تظاهرات ضدآمريکايی مردم مصر در واکنش به فيلم “بی‌گناهی مسلمانان” که در آن پيامبر اسلام مورد اهانت واقع شده است، وارد چهارمين روز خود شد. در همين حال ديگر کشورهای اسلامی نيز شاهد راهپيمايی‌هايی پس از نماز جمعه در اعتراض به اين فيلم بودند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، تظاهرات مردم مصر که از روز سه‌شنبه اين هفته آغاز شد، امروز جمعه، ۱۴ سپتامبر (۲۴ شهريور) نيز ادامه يافت که در جريان آن درگيری‌هايی ميان معترضان و پليس رخ داد.

گزارش‌ها حکايت از آن دارد که راهپيمايان در نزديکی سفارت ايالات متحده در قاهره به پرتاب سنگ و بمب‌های بنزينی اقدام کرده‌اند. پليس نيز در پاسخ به آنها گاز اشک‌آور شليک کرده است.

رسانه‌های دولتی مصر می‌گويند از روز سه‌شنبه تاکنون بيش از ۲۲۰ تن در اين درگيری‌ها مجروح شده‌اند.

در همين حال از يمن خبر می‌رسد که نيروهای امنيتی امروز خيابان‌های منتهی به سفارت ايالات متحده در صنعا را با ماشين‌های آب‌پاش مسدود کرده‌اند.

نشريه الاهرام مصر نوشته است در درگيری‌های ديروز يمن چهار تن کشته شده‌اند

روز گذشته (پنج‌شنبه) در صنعا راهپيمايی بزرگی برپا شد و معترضان برای دقايقی محوطه سفارت ايالات متحده را در اختيار گرفتند که با هجوم نيروهای امنيتی پس از ۴۵ دقيقه محوطه را ترک کردند.

نشريه الاهرام مصر نوشته است در درگيری‌های ديروز يمن چهار تن کشته شده‌اند.

در عين حال بنگلادش نيز امروز شاهد تظاهرات‌ گسترده‌ای بوده است. گزارش‌ها حاکی از آن است، هزاران شهروند اين کشور قصد راهپيمايی به طرف سفارت ايالات متحده را داشتند، اما در نهايت صدها پليس و ديگر مأموران امنيتی بنگلادش مانع از نزديک شدن آنها به سفارت شده‌اند.

در خارطوم، پايتخت سودان نزديک به پنج هزار نفر به سفارت‌های بريتانيا و آلمان حمله کردند. آنها سفارت آلمان را به آتش کشيدند و با پاره کردن پرچم ملی اين کشور يک پرچم اسلامی را آويزان کردند.

در طرابلس پايتخت لبنان ۳۰۰ اسلام‌گرا يک رستوران غذای فوری آمريکايی را به آتش کشيدند.

در سوريه که خود درگير برخوردهای شديد نظامی است نزديک به ۲۰۰ نفر در برابر سفارت آمريکا در دمشق در حالی که در سکوت شعارهايی عليه انتشار فيلم “بی‌گناهی مسلمانان” حمل می‌کردند دست به تحصن زدند. سفارت آمريکا در دمشق ماه‌هاست که تعطيل است.

در اردن سلفی‌ها برای تظاهرات در برابر سفارت آمريکا اطلاعيه دادند و اخوان‌المسلمين نيز جداگانه خواهان برگزاری تظاهرات مسالمت‌آميز شد.

در تونس نيز امامان مساجد مردم را فراخواندند تا بعد از ظهر امروز در برابر سفارت آمريکا تظاهرات بزرگی برپا کنند.

همچنين از تهران خبر می‌رسد که عده‌ای پس از برگزاری نماز جمعه با سر دادن شعارهايی عليه آمريکا و اسرائيل، پرچم اين دو کشور را سوزانده‌اند و اقدام به راهپيمايی کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها در ابتدای اين راهپيمايی پيام آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران خوانده شده است که در آن آمريکا و اسرائيل به عنوان متهمان اصلی در ماجرای انتشار فيلم “بی‌گناهی مسلمانان” معرفی شده‌اند.

در بخشی از پيام آيت‌الله خامنه‌ای آمده است: “پشت صحنه اين حرکت شرارت‌بار، سياست‌های خصمانه صهيونيسم و آمريکا و ديگر سران استکبار جهانی است.”

 اين در حالی است که هيلاری کينتون، وزير امور خارجه ايالات متحده روز گذشته ضمن محکوم کردن فيلم “بی‌گناهی مسلمانان” آن را “مشمئزکننده” خواند. با اين حال قانون اساسی آمريکا به خاطر آزادی بيان اجازه ممانعت از انتشار اين فيلم را نمی‌دهد.

گفته می‌شود سازنده فيلم “بی‌گناهی مسلمانان” از مسيحيان قبطی مصر است که در آمريکا سکونت دارد و با نام جعلی “سم باسيلی” به ساخت اين فيلم اقدام کرده است.

به دنبال انتشار بخشی از اين فيلم در سايت يوتيوب، سه‌شنبه شب، ۱۱ سپتامبر حملات مسلحانه‌ای به کنسولگری ايالات متحده در شهر بنغازی ليبی صورت گرفت که به کشته شدن سفير و سه کارمند سفارت آمريکا در ليبی منجر شد.