يک روزنامه پاکستانی نوشته است که اين کشور قصد دارد ملا عبدالغنی برادر، معاون رهبر طالبان افغانستان را که در زندان اين کشور به‌سر می‌برد، آزاد کند.

ملا برادر که از رهبران ميانه‌رو طالبان است در بهمن‌ماه ۱۳۸۸ خورشيدی توسط سازمان اطلاعات ارتش پاکستان در شهر کراچی اين کشور بازداشت شد.

او که رئيس شورای کويته، يکی از سه شورای رهبری طالبان، مستقر در پاکستان است و هم‌زمان مسئوليت امور امنيتی و مالی طالبان را برعهده داشت، از حاميان انجام گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان بود.

طالبان همواره گفت‌وگو با دولت افغانستان را تا زمان خروج کامل نيروهای خارجی رد کرده‌اند و مذاکرات اخير آمريکا که رهبری نظاميان بين‌المللی مستقر در افغانستان را برعهده دارد با طالبان در قطر، به شکست انجاميده است.

دولت افغانستان بارها از پاکستان خواسته بود تا اين مقام ارشد طالبان را برای انجام مذاکرات صلح آزاد سازد، اما پاکستان اين درخواست را نپذيرفته بود

دولت افغانستان از آن زمان تا دوران يوسف رضا گيلانی، نخست‌وزير پيشين پاکستان که از سوی دادگاه عالی اين کشور برکنار شد بارها از پاکستان خواسته بود تا اين مقام ارشد طالبان را برای انجام مذاکرات صلح آزاد سازد، اما پاکستان اين درخواست را نپذيرفته بود.

اما اکنون روزنامه اکسپرس تريبيون به نقل از يک منبع در دولت اين کشور گفته است پاکستان درخواست دولت افغانستان را که در سفر اخير راجا پرويز اشرف، نخست‌وزير جديد اين کشور به کابل مطرح شده بود، پذيرفته است.

در گزارش اين روزنامه آمده است که پاکستان آماده است ملا برادر را برای “موفقيت برنامه صلح” که از سوی دولت افغانستان شروع شده است، آزاد کند.

اين مقام پاکستانی زمان آزادی معاون رهبر طالبان و چگونگی آن را مشخص نساخته است اما تأکيد کرده است که اين برنامه پس از طی “مراحل قانونی” انجام خواهد گرفت.

سازمان اطلاعات پاکستان همواره از سوی دولت افغانستان و آمريکا به حمايت از طالبان به‌ويژه پناه دادن به رهبران اين گروه و استفاده ابزاری از آنان متهم شده؛ اتهامی که از سوی پاکستان رد شده است.