علی‌اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران در تماس تلفنی با احمد داود اوغلو، همتای ترکيه‌ای خود خواهان دخالت “فوری” آنکارا برای آزادی زائران ايرانی ربوده‌شده در سوريه شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ایران، “داود اوغلو در این تماس تلفنی قول داد ضمن بررسی این مسئله در اسرع وقت همچون موارد گذشته همه تلاش‌های خود را به‌کار گیرد.”

در همين حال برخی منابع خبری گزارش داده‌اند که ايرانيان ربوده‌شده آزاد شده‌اند اما يک “منبع آگاه” در سفارت جمهوری اسلامی ايران در سوريه در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) اين خبر را تأييد نکرده است.

۴۸ زائر ايرانی روز شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ در مسير مقبره حضرت زينب، فرزند علی بن ابی‌طالب، نخستين امام مسلمانان شيعه، در حومه شهر دمشق، در جاده فرودگاه ربوده شدند.

به گفته منابع خبری ايران، در هفته‌های اخير اعزام زائران ايرانی به سوريه به صورت دو روزه آغاز شده است و تاکنون بيش از ۵۰۰ زائر به اين کشور اعزام شده‌اند.

حسين شيخ الاسلام، مشاور و مديرکل امور بين‌الملل رئيس مجلس گفت اتوبوس زائران ايرانی به‌وسيله اسکورتی از نيروهای مسلح به منطقه‌ای خارج از دمشق منتقل شده است

حسين شيخ الاسلام، مشاور و مديرکل امور بين‌الملل رئيس مجلس شورای اسلامی نيز به خبرگزاری خانه ملت گفت اتوبوس زائران ايرانی “به‌وسيله اسکورتی از نيروهای مسلح به منطقه‌ای خارج از دمشق منتقل شده است.”

سفير پيشين ايران در سوريه گفت: “در تماسی که با اعضای داخل اتوبوس گرفته شده است، يکی از گروگان‌گيرها با گرفتن تلفن همراه زائر ايرانی اعلام می‌کند که از طرف ارتش آزادی‌بخش سوريه صحبت می‌کند اما هنوز در اين‌باره اعلام رسمی نشده است.”

به گفته وی “تروريست‌ها تلاش می‌کنند تا با انحای مختلف بگويند که اين افراد زائر نبوده و نيروهای نظامی ايران هستند.”

پيش از اين نيز ۳۲ ايرانی از جمله هفت مهندس، ۲۲ زائر و سه راننده کاميون در مناطق شمالی و مرکزی سوريه ربوده شده بودند که تاکنون ۲۷ نفر از آنان طی مراحل مختلف آزاد و پنج نفر شامل دو مهندس و سه راننده همچنان در اختيار مخالفان حکومت سوريه هستند.

جمهوری اسلامی ايران پس از گسترش اعتراضات مردمی در سوريه و ربوده شدن شهروندان ايرانی در اين کشور، سفر زائران از راه زمينی، از جمله با قطار به سوريه را ممنوع اعلام کرد.

جمهوری اسلامی ايران نزديک‌ترين دوست حکومت بشار اسد در منطقه به‌شمار می‌رود.