مجتبا یوسفیپور – در هفتهای که گذشت همچنان حاشیههای پروژه میلیاردی «لاله» ادامه داشت و خبرهایش در روزنامههای انگلیسیزبان نیز منتشر شد. در گزارش سینمایی این هفته علاوه بر مروری بر آخرین خبرها در ارتباط با این پروژه، در کنار خبرهای کوتاه تولید و اکران سینمای ایران نگاهی داریم به تازهترین درگیری میان شورای صنفی نمایش و حوزه هنری، ماجرای بلاتکلیفی فیلم «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری و نمایش آن در جشنواره فیلم ونیز و بالاخره موضوع توقیف فیلمها توسط دولت و خرید مالیکت آنها پس از توقیف.
خانه پدری و بلاتکلیفی
با گذشت حدود دو سال از ساخت فیلم «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری، تکلیف اکران این فیلم همچنان نامعلوم است. بعد از سخنان سردار کارگر، فرمانده نیروی انتظامی در انتقاد از فیلم و بیان صریح عدم نمایش این فیلم به دلیل منافات آن با اهداف نیروی انتظامی، حدود دو هفته پیش سعید منتظرالمهدی، مدیرعامل مؤسسه «ناجی هنر» برخلاف گفتههای پیشین، توقیف این فیلم توسط نیروی انتظامی را تکذیب کرد و در گفتوگویی گفت: «اینکه [میگویند] “خانه پدری” را ما توقیف کردهایم صحیح نیست. هر چند پخش این فیلم با اولویتهای کنونی ما منافات دارد، اما نزدیک به دو سال است که وزارت ارشاد از اکران آن ممانعت کرده و اجازه عرضه اثر در جشنواره و یا اکران خصوصی برای خبرنگاران را نیز نداده است.» به گفته منتظرالمهدی «آنچه مسلم است به آقای کیانوش عیاری هم اعلام کردیم که در صورت اخذ مجوز اکران از سوی وزارت ارشاد ما منعی برای پخش آن نداریم و نهایتاً نیز حاضریم سهم خود را واگذار نماییم.»
«خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری و تنها نماینده ایران در جشنواره فیلم ونیز بعد از دو سال همچنان بلاتکلیف است.
اما در واکنش به این سخنان هفته گذشته علیرضا سجادپور، مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی در این زمینه گفت: «ما پیش از این نظرمان [را] در ارتباط با پروانه نمایش “خانه پدری” به تهیهکننده اعلام کردیم و هر زمانی که اصلاحات این فیلم انجام شود آمادگی این را داریم که بدون نوبت بحث صدور پروانه نمایش فیلم را در شورای پروانه نمایش بررسی کنیم.»
سعید منتظرالمهدی نیز در همین زمینه در گفتوگو با «سینماپرس» گفته است: «عیاری اختیار تام دارد که پیگیر پروانه نمایش فیلم “خانه پدری” باشد. با صدور پروانه نمایش فیلم، ناجی هنر در مورد واگذاری سهم نیروی انتظامی به کیانوش عیاری و یا نگه داشتن آن تصمیم میگیرد.»
اما بر خلاف گفتههای منتظرالمهدی، سجادپور مشکل فیلم را ناشی از اختلاف میان تهیهکنندگان فیلم میداند و میگوید: «بحث توقیف “خانه پدری” مطرح نیست و موضوع اختلاف نظری میان مالک خصوصی و دولتی است که ما در این موضوع دخالتی نمیکنیم و هرگاه یک طرف از مالکین حق خود را به دیگری واگذار کند و یا این تهیهکنندگان توافقی برای اکران فیلم با یکدیگر انجام دهند ما آمادگی داریم که با انجام اصلاحات «خانه پدری» پروانه نمایش این فیلم را صادر کنیم.»
اما در ارتباط با اصلاحات فیلم نیز حرف و حدیث بسیار است. برخی از حذف یک اپیزود فیلم، یعنی چیزی حدود ۴۰ دقیقه از آن سخن میگویند در حالی که مسئولین وزارت ارشاد از این اصلاحات تنها با عنوان اصلاحاتی جزئی نام میبرند.
علیرضا سجادپور: ما درحال حاضر مشغول بررسی این موضوع هستیم که به دلیل تحریمهایی که اروپاییان علیه ملت ایران شده است ما اجازه حضور فیلمهای ایرانی را که گرمابخش جشنوارههای آنهاست ندهیم.
شاهرخ دستورتبار، مجری طرح این فیلم نیز اصلاحات مورد نظر ارشاد را چیزی حدود سه دقیقه عنوان میکند و در توضیح آنها میگوید: « (…) یکی سه دقیقهای که دختر داستان کشته میشود و دیگر پایانبندی که به اصرار ممیزی ارشاد باید با حضور نیروی انتظامی به پایان برسد.»
اما هفته گذشته با آغاز به کار جشنواره فیلم ونیز و حضور فیلم «خانه پدری» در بخش جنبی افقهای این جشنواره به عنوان تنها نماینده سینمای ایران، این فیلم بار دیگر خبرساز شد. علیرضا سجادپور، مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی در واکنش به این خبر با بیان اینکه «امیدوارم این خبر صحت نداشته باشد و ما در حال پیگیری آن هستیم» به «خبرگزاری فارس» گفت: «هنوز مشکل فیلم برطرف نشده است و اصلاحات صورت نگرفته است. فیلم مجوز نمایش در داخل و خارج از کشور را ندارد.» او همچنین در ارتباط با نمایش این فیلم و دیگر فیلمهای ایرانی در جشنوارههای خارجی در گفتوگو با «ایسنا» گفته است: «ما در حال حاضر مشغول بررسی این موضوع هستیم که به دلیل تحریمهایی که اروپاییان علیه ملت ایران اعمال کردهاند، اجازه حضور فیلمهای ایرانی را که گرمابخش جشنوارههای آنهاست ندهیم.»
این در حالی است که در سالهای اخیر تولیدات سینمای ایران چون گذشته دیگر آنچنان حضور پررنگی در جشنوارههای مطرح خارجی نداشتهاند.
حال با توجه به این آخرین تغییرات شاید بتوان امید داشت که با انجام برخی سانسورها و حذف دقایقی از فیلم و واگذاری سهم بخش دولتی یعنی نیروی انتظامی از فیلم به تهیهکننده خصوصی، یعنی به خود عیاری، بالاخره این فیلم بتواند در ماههای آینده به جدول اکران راه پیدا کرده و رنگ پرده را ببیند.
«لاله» و هزینه تولید و حاشیههایی که همچنان افزایش مییابند
پروژه جنجالی و میلیاردی «لاله» همچنان حاشیهساز است و خبرهایش از مرزهای ایران فراتر رفته و به روزنامههای انگلیسیزبان نیز راه پیدا کرده است. هفته گذشته روزنامه «تلگراف» با انتشار مطلبی (لینک مطلب) از بودجه ۲۶۲ میلیون پوندی این فیلم خبر داد و آن را دستاویزی برای شروع حملاتی تازه به رئیسجمهور ایران معرفی کرد. در این مقاله همچنین به نظرات برخی از مخالفان ساخت این فیلم اشاره شده است و نویسنده با ارجاع به نوشتههای روزنامه «کیهان» چاپ تهران به عنوان یکی از مهمترین مخالفان ساخت فیلم، از مخالفت جناحهای اصولگرا با ساخت این فیلم خبر داده است.
جواد شمقدری: در خصوص آقای نیکنژاد اگر بخواهیم قضاوت درستی داشته باشیم باید همه ابعاد حرفهای و کاری وی را زیر نظر بگیریم و از طرفی با ماهیت فیلمسازی و روش فیلم ساختن در هالیوود آشنا باشیم.
از سوی دیگر سیل انتقادهای «کیهان» به آنجا رسید که سرانجام جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی با انتشار مطلبی در وبسایت «هنر نیوز» با خطاب قرار دادن مدیر مسئول این روزنامه به پاسخگویی آنها برآمد. در این مطلب شمقدری با بیان اینکه مقاله انتقادی روزنامه کیهان «قبل از آنکه مبنای علمی، منطقی و عقلایی داشته باشد بیشتر بر اساس اطلاعات ناقص و احساسات غیر کنترل شده» نوشته شده است و چون همیشه «موضع حق به جانب» این روزنامه به نویسندگان آن «اجازه داده است دیگران را بیپروا متهم سازند و برای آنان القاب و خصلتهایی را بتراشند» در دفاع از اسی نیکنژاد، کارگردان انتخابی برای ساخت فیلم «لاله» نوشت: «برای کارنامه و وضعیت یک فرد شناختهشده که اتفاقاً همه رفتارها و فعالیتهای او آشکار است، نمیتوان در جایگاه قاضی نشست و برای وی حکم راند و در گستره یک رسانه او را متهم به خصائل رذیله کرد. در خصوص آقای نیکنژاد اگر بخواهیم قضاوت درستی داشته باشیم باید همه ابعاد حرفهای و کاری وی را زیر نظر بگیریم و از طرفی با ماهیت فیلمسازی و روش فیلم ساختن در هالیوود آشنا باشیم.»
شمقدری در این مطلب با بیان اینکه «آقای شریعتمداری به اطراف خود نگاه کنید که با چه کسانی در حمله به لاله و آقای نیکنژاد همسنگر شدهاید، آیا آنان را میشناسید؟» در دفاع از نیکنژاد به آثار او در اوایل انقلاب اشاره کرد و با استناد به سخنان نیکنژاد در مستندی در ارتباط با حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، او را از حامیان دولت و نظام قلمداد کرد و از سردبیر کیهان پرسید: «اگر حتی این ویژگیها در آقای نیکنژاد نبود و صرفاً ایشان میخواست به نظام جمهوری اسلامی به سهم خود کمک کند آیا پاسخ ما فحش و ناسزا بود یا اینکه با آغوش باز از او استقبال میکردیم!؟»
اما از دیگر نکاتی که پروژه «لاله» را در کانون توجهها قرار داده است شایعه حضور برخی از بازیگران مطرح سینمای آمریکا چون شون پن، رابرت دونیرو، جورج کلونی و بن کینگزلی در این فیلم است. هفته گذشته شفیع آقامحمدیان، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که به عنوان نماینده سازمان سینمایی سمت تهیهکنندگی این فیلم را بر عهده دارد، این گزینهها را تنها گمانهزنیهای رسانهها خواند و در ارتباط با سیاست تهیهکننده ایرانی پروژه در انتخاب بازیگر گفت: «مطلوب نظر طرف قرارداد ایرانی در انتخاب این بازیگران، این است که از یک سو بتوانند پخش جهانی فیلم را تصمین کنند و از سوی دیگر افرادی انتخاب شوند که با کاراکترهای فیلمنامه مطابقت داشته باشند و کارنامه کاری آنها به لحاظ اخلاقی سالم و انسانی باشد.» او همچنین در ارتباط با بازیگران زن فیلم افزود: «حتی درباره حضور بازیگران زن در این فیلم این ریسک را نکردهایم که از بازیگران زن هالیوودی استفاده کنیم به همین دلیل در نظر داریم از نابازیگران زن و یا بازیگران خانم ترک یا مصری دعوت به همکاری کنیم.»
آقامحمدیان در ارتباط با شبهه بهوجود آمده در مورد بودجه بالای فیلم نیز توضیح داد: «برای پاسخ به این سئوال باید یک نکته را متذکر شوم. من بهعنوان یکی از تهیهکنندگان این فیلم سینمایی به کرات گفتهام که طرف ایرانی فقط ۲/۵ میلیارد از هزینه ساخت این فیلم را میدهد و بقیه هزینه ساخت فیلم با بودجهای است که به پروژه تزریق میشود.»
همچنین هفته گذشته در خبرها آمده بود فیلمنامه فیلم تکمیل و به شورای صدور پروانه ساخت وزارت ارشاد ارسال شده است، اما به علت آغاز ماه رمضان جلسه شورای صدور پروانه ساخت عقب افتاده و قرار است این هفته پروانه ساخت این فیلم صادر شود.
عزیزالله حمیدنژاد: در شرایط فعلی که فیلمسازان داخلی بیکار هستند و با مشکلات اقتصادی به معنای واقعی دست و پنجه نرم میکنند چرا باید چنین بودجههایی در اختیار یک فیلمساز خارجی قرار دهند.
با این حال همچنان انتقادها به این پروژه ادامه دارند. حجتالله سیفی، کارگردان سینما در گفتوگویی با «فارس» با طرح این پرسش که «در شرایط کنونی ساخته شدن فیلم «لاله» چه نفعی برای ما دارد؟» در ارتباط با بودجه بالای این فیلم گفت: «در شرایطی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت قبل تعهداتی نسبت به هنرمندان داشت که پرداخته نشد و گفتند بودجه نداریم اما یک دفعه ۷ میلیارد از کجا پیدا شد تا این فیلم را سرمایهگذاری کنند.»
عزیزالله حمیدنژاد، کارگردانی که مدتهاست برای دریافت پروانه ساخت فیلم «کوروش بزرگ» منتظر نظر شورای ساخت وزارت ارشاد است نیز در گفتوگو با «خبرگزاری مهر» با «غیر عادلانه خواندن تقسیم امکانات تولید در ایران» در انتقاد به این پروژه گفت: «در شرایط فعلی که فیلمسازان داخلی بیکار هستند و با مشکلات اقتصادی به معنای واقعی دست و پنجه نرم میکنند چرا باید چنین بودجههایی در اختیار یک فیلمساز خارجی قرار دهند.»
مرتضی رزاقکریمی، تهیهکننده نیز با بیان اینکه «وظیفه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید فیلمهایی از ایندست آن هم با بودجه ۵ میلیاردی نیست» اعتقاد دارد: «اگر فیلم سینمایی “لاله” از اولویتهای فرهنگی کشور محسوب میشود و این اولویت به اندازهای است که رئیسجمهور روی آن نظر دهد دیگر از حوزه اظهار نظر امثال ما خارج میشود اما معتقدم ساخت این فیلم پشتوانهای سیاسی دارد.»
بنا به گفته علیرضا سبطاحمدی، تهیهکننده این فیلم پیشتولید آن آغاز شده است و هماکنون در مرحله کامل کردن عوامل پشت صحنه، ساخت ماشینهای مسابقه و انتخاب بازیگران است.
به هر حال اینگونه که از شواهد امر پیداست، همچنان در هفتههای آینده باید منتظر شنیدن حرف و حدیثهای بیشتری درباره این پروژه جنجالی سازمان سینمایی باشیم.
دعوا در اکران رمضان
با آنکه در ظاهر همه سخن از پایان دعوای میان شورای صنفی نمایش و حوزه هنری میکردند، طرح اکران رمضان و پس از آن اکران فیلمهای ویژه عید فطر بار دیگر نشان از ادامه درگیریها میان این دو نهاد داد.
از سویی سینما آزادی هنوز فیلم بعدی خود برای اکران را به شورای صنفی نمایش معرفی نکرده است و از سوی دیگر این شورا با صدور بیانیهای از ممانعت این شورا از اکران فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» به علت «ارزشی نبودن» در سینماهای حوزه خبر داد. به گفته حبیب کاوش، سخنگوی شورای صنفی نمایش از آنجا که سینما آزادی به عنوان سینمای سرگروه هنوز فیلمی برای اکران بعدی خود معرفی نکرده است، بنابراین شورای صنفی نمایش خود دو فیلم «گلوگاه» و «کریستال» را به عنوان گزینههای بعدی اکران این سینما پیشنهاد داده است. در بیانیه شورای صنفی نمایش آمده است که اعضای این شورا «در جهت به کرسی نشاندن حرف و هدف حوزه محترم هنری سازمان تبلیغات اسلامی در روند به اکران درآوردن فیلمهای ارزشی و نه فیلمهای نازل و… تصمیم گرفتهایم فیلمهای ساخته شده ارزشی را یکی پس از دیگری جهت اکران به سینماهای حوزه هنری معرفی شود.» به همین دلیل از آنجا که شورای صنفی نمایش اعتقاد دارد فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» فیلمی ارزشی محسوب نمیشود، از نمایش آن در سینماها حوزه هنری جلوگیری خواهد کرد.
شورای صنفی نمایش: تصمیم گرفتهایم فیلمهای ساختهشده ارزشی را یکی پس از دیگری جهت اکران به سینماهای حوزه هنری معرفی شود.
اما در سوی دیگر این دعوا محسن فرجی، مدیر پخش سازمان سینمایی سوره با مغرضانه خواندن اقدامات شورای صنفی نمایش خبر از نمایش فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» در سینماهای حوزه هنری به سرگروهی سینما استقلال داد و در ارتباط با بیانیه شورای صنفی نمایش گفت: «اقدامات شورای صنفی نمایش خارج از مسئولیتها و وظایف آن است. این شورا موظف است طبق قراردادهایی که به آن میرسد برای اکران فیلمها برنامهریزی کند. قرار نیست هر نهاد و سازمانی که صاحب سینما است درباره برنامههایش با این شورا هماهنگ باشد و نسبت به انتخابهایش توضیح بدهد.» به گفته فرجی حوزه هنری با پخشکننده و تهیهکننده فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» قرارداد قانونی دارد و اما هنوز حواله نمایش فیلم از سوی شورای صنفی صادر نشده است.
اما طرح اکران ویژه رمضان نیز در اجرا با شکست مواجه شده است و سینماها همچنین روزهای کمتماشاگری را پشت سر میگذارند. پیش از این حوزه هنری با بیفایده و محتوم به شکست خواندن این طرح از مشارکت سینماهایش در اجرای آن امتناع کرده بود. برخی عدم تبلیغات مناسب را دلیل اصلی شکست این طرح میدانند و برخی چون حبیب کاوش، سخنگوی شورای صنفی اعتقاد دارند که هر سال این طرح در روزهای نخست با عدم استقبال تماشاگران روبرو بوده است و به مرور میزان استقبال تماشاگران از آن بیشتر خواهد شد.
اول توقیف میکنیم، بعد میخریم!
جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی از خرید حقوق فیلم «گزارش یک جشن» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا خبر داد. به گفته او: «به دلیل اینکه آقای پیرهادی تهیهکننده فیلم از بخش خصوصی با به نمایش در نیامدن آن، زیان زیادی را متحمل شده بود و همچنین به دلیل اینکه میخواستیم آقای حاتمیکیا با خیال راحت به سراغ ساخت فیلم سینمایی شهید چمران برود، سازمان سینمایی حقوق مالکیت «گزارش یک جشن» را خریداری کرده است.»
سازمان سینمایی حقوق مالکیت فیلم «گزارش یک جشن» ساخته توقیفی ابراهیم حاتمیکیا را خریداری کرد.
«گزارش یک جشن» آخرین ساخته ابراهیم حاتمیکیا است که پس از نمایش در جشنواره فیلم فجر با مشکل سانسور روبرو شد و تا امروز نتوانسته است به اکران عمومی راه پیدا کند. به گفته شمقدری، اکنون با خرید فیلم و انتقال مالکیت آن به سازمان سینمایی قرار است با انجام اصلاحات لازم، فیلم در زمان مناسب به نمایش عمومی در آید.
اما دیگر فیلمی که با مشکلی مشابه روبرو است «تلفن همراه رئیسجمهور» ساخته علی عطشانی است. این فیلم نیز با اینکه بارها خبر نمایش عمومی آن منتشر شده بود، اما بعد از جنجالهای اکران نوروزی از نمایش آن ممانعت به عمل آمد و دچار سانسور شد. به گفته محسن علیاکبری، تهیهکننده فیلم هم اکنون دولت در حال مذاکره برای خرید حقوق مالکیت این فیلم نیز هست.
با این حساب از این پس باید منتظر بمانیم و ببینیم که فیلمها نخست توقیف میشوند، بعد از ناامیدی سازندگان از امکان نمایش عمومی فیلم حقوق انها توسط دولت خریداری میشود و پس از آن دولت با انجام اصلاحات دلخواه بر فیلم، نسخه مثله شده و مورد تائید خود را روانه سینماها کند!
خبرهای کوتاه
ایرن زازیانس، بازیگر قدیمی سینما و تئاتر در سن ۸۵ سالگی درگذشت.
ایرن زازیانس، بازیگر قدیمی سینمای ایران در سن ۸۵ سالگی به علت سرطان ریه روز شنبه در تهران درگذشت. او سابقه بازی در فیلمها و سریالهایی چون «خداحافظ رفیق»، «خط قرمز»، «سلطان صاحبقران» و «هزاردستان» را داشت و در دوران فعالیت حرفهای خود با کارگردانهای مطرحی چون امیر نادری، علی حاتمی، مسعود کیمیایی، خسرو هریتاش و ساموئل خاچیکیان کار کرده بود.
بنا به اعلام روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی بیست و ششمین جشنواره فیلم کودک امسال همزمان با روز جهانی کودک از ۱۷ تا ۲۱ مهرماه در اصفهان برگزار میشود. همچنین پوران درخشنده، علی شاهحاتمی، سعید توکلیان، مجید شاهحسینی و شفیع آقامحمدیان به عنوان اعضای هیات انتخاب بخش بینالملل این جشنواره معرفی شدند.
فیلم «خیابان بیست و چهارم» به کارگردانی سعید اسدی با تیراژ ۶۰۰ هزار نسخه وارد شبکه ویدئوی خانگی شد. در این فیلم بازیگرانی چون نیکی کریمی، شیلا خداداد، حمید گودرزی و جمشید هاشمپور بازی کردهاند.
بنیاد سینمایی فارابی وضعیت تولید سینمای ایران تا اول مردادماه را اعلام کرد. بر اساس این آمار تا این تاریخ ۱۴ فیلم آماده نمایش شدهاند و ۳۸ فیلم در مرحله پیشتولید قرار دارند که از میان آنها ۱۸ فیلم حدود ۵۰ درصد از مرحله پیشتولید خود را پشت سر گذاشتهاند. همچنین ۵ فیلم در مرحله صداگذاری، ۱۰ فیلم در مرحله تدوین و ۱۱ فیلم نیز در مرحله فیلمبرداری قرار دارند.
خبرهای تولید
مریلا زارعی در نمایی از فیلم «چ» تازهترین ساخته ابراهیم حاتمیکیا
در حالی که هفته گذشته خبر میرسید فیلمبرداری پروژه «چ» به علت اختلاف میان فریبرز عربنیا، بازیگر اصلی این فیلم با ابراهیم حاتمیکیا، کارگردان آن متوقف شده است، مهدی کریمی، تهیهکننده این فیلم با تکذیب این خبر، از توقف دو روزه فیلمبرداری این فیلم به علت آغاز ماه رمضان خبر داد. به گفته کریمی این فیلم همزمان با فیلمبرداری توسط مهدی حسینوند تدوین میشود و به زودی علاقمندان میتوانند با مراجعه به وبسایت فیلم، بخشهایی از پشت صحنه آن را نیز تماشا کنند.
حمید اعتباریان، تهیهکننده سینما از پیوستن رضا عطاران به پروژه «شیطان شلوار لی میپوشد» خبر داد. این فیلم هم کانون در مرحله پیش تولید قرار دارد و علاوه بر عطاران حضور لیلا اوتادی نیز در آن قطعی شده است. پیمان عباسی فیلمنامه این فیلم را نوشته و قرار است علی عطشانی فیلم را کارگردانی کند.
«کلاس هنرپیشگی» به کارگردانی علیرضا داودنژاد به مرحله صداگذاری وارد شد. علیرضا علوین مسئولیت صداگذاری این فیلم را بر عهده دارد. به گفته داوودنژاد احتمالاً نخستین نمایش فیلم در جشنواره فیلم فجر امسال خواهد بود.
خبرهای اکران
با آغاز ماه رمضان، وضعیت فروش سینماها کمتر از قبل شده است و تنها فیلم «خوابم میآد» ساخته رضا عطاران توانسته همچنان به فروش نسبتاً خوب خود ادامه دهد. این فیلم با فروشی حدود یک میلیارد و ۸۰۵ میلیون تومان در ۴۵ روز همچنان صدرنشین جدول اکران است. «آزمایشگاه» بعد از ۵۲ روز توانسته با فروشی حدود ۳۴۰ میلیون تومان دومین فیلم جدول باشد. «همهچی آرومه» با فروش حدود ۱۳۰ میلیون تومان فیلم سوم جدول است و بعد از آن فیلمهای «شور شیرین» با فروش حدود ۹۵ میلیون تومان، «بدون اجازه» با فروش ۵۰ میلیون تومان، «راه بهشت» با فروش حدود ۲۵ میلیون تومان و بالاخره فیلم «نامزد آمریکایی من» با فروش حدود ۸ میلیون تومان قرار دارند.
در همین زمینه:
مجتبا یوسفیپور در رادیو زمانه
چطور درباره ی پروژه ی “محمد ” مجید مجیدی حرف نمی زنید که با بزرگترین بودجه ی سینمایی ( میلیاردی)در حالیکه بهترین فیلمسازهای ما مثل ناصر تقوایی و بهرام بیضایی و امیر نادری و پرویز کیمیاوی …بی کارند با فیلمبردار ایتالیایی به دستور رهبر داره فیلمبرداری میشه و آقای مجیدی میگن ما همه مدیون انقلاب هستیم و بهترین آثار سینمایی بعد انقلاب ساخته شده!
ستاره / 31 July 2012
سينما را هم مثل فوتبال دولتي کردند و به رکود و بن بست کشاندند…..
کاربر مهمان / 31 July 2012