روز سه‌شنبه چهارم مهر (۲۵ سپتامبر) سه زلزله اطراف تهران، ری، دماوند، آبسرد، جوادآباد ورامين، پيشوا، باقر شهر و کيلان را لرزاند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بزرگ‌ترين زلزله روز گذشته تهران ۳.۵ ريشتر بوده است.

اين زلزله‌ها نهمين زلزله‌ای بوده که در ۱۰ روز اخير استان تهران را لرزانده است.

بهرام عکاشه که از او به‌عنوان “پدر علم زلزله‌شناسی ايران” ‌ياد می‌شود، پيشتر گفته بود ساختار تهران در مقايسه برای وقوع زلزله هفت ريشتری و حتی بيش از آن مساعد است.

وی بيان اينکه اگر زلزله در تهران رخ دهد افزون بر تهران، کرج و لواسانات را نيز دربرمی‌گيرد افزوده بود: “برپايه شواهد موجود از گذشته و مطالعات انجام شده البرز مرکزی از جمله تهران، توانايی زلزله هشت ريشتری را دارد چرا که در تاريخ يک هزار و ۵۰۰ ساله زلزله‌ای با قدرت ۷.۷ ريشتر رخ داده است.”

آخرين زلزله مرگبار در تهران، ۱۷۲ سال پيش رخ داد. استان تهران اکنون بيش از ۱۳ ميليون جمعيت دارد

عکاشه ۲۲ مردادماه سال جاری نيز در گفت‌و‌گو با تارنمای “شهرنوشت” با بيان اينکه ۱۸۰ سال پيش آخرين زلزله هفت ريشتری در تهران رخ داده و بازگشت دوباره آن ۱۵۰ ساله است گفته بود: “اگر زلزله‌ای در تهران رخ بدهد، پايتخت به مدت ۱۰ سال تعطيل می‌شود.”

۹۰ درصد از خاک ايران برروی نوار زلزله قرار گرفته است. آخرين زلزله مرگبار در تهران، ۱۷۲ سال پيش رخ داد. استان تهران اکنون بيش از ۱۳ ميليون جمعيت دارد.

بر پايه تخمين کارشناسان، در صورت بروز زلزله در تهران، بين ۲۰ تا ۵۰ درصد بيمارستان‌های اين شهر به کلی ويران خواهد شد. اين در حالی است که بيمارستان‌های تهران به لحاظ فنی و سازه‌ای، ضريب ايمنی بالايی در برابر زلزله ندارند و مقاومت برخی از آن‌ها حتی در برابر زلزله شش ريشتری نيز اندک است.

در آخرين زلزله مرگبار در ايران، روز شنبه ۲۱ مرداد سال جاری خورشيدی دو زمين‌لرزه به بزرگی ۶.۲ و شش ريشتر شهرستان‌های اهر، ورزقان و هريس در آذربايجان شرقی را لرزاند که به گفته مقام‌های مسئول ايران بيش از ۳۰۰ کشته و پنج هزار زخمی بر جای گذاشت.