ميخاييل ساکاشويلی، رئيس جمهوری گرجستان تأييد کرد حزب او در انتخابات مغلوب ائتلاف تحت رهبری بيدزينا ايوانيشويلی شده است.

به گزارش رويترز، ساکاشويلی ۴۴ ساله، امروز دو اکتبر (۱۱ مهر) در نطقی تلويزيونی به شکست حزب خود اعتراف کرد و گفت: “بر اساس نتايج اوليه، مشخص شده که [ائتلاف] رؤيای گرجستان اکثريت را در اين انتخابات به دست آورده است.”

او افزود: “اين سخن به معنای آن است که گروه اکثريت در پارلمان بايد دولت جديد را تشکيل دهد و من به‌عنوان رئيس‌جمهور، مطابق با قانون اساسی، به هر طريقی که شده به آنها کمک خواهم کرد. بنابراين پارلمان می‌تواند يک رئيس جديد انتخاب کند و نيز يک دولت جديد تشکيل دهد.” 

ايوانيشويلی، ميلياردر گرجستانی نيز گفت او بر اساس نتايج نخستين مطمئن است که “رؤيای گرجستان”، ائتلافی متشکل از شش حزب، برنده انتخابات پارلمانی روز گذشته (دوشنبه) شده است.

اين نخستين بار است که پس از استقلال گرجستان از اتحاد جماهير شوروی در سال ۱۹۹۱، روند انتقال قدرت ميان احزاب در اين کشور به شکلی مسالمت‌آميز انجام می‌شود

بر اساس اين گزارش، طرفداران ايوانيشويلی روز گذشته، پس از پايان رأی‌گيری به خيابان‌های تفليس، پايتخت گرجستان آمدند و پرچم‌های خود را به اهتزاز درآوردند. اين در حالی بود که در ابتدا حزب حاکم “جنبش متحد ملی” اعلام پيروزی کرده بود.

اين اولين بار است که پس از استقلال گرجستان از اتحاد جماهير شوروی در سال ۱۹۹۱، روند انتقال قدرت ميان احزاب در اين کشور به شکلی مسالمت‌آميز انجام می‌شود.

عدم ثبات در اين کشور چهارونيم ميليون نفری باعث نگرانی غرب خواهد شد چرا که گرجستان مجرای انتقال انرژی از دريای خزر به اروپا محسوب می‌شود و از آنجا که در ميان روسيه، ايران، ترکيه و آسيای مرکزی واقع شده است، موقعيت استراتژيک مهمی دارد.

ساکاشويلی تا سال آينده و پايان دوران رياست جمهوری خود همچنان در اين سمت باقی خواهد ماند، اما کار حکمرانی در اين کشور برای او به مراتب سخت‌تر از گذشته خواهد شد چرا که پارلمان ديگر همراه او نيست و نخست‌وزير نيز به احتمال زياد، رقيب او يعنی ايوانيشويلی ۵۶ ساله خواهد بود.

ساکاشويلی که تحصيل‌کرده ايالات متحده است به خاطر مبارزه با فساد و انجام اصلاحات اقتصادی مورد ستايش بسياری قرار گرفته است. او کشور خود را نيز در سال ۲۰۰۸ در جريان يک جنگ مصيبت‌آميز پنج روزه با روسيه هدايت کرد.

مخالفان می‌گويند که ساکاشويلی قدرت را به انحصار خود درآورده و با مخالفان بدرفتاری کرده و باعث نقض آزادی‌ها شده است.

ساکاشويلی می‌گويد، ائتلاف رؤيای گرجستان، کشور را از غرب دور می‌کند و به سمت مسکو می‌راند.