ،روز گذشته پيامک‌هايی به بازاريان رسيده که چهارشنبه بازار بزرگ تهران در اعتراض به تورم در اعتصاب و تعطيل خواهد بود.

جامعه اسلامی اصناف و بازار نیز با انتشار بیانیه ای تعطیل شدن بخشی از بازار را به «منافقین» نسبت داده و هشدار داده است که «علی‌رغم انتقادهایی که به عملکرد دولت در حوزه اقتصادی و شخص رئیس جمهور دارد»، دولت اجازه نخواهد داد که منافقان به «اهداف خود» برسند و آنها به زودی مورد شناسایی قرار خواهند گرفت.

یکی از شهروندان تهرانی، بر مشاهدات خود بین ساعت یک تا سه و نیم بعد از ظهر، به زمانه گفته است که در این ساعت‌ها مسیرهای منتهی به خیابان فردوسی به شدت تحت کنترل و ورود به بازار تقریباً غیر ممکن بوده است.

چند پاساژ پلاسکو، پروانه، علاءالدین و… نیز به ناچار تعطیل کردند. کلیه صرافی‌ها نیز تعطیل بودند. از ظهر امروز شرایط آرام شده است، اما همچنان گارد ویژه محدوده را کنترل می‌کند. این در حالی است که رئیس انجمن‌های اصناف و بازار گفته است: «اغتشاش‌ها موردی به وجود آمده و ارتباطی با بازار و بازاریان ندارد و بازاریان تهران تنها به دلیل نگرانی‌های امنیتی که داشتند امروز مغازه‌های خود را باز  نکردند.»

رئیس پلیس اماکن عمومی هم گفته پلیس با صنوفی که برای اخلال مغازه‌های خود را تعطیل کرده اند بر اساس حکم قضایی برخورد می‌کند. در همین زمینه با سعید، یک شاهد عینی گفت‌وگوی تلفنی کرده‌ایم.

متن کامل گفت‌وگو با شاهد عینی را از اینجا بشنوید: