آخرين نتايج انتخابات پارلمانی گرجستان حاکی از شکست ميخاييل ساکاشويلی، رئيس جمهوری گرجستان پس از يک دهه زمامداری است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تلويزيون دولتی گرجستان شامگاه امروز، دوشنبه يکم اکتبر (۱۰ مهر) خبر داد بر اساس آماری که تاکنون از صندوق‌های رأی بيرون آمده است، ائتلاف “رؤيای گرجستان” به رهبری بيدزينا ايوانيشويلی، متشکل از احزاب مخالف حکومت با ۳۵ درصد آرا در برابر ۳۰ درصد آرای “جنبش اتحاد ملی” ميخاييل ساکاشويلی پيروز اين انتخابات است.

در آمار ديگری که شبکه‌های نزديک به حکومت، روستاوی ـ ۲ و ايمديا منتشر کرده‌اند ائتلاف مخالفان با ۵۱ درصد در صدر قرار دارد و حزب رئيس‌جمهور گرجستان توانسته است ۴۱ درصد آرا را از آن خود کند.

رويترز نوشته است انتخابات پارلمانی گرجستان تحت‌الشعاع اخبار شکنجه زندانيان در گرجستان قرار داشت که در روزهای اخير منتشر شده بود و دولت را به سرکوب مخالفان متهم می‌کرد.

بيدزينا ايوانيشويلی، ميلياردری که دارايی‌های او با نيمی از اقتصاد گرجستان برابری می‌کند، اميدوار است که اخبار رسواکننده زندان‌ها رأی‌دهندگان مردد را قانع سازد که ساکاشويلی به يک رهبر غيردموکراتيک تبديل شده است که حقوق بشر و آزادی‌ها را نقض می‌کند

ساکاشويلی که در پی انقلاب گل رز در سال ۲۰۰۳ قدرت را در گرجستان به دست گرفت پنج سال بعد، سال ۲۰۰۸ کشور را در جنگی فاجعه‌آميز با روسيه رهبری کرد. او اکنون می‌گويد که بيدينا ايوانيشويلی، مهم‌ترين رقيب وی در صورت پيروزی در انتخابات، کشور را به عقب و دوران اتحاد جاهير شوروی و دامن مسکو بازمی‌گرداند.

اما ايوانيشويلی، ميلياردری که دارايی‌های او با نيمی از اقتصاد گرجستان برابری می‌کند، اميدوار است که اخبار رسواکننده زندان‌ها رأی‌دهندگان مردد را قانع سازد که ساکاشويلی به يک رهبر غيردموکراتيک تبديل شده است که حقوق بشر و آزادی‌ها را نقض می‌کند.

در اين ميان غرب هم که ساکاشويلی را به خاطر نقش اصلاحگر و ضدفساد وی در گرجستان ستايش کرده است، از نزديک اين انتخابات را زير نظر دارد.

غرب خواهان ثبات در گرجستان است چرا که اين کشور مجرای انتقال انرژی از دريای خزر به اروپا محسوب می‌شود و موقعيت جغرافيايی مهمی دارد.

آندرس فوگ راسموسن، دبيرکل ناتو در بروکسل گفت اين انتخابات آزمونی برای دموکراسی در گرجستان است.

چند روز قبل از برگزاری اين انتخابات، تصاوير شکنجه و آزار جنسی زندانيان در گرجستان که توسط دو شبکه تلويزيونی مخالف ساکاشويلی منتشر شد به اعتراضات خيابانی منجر گشت.

ناتالا ژورژويانی، ۶۸ ساله که بيرون يک مرکز رأی‌گيری ايستاده بود به رويترز گفت: “من عليه خشونت و تجاوز رأی می‌دهم. پس از آن‌چه در تلويزيون ديديم، چه کار ديگری می‌توانم بکنم؟”

او گفت به جنبش “رؤيای گرجستان” رأی می‌دهد که متشکل از شش حزب است و رهبری آن را ايوانيشويلی بر عهده دارد.

ساکاشويلی به دنبال انتخابات رياست جمهوری سال بعد بايد قدرت را واگذار کند، اما اصلاحات قانون اساسی گرجستان تا آن زمان قدرت رئيس دولت را کم می‌کند و قدرت بيشتری به پارلمان می‌دهد که در نتيجه مقام نخست‌وزيری اهميت می‌يابد.