شهزاده سمرقندی – «تمدن هسته‌ای» عنوان نمایشگاهی‌ست از بیش از صد عکس که از ۱۶ ماه اوت در موزه هنرهای چندرسانه‌ای شهر مسکو برگزار شد. این نمایشگاه به مناسبت بیستمین سالگرد تأسیس یکی از شرکت‌های آماده‌سازی تجهیزات اتمی روسیه به نام «روسانرگواتم» گردآوری شده است.

این عکس‌ها شامل عکس‌های مخفی و تا به حال رو نشده افرادی‌اند که در این شرکت کار کرده‌اند و همینطور تصاویر تجهیزاتی که تا به حال نمایش عکس آن‌ها ممنوع بوده‌اند. بسیاری از این عکس‌ها در دوران شوروی از عکس‌های ممنوع و مخفی دولتی دانسته می‌شدند و تحت نظارت دولتی قرار داشتند.

برگزارکنندگان این نمایشگاه گفته‌اند که بیش‌تر عکس‌ها سیاه و سفید‌ند و نمایانگر رنگ و فضای آن سال‌ها هستند. یکی از ارزش‌های این نمایشگاه در این است که دربرگیرنده عکس‌های سه عکاس معروف روس: گریگاری یراشنکو، ایون می‌خایلوف و تیمافیی پرشیکوف است. این نمایشگاه تا ۲ سپتامبر به روی بینندگان باز خواهد بود.

این اولین بار است که در این نمایشگاه عکس کارمندان صنایع اتمی روسیه با ذکر محل و تاریخ دقیق‌شان به نمایش گذاشته می‌شود. عکس‌ها بیانگر تاریخچه صنایع اتمی روسیه و چگونگی رشد تجهیزات هسته‌ای در این کشور است.

اما این اولین بار نیست که موضوع صنایع و تجهیزات هسته‌ای در هنر روسیه انعکاس پیدا کرده است.‌ این موضوع در رمان، فیلم و ترانه‌های سال‌های اخیر این کشور، به خصوص بعد از فروپاشی شوروی یکی از موضوع‌ات پرمخاطب در روسیه بوده است. برای مثال می‌توان از کتاب «خواب هسته‌ای» نوشته سرگی لویاننکا، نویسنده روس نام برد که یکی از پرخواننده‌ترین رمان‌ها در این کشور شد. این رمان به سویه‌های تخریب‌گرایانه مواد هسته‌ای اشاره می‌کند و تلاش می‌کند نشان دهد که علاقه انسان به تجهیزات هسته‌ای از احساس ترس اوست.
 

در بین نسل جوان‌تر موضوع هسته‌ای هنوز جنبه غرور ملی و قدرت سیاسی را دارد. برای مثال می‌توان به ترانه‌ «رقص در ایستگاه هسته‌ای» اشاره کرد. این ترانه را گروه «به مو» اجرا کرده و متن آن را هم الیکسی چولانسکی نوشته است. جان‌مایه و روح این ترانه را در یک جمله می‌توان خلاصه کرد: «اگر خرگوش نیستی، بیا با ما در ایستگاه هسته‌ای و یا مرکز اتمی برقص.»

برگزاری نمایشگاه تجهیزات هسته‌ای در یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های شهر مسکو نشانگر آن است که روسیه هیچ ابایی از نمایش قدرت هسته‌ای خود ندارد و تلاش می‌کند هر چه بیشتر از حمایت نسل جوان برخوردار باشد.

این ترانه یکی از ده‌ها ترانه‌های‌ست که روس‌ها در توصیف قدرت هسته‌ای کشورشان سروده‌اند.
این برنامه رادیویی را می‌توانید از طریق فایل صوتی بشنوید:

ایمیل گزارشگر:

[email protected]

منبع عکس ها: سایت نمایشگاه  تجهیزات هسته‌ای در مسکو

در همین زمینه:

شهزاده سمرقندی در رادیو زمانه