سخنان امانوئل مکرون درباره «مرگ مغزی» ناتو واکنش‌هایی به‌همراه داشت. ینس استولتنبرگ با پذیرش اختلاف‌نظرها در ناتو، ضمن هشدار نسبت به تضعیف این پیمان گفت می‌توان بر اختلاف‌ها غلبه کرد. مرکل با نظر مکرون مخالفت کرد و روسیه از آن استقبال کرد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ـ عکس از آرشیو
ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ـ عکس از آرشیو

ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پس از انتقاد شدید امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه از این پیمان، جمعه ۱۷ آبان / ۸ نوامبر در گفت‌وگو با شبکه رادیویی آلمان اختلاف‌نظرهای اعضای ناتو از جمله در مورد وضعیت شمال سوریه یا تغییرات اقلیمی را پذیرفت اما گفت ناتو پس از این‌همه سال فعالیت می‌تواند بر اختلاف‌ها غلبه کند.

استولتنبرگ در این گفت‌وگو ضمن هشدار در مورد تضعیف ناتو گفت با ناتو دفاع اروپا تقویت می‌شود زیرا بیش از ۹۰ درصد جمعیت اروپا در کشورهای عضو ناتو زندگی می‌کنند. او افزود: «هر تلاش برای ایجاد شکاف و یا فاصله گرفتن اروپا از آمریکای شمالی باعث تضعیف ناتو خواهد شد و خطر تجزیه اروپا را به‌همراه خواهد داشت.»

مکرون روز گذشته پنج‌شنبه ۱۶ آبان / ۷ نوامبر در گفت‌وگو با هفته‌نامه اکونومیست گفته بود: «آن‌چه ما اکنون تجربه می‌کنیم چیزی جز مرگ مغزی ناتو نیست.»

او از ناهماهنگی‌های موجود در ناتو به‌ویژه میان آمریکا و اروپا و حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه اشاره کرد و افزود: «هیچ‌گونه هماهنگی در تصمیم‌های استراتژیک میان آمریکا و شرکای اروپایی ناتو وجود ندارد و ما در حال حاضر شاهد تجاوز بدون هماهنگی ترکیه، یکی از شرکای ناتو به منطقه‌ای هستیم که منافع ما را به خطر انداخته است.»

مکرون همچنین خواستار تقویت بنیه دفاعی اروپا شد و گفت: «اکنون بایست اهداف استراتژیک ناتو به صورت صریح و روشن مشخص شود.»

دبیرکل ناتو اما می‌گوید اختلاف‌های موجود میان ۲۹ کشور عضو ناتو را می‌توان مرتفع کرد و «ناتو همواره چنین قدرتی را داشته است».

ینس استولتنبرگ گفت: «در گذشته نیز اعضا همیشه توانسته‌اند با هم وظایف اصلی خود در دفاع جمعی را به پیش برند. در واقع نباید تحریک به تنش کرد ما از او جلوگیری می‌کنیم.»

روز گذشته (پنج‌شنبه) استولتنبرگ در یک نشست خبری مشترک با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان شرکت کرد. در این نشست مرکل نیز از سخنان امانوئل مکرون انتقاد کرد و گفت با او موافق نیست.

به‌گفته مرکل، با این‌که ناتو عاری از مشکلات نیست، اما سخنان مکرون در باره ناتو دور از واقعیت است.

ینس استولتنبرگ نیز سخنان صدر اعظم آلمان را تأیید کرد و افزود ناتو یک ائتلاف نیرومند است و آمریکا و اروپا به‌طور مشترک دفاع جمعی را شدت خواهند بخشید: «این ائتلاف قوی است، ایالات متحده، آمریکای شمالی و اروپا، همه با هم همان کاری را که در چند دهه انجام داده‌ایم ادامه خواهیم داد. ما توانسته‌ایم دفاع جمعی خود را تقویت کنیم. متحدان اروپایی به افزایش آمادگی نیروهای مسلح می‌پردازند و بودجه بیشتری برای دفاع اروپا اختصاص می‌دهند، و آمریکا حضور نظامی خود را در اروپا افزایش می‌دهد.»

در سوی دیگر روسیه از سخنان مکرون استقبال کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت این اظهارات «صمیمانه و تعریف دقیقی از وضعیت فعلی ناتو است». روسیه از اعضای ناتو نیست.

بیشتر بخوانید:

ارتش آمریکا قصد دارد با ۳۷ هزار سرباز در رزمایش ناتو در اروپا شرکت کند