قيمت سکه و ارز باز هم در ايران نسبت به روز گذشته افزايش يافت و رکورد تازه‌ای بر جای گذاشت.

خبرگزاری کار ايران (ايلنا)، گزارش داد که تا پيش از ظهر امروز، دوشنبه ۲۰ شهريورماه قيمت هر دلار آمريکا در بازار غيررسمی دو هزار و ۴۴۵ تومان از سوی صرافی‌ها اعلام شده بود‏، اما پس از گذشت ساعاتی باز هم اين قيمت افزايش يافت و به دو هزار و ۶۰۰ تومان رسيد.

بنا به اين گزارش، قيمت هر يورو سه هزار و ۳۴۰ تومان و هر پوند انگليس نيز به سه هزار و ۹۰۰ تومان رسيد.

همچنين هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قديم نيز با ۵۲ هزار تومان افزايش به ۹۸۰ هزار تومان رسيد. نيم‌سکه ۴۸۷ هزار تومان و ربع‌سکه نيز ۲۴۳ هزار تومان شد.

روز گذشته بهای فروش هر دلار بر روی تابلوی صرافی‌ها دو هزار و ۴۳۰ تومان، بهای خرید دلار دوهزار و ۳۵۰ تومان، نرخ فروش هر پوند با افزایشی ۷۵ تومانی سه هزار و ۷۵۰ تومان، بهای خرید پوند سه هزار و ۶۵۰ تومان، قیمت فروش یورو سه هزار و۱۵۰ تومان و بهای خرید یورو به سه هزار و۵۰ تومان رسیده بود.

ايلنا: کار‌شناسان اقتصادی معتقدند عدم توجه و نظارت دولت به بازار ارز و سکه سبب افزايش لحظه‌ای قيمت‌ها شده است

اين در حالی است که روز شنبه ١٨شهريور، بهای هر دلار دو هزار و ٢٨١ تومان ، يورو دو هزار و٩١٠ تومان و پوند سه هزار و۶٠٠ تومان بوده است.

به‌نوشته ايلنا، کار‌شناسان اقتصادی معتقدند عدم توجه و نظارت دولت به بازار ارز و سکه سبب افزايش لحظه‌ای قيمت‌ها شده است.

نرخ انواع ارز در بازار آزاد ايران در حالی روز به روز در حال افزايش است که محمود بهمنی، رئيس کل بانک مرکزی ايران، روز گذشته در بيست‌وسومين همايش بانکداری اسلامی با بيان اين‌که افزايش بعضی از اقلام و قيمت آنها اجتناب‌ناپذير بود، گفت: “بانک مرکزی نمی‌تواند مرتب قيمت ارز را پايين بياورد ولی سعی کرديم آن را کنترل کنيم.”

وی با بيان اينکه عده خاصی با استفاده از رانت باعث آشفتگی بازار ارز می‌شوند، گفت: “نرخ ارز مرجع برای کالاهای اساسی افزايش پيدا نمی‌کند و بدون شک‌‌ همان نرخ هزار و ۲۲۶ تومان برای کالاهای اساسی خواهد بود.”

عبدالرضا شيخ‌الاسلامی، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی ايران نيز روز گذشته در يک اظهار نظررسمی از رشد نرخ ارز ابراز رضايت کرده و آن را موجب بهبود تراز تجاری به نفع صادرات کالايی ايران عنوان کرد.

وی گفت: “شايد اين موضوع در کوتاه‌مدت مشکلاتی ايجاد کند؛ ولی در بلند‌مدت يکسان‌سازی نرخ ارز قطعا به نفع توليد داخل خواهد بود.”

پيش از اين، محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور ايران در يک گفت‌وگوی تلويزيونی ضمن تأکيد بر اينکه التهابات بازار ارز را از بين خواهيم برد، ارز سه هزار تومانی را جنگ روانی دانسته و افزوده بود: “قيمت ارز واقعی بسيار پايين‌تر از اين قيمت‌ها است.”

بازار طلا و ارز ايران پس از اعلام اخبار مربوط به تحريم بانک مرکزی ايران و ممنوعيت خريد نفت از اين کشور در دی و بهمن‌ماه سال گذشته به شدت آشفته شد و ارزش ريال ايران نسبت به دلار، تا پيش از دخالت دولت در اين بازار، تا ۵۰ درصد کاهش پيدا کرد.

نوسانات بازار مالی در ماه‌های گذشته کمتر شد اما جهش کنونی نرخ‌ها حکايت از پايداری اين ناآرامی در بازار ارزی ايران دارد.