در اقدامی نادر در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان، شماری از زندانیان طالبان با چند مأمور پلیس این کشور که از سوی این گروه ربوده شده بودند، مبادله شدند.

این مبادله امروز دوشنبه ۱۳ شهریورماه با میانجی‌گری بزرگان محلی در شهرستان حصارک ننگرهار صورت گرفت.

عبدالخالق معروف، فرماندار حصارک گفت که دو افسر و سه سرباز پلیس که یک ماه پيش از سوی طالبان ربوده شده بودند، با سلامتی کامل از بند طالبان آزاد شدند.

وی گفت: “چهار تن از طالبان مسلح که از ساکنان اصلی ولایت لوگر هستند و به‌تازگی در عملیات پلیس بازداشت شده بودند از زندان آزاد گردیدند.”

طالبان طی چهار سال گذشته در چند مورد با حفر تونل و یا حمله به چند زندان، موفق به فراری دادن صد‌ها زندانی شده بودند

محمد مشرقی وال، سخنگوی پلیس ولایت ننگرهار نیز این رویداد را تأيید نمود اما از بیان جزئیات بیشتر در مورد آن خودداری کرد.

گروه طالبان نیز مبادله زندانیان را تأيید کرد. ذبیح‌الله مجاهد، از سخنگویان طالبان گفت که این مبادله با همکاری بزرگان محلی صورت گرفته است.

تبادل زندانیان در ننگرهار در حالی صورت می‌گیرد که طالبان به‌عنوان بزرگ‌ترین گروه شورشی در افغانستان همواره از راه‌های غیرقانونی به‌ویژه حمله به زندان‌ها، برای آزاد ساختن زندانیان خود استفاده کرده‌اند.

طالبان طی چهار سال گذشته در چند مورد با حفر تونل و یا حمله به چند زندان، موفق به فراری دادن صد‌ها زندانی شده بودند.

سه ماه قبل گروهی از طالبان با حمله به زندان مرکز ولایت سرپل در شمال این کشور، موفق به فراری دادن ۱۶ زندانی شدند. در این حمله که شبانگاه صورت گرفت چند مأمور پلیس و شماری از زندانیان نیز کشته و زخمی شدند.

یک سال پیش حدود ۵۰۰ زندانی طالبان موفق شدند با حفر تونلی از درون زندان قندهار بگریزند. پیش از آن طی دو رویداد جداگانه ۳۲ زندانی از زندان ولایت فراه در مرز مشترک با ایران،  فرار کردند که سپس شمار زیادی از آنان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.