باراک اوباما، رئيس جمهوری ايالات متحده عهد بست عاملان قتل سفير و سه کارمند سفارت آمريکا در ليبی را به دست عدالت بسپارد. در همين حال دو ناو جنگی آمريکا عازم سواحل ليبی شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، اين دو ناو جنگی روز چهارشنبه، ۱۲ سپتامبر (۲۲ شهريور) به دستور پنتاگون راهی ليبی شدند و اکنون يکی از آن دو در ساحل ليبی کناره گرفته است. انتظار می‌رود ناو دوم نيز در چند روز آينده به سواحل ليبی برسد.

به گفته مقامات آمريکا، اين دو ناو که حامل موشک‌های کروز توماهاک هستند، مأموريت ويژه‌ای ندارند و تنها به‌منظور احتياط عازم ليبی شده‌اند.

اوباما چهارشنبه صبح در جمع خبرنگارانی که خارج کاخ سفيد جمع شده بودند، گفت: “اشتباه نکنيد. ما با دولت ليبی همکاری خواهيم کرد تا قاتلانی را که به مردم ما حمله کردند، به دست عدالت بسپاريم.”

اوباما افزود: “ايالات متحده به‌شدت اين حمله ظالمانه و ناباورانه را محکوم می‌کند. هيچ توجيهی برای اين خشونت‌ بی‌معنا وجود ندارد.”

علی لاريجانی: بر خلاف شعارهايی که اوباما در ابتدای کار خود درباره احترام به مسلمانان عنوان کرد، اين کار‌ها نشانه دروغ‌پردازی پررنگ او است که باعث غصه‌دار شدن مسلمانان جهان شده است

او همچنين گفت: “تا زمانی که کسانی هستند که به نام خدا آدم‌های بی‌گناه را می‌کشند، جهان روی صلح واقعی و بادوام را نخواهد ديد.”

همچنين به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان باراک اوباما دستور داده است هواپیماهای بدون سرنشین آمريکا برای کشف مقر احتمالی بنیادگرایان اسلامی در خاک لیبی فرستاده شوند.

“حمله بنغازی برنامه‌ريزی شده بود”

اين سخنان اوباما لحظاتی کوتاه پس از سخنرانی هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه ايالات متحده بيان کرد.

کلينتون در اين سخنرانی اعتراف کرد که ممکن است حمله به کنسولگری آمريکا در شهر بنغازی ليبی واکنشی خشمگينانه به فيلم ضد اسلامی “بی‌گناهی مسلمانان” باشد که گفته می‌شود بيشتر عوامل آن آمريکايی هستند.

اما مقامات آمريکا اکنون اين احتمال را مطرح می‌کنند که ممکن است اين حمله مرگبار به کنسولگری آمريکا از پيش برنامه‌ريزی شده باشد.

نشريه نيويورک تايمز روز گذشته (چهارشنبه) گزارش داد مقامات آمريکا اکنون در حال تحقيق درباره تفاوت‌های ميان حمله به کنسولگری آمريکا در ليبی و تظاهرات در مقابل سفارت ايالات متحده در قاهره هستند که در يک روز رخ داد.

هر دو اين اعتراضات نتيجه فيلم ضداسلامی بود که در کاليفرنيا توليد شده است، اما در عين حال که معترضان در قاهره بدون سلاح بودند، کسانی که به کنسولگری آمريکا در ليبی حمله کردند مسلح به خمپاره و آرپی‌جی بودند. از اين رو احتمال می‌رود که حمله ليبی توسط يک گروه سازماندهی شده انجام شده باشد.

در همين حال شبکه تلويزيونی سی‌ان‌ان در گزارشی مدعی شد که يک گروه وابسته به القاعده مسئول کشته شدن سفير و سه کارمند ايالات متحده در ليبی است.

سی‌ان‌ان می‌گويد، اين گروه پيش از اين نيز حملات مسلحانه‌ای را به کنسولگری آمريکا در بنغازی انجام داده است.

در حالی که در برخی از کشورهای اسلامی عليه آمريکا تجمعاتی برگزار شد، روز گذشته گروهی از مردم ليبی با شرکت در يک گردهمايی حمله به سفارت آمريکا در بنغازی را محکوم کردند

واکنش ايران

در ايران واکنش مقامات محدود به محکوم کردن انتشار فيلم “بی‌گناهی مسلمانان” بود و آنها نسبت به کشته شدن سفير آمريکا و سه کارمند سفارت اين کشور در ليبی موضع‌گيری نکردند.

روز گذشته رامين مهمان‌پرست انتشار اين فيلم را به دولت آمريکا نسبت داد و آن را محکوم کرد و در پی آن علی لاريجانی، رئيس مجلس ايران نيز اين اقدام را “نفرت‌انگيز” خواند و گفت: “بر خلاف شعارهايی که اوباما در ابتدای کار خود درباره احترام به مسلمانان عنوان کرد، اين کار‌ها نشانه دروغ‌پردازی پررنگ او است که باعث غصه‌دار شدن مسلمانان جهان شده است. آمريکا و صهيونيسم بايد منتظر شنيدن صدای بلند مسلمين جهان باشند.”

همچنين امروز گروهی در ايران در برابر سفارت سوئيس، کشور حافظ منافع آمريکا در ايران، در همين رابطه تجمع کردند و عليه آمريکا شعار دادند.

قرار است فردا نيز پس از نماز جمعه تهران تظاهراتی به همين مناسبت برگزار شود.

در حالی که در برخی از کشورهای اسلامی عليه آمريکا تجمعاتی برگزار شد، روز گذشته گروهی از مردم ليبی با شرکت در يک گردهمايی حمله به سفارت آمريکا در بنغازی را محکوم کردند و عاملان آن را نمايندگان اسلام ندانستند.

حمله به ساختمان کنسولگری ايالات متحده در شهر بنغازی ليبی سه شنبه شب، ۱۱ سپتامبر (۲۱ شهريور) و به بهانه انتشار بخشی از يک فيلم آمريکايی به نام “بی‌گناهی مسلمانان” در وب‌سايت يوتيوب انجام گرفت که گفته می‌شود در آن به پيامبر اسلام توهين شده است.

در پی اين حمله کريستوفر استيونز، سفير ايالات متحده و سه کارمند آمريکايی کنسولگری کشته شدند.