رئيس جمهور افغانستان در يک طرح تازه خواستار اصلاح نظام آموزشی اين کشور از جمله تغيير زبان آموزشی دانشکده‌های پزشکی و مهندسی به يکی از سه زبان رايج بين‌المللی شد.

حامد کرزی روز شنبه سوم تيرماه در نشستی با نام “فراخوان ملی برای اصلاح نظامی تعليمی، تحصيلی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاريابی در افغانستان” گفت که نظام کنونی آموزشی اين کشور کهنه است و کارآيی لازم را ندارد.

وی گفت بايد سيستم امتحان کنکور و رشته‌بندی پس از کلاس نهم اصلاح شود و امتياز ورود مستقيم به دانشگاه به شاگردان اول تا پنجم کلاس دهم تا دوازدهم داده شود.

رئيس جمهور افغانستان به‌ويژه از عقب‌افتادگی اين کشور در علوم پزشکی و مهندسی سخن گفت و خاطرنشان کرد که برای پيشرفت در اين زمينه، بايد زبان نظام آموزشی به يکی از سه زبان انگليسی، فرانسه و يا آلمانی تغيير يابد.

در حال حاضر تدريس غالب مدارس و دانشگاه‌های افغانستان به زبان فارسی و در بعضی از مناطق جنوب و شرق اين کشور به زبان پشتو است

در حال حاضر تدريس غالب مدارس و دانشگاه‌های افغانستان به زبان فارسی و در بعضی از مناطق جنوب و شرق اين کشور به زبان پشتو است.

حامد کرزی همچنين از تصميم دولت افغانستان در اختصاص بودجه بيشتر برای اعزام دانشجويان به خارج از کشور خبر داد و افزود که سال آينده تحصيلی، ۱۵ ميليون دلار به اين برنامه داده خواهد شد و در صورت موفقيت اين طرح، تا ۴۰ ميليون دلار افزايش خواهد يافت.

با سقوط طالبان در سال ۱۳۸۱ و روی کار آمدن دولت تحت رهبری حامد کرزی،‌ زمينه ارائه خدمات آموزشی در افغانستان توسعه يافت و دختران نيز از حق مساوی برای آموزش ابتدايی و عالی برخوردار شده‌اند.

بر پايه آمار تازه وزارت آموزش و پرورش افغانستان،‌ در حال حاضر شمار دانش‌آموزان در اين کشور در حدود هشت و نيم ميليون نفر است که نزديک به ۳۸ درصد از آنان را دختران تشکيل می‌دهد.

افزون بر آن نظام تحصيلات عالی اين کشور نيز به‌رغم چالش‌های بسيار، پيشرفت زيادی به‌ويژه از نظر کمی داشته است و طی ساليان اخير در کنار دانشگاه‌های دولتی، ده‌ها دانشگاه خصوصی نيز در سطح کابل و شهرهای عمده شروع به فعاليت کرده‌اند.