خبرگزاری رويترز به نقل از يک منبع آگاه نوشت، سازمان سيا و ديگر سازمان‌های امنيتی ايالات متحده مأموريت يافته‌اند که از نظر اطلاعاتی به اپوزيسيون سوريه کمک کنند.

بر اساس اين گزارش، باراک اوباما، رئيس جمهوری ايالات متحده آمريکا اوايل سال جاری ميلادی دستور محرمانه‌ای برای نهادهای اطلاعاتی اين کشور برای کمک به نيروهای مخالف بشار اسد صادر کرد.

دولت اوباما نيز به‌طور علنی اعلام کرده‌ است که آن‌ها با فراهم آوردن وسايل “غيرکشنده” از مخالفان اسد پشتيبانی می‌کنند، مانند ۲۵ ميليون دلاری که در اين هفته برای کمک به آنان اختصاص داده شد، اما در اختيار گذاشتن اطلاعات، موضوعی نبود که تاکنون علنی شده باشد.

بر اساس اين گزارش در دستور اوباما آماده است که سازمان‌های ايالات متحده با مرکز فرماندهی مخفی که در ترکيه واقع است، همکاری کنند. گفته می‌شود اين مرکز فرماندهی در شهر آداما در ۶۰ مايلی مرز سوريه است.

شورشيان امروز (پنج‌شنبه، دوم ژوئيه) يک پايگاه هوايی ارتش سوريه را در حلب به وسيله تانکی که از نيروهای حکومتی به غنيمت گرفته بودند، بمباران کردند

کاخ سفيد مسلح کردن نيروهای شورشی را که مدت کوتاهی انجام شد، متوقف کرده ‌است، اگرچه برخی از متحدان ايالات متحده همچنان به تأمين تسليحات شورشيان می‌پردازند.

کشورهای ترکيه، عربستان سعودی و قطر به‌طور گسترده‌ای از برنامه‌های ضد اسد حمايت مالی می‌کنند. آن‌ها افزون بر تفنگ، شمار محدودی نيز سلاح‌های ضدتانک در اختيار شورشيان قرار داده‌اند.

به گفته اين منبع اطلاعاتی، سازمان‌های ايالات متحده تاکنون در مسئله مسلح کردن مخالفان اسد درگير نبوده‌اند.

رويترز در اين‌باره نظر تامی ويتور، سخنگوی کاخ سفيد را هم پرسيده ‌است، اما او حاضر نشد پاسخ بدهد.

در همين حال از سوريه خبر می‌رسد که شورشيان امروز (پنج‌شنبه، دوم ژوئيه) يک پايگاه هوايی ارتش سوريه را در حلب به وسيله تانکی که از نيروهای حکومتی به غنيمت گرفته بودند، بمباران کردند.

اخبار ديگری از سوريه حاکی از آن است که حکومت حملات جديدی را عليه شورشيان در نزديکی دمشق انجام داده‌اند که اين حملات به کشته شدن حدود ۱۰ تن انجاميده ‌است.

نبرد حلب به‌ويژه به نبردی حياتی ميان حکومت سوريه و مخالفان آن تبديل شده ‌است. حکومت سوريه ۱۳ روز است که تلاش می‌کند اين شهر را از وجود مخالفان پاک کند، اما به‌طور کامل موفق نبوده ‌است و شورشيان همچنان مقاومت می‌کنند.