محمد المقريف، رئيس کنگره ملی ليبی، مسئوليت حمله به کنسولگری ايالات متحده در شهر بنغازی را که به مرگ سفير و سه کارمند سفارتخانه آمريکا در ليبی منجر شد، بر عهده القاعده دانست و خبر داد که در اين رابطه تاکنون حدود ۵۰ تن دستگير شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، المقريف در مصاحبه‌ای که روز يکشنبه، ۱۶ سپتامبر (۲۶ شهريور) از شبکه‌ تلويزيونی ان‌پی‌آر پخش شد، گفت در ماه‌های اخير خارجی‌ها در کشور او که از زمان قيام عليه ديکتاتوری معمر قذافی دچار تغييرات عمده‌ای شده است، نفوذ کرده‌اند.

او همچنين اظهار داشت ديدگاهی متفاوت از دولت باراک اوباما نسبت به اين حملات دارد و برخلاف آنها که فکر می‌کنند جرقه اين حملات با انتشار فيلم ضداسلامی “بی‌گناهی مسلمانان” در اينترنت زده شده است، اين فيلم را تنها پوششی برای حمله به کنسولگری ايالات متحده در سالگرد حملات تروريستی ۱۱ سپتامبر دانست.

المقريف گفت: “اين سخن که چنين حرکت جنايتکارانه‌ای نتيجه يک اعتراض خودجوش بود که از کنترل خارج شد، کاملأ بی‌اساس و نامعقول است.”

سوزان رايس، نماينده ايالات متحده در سازمان ملل: بر اساس کامل‌ترين اطلاعاتی که در اختيار داريم بايد گفت اين حملات از پيش برنامه‌ريزی‌شده و از پيش انديشيده شده نبود

او افزود: “ما معتقديم اين حرکت به‌طور قطع از پيش حساب شده و برنامه‌ريزی شده بود و قرار بود که کنسولگری ايالات متحده مورد حمله قرار بگيرد.”

المقريف همچنين گفت: “دوستان ما و دوستان تمام ليبيايی‌ها و همه ساکنان بنغازی و ما عميقأ، عميقأ، عميقأ، احساس اندوه می‌کنيم.”

اين سخنان در حالی بيان شد که سوزان رايس، نماينده ايالات متحده در سازمان ملل متحد روز گذشته (يکشنبه) موضع دولت آمريکا را تکرار کرد و گفت که اين فيلم به چنين خشونت‌هايی منجر شده است.

سوزان رايس به شبکه فاکس نيوز گفت: “بر اساس کامل‌ترين اطلاعاتی که امروز در اختيار داريم بايد گفت اين حملات از پيش برنامه‌ريزی‌شده و از پيش انديشيده شده نبود.”

او در پايان گفت که پليس فدرال آمريکا همچنان در حال تحقيق درباره اين حوادث است.

اما محمد المقريف در مصاحبه ديگری که روز گذشته (يکشنبه) از شبکه سی‌بی‌اس نيوز پخش شد، اظهار داشت که مقامات ليبی حدود ۵۰ تن را در ارتباط با اين حمله دستگير کرده‌اند.

او گفت، برخی از کسانی که در اين حمله مشارکت داشته‌اند، خارجی هستند که از کشورهای مختلفی مثل مالی و الجزاير وارد ليبی شده‌اند و ساير آنها نيز وابستگان و هواداران آنان در ليبی هستند.

او بار ديگر تأکيد کرد که اين حملات برنامه‌ريزی شده بود.

حمله به کنسولگری ايالات متحده در شهر بنغازی ليبی سه‌شنبه گذشته، ۱۱ سپتامبر (۲۱ شهريور) و در پی اعتراضات به فيلم ضداسلامی “بی‌گناهی مسلمانان” انجام شد که چهار آمريکايی از جمله کريس استيونز، سفير ايالات متحده در ليبی و چندين نيروی امنيتی ليبی کشته شدند.