بهمن دری گفت لغو امتيار نشر چشمه به دليل عرضه کتابی “سراسر ضد امام حسين” بود و دو سال پيش می‌بايست بسته می‌شد.

بهمن دری، معاون فرهنگی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز پنج‌شنبه ۱۸ خردادماه در گفت‌وگو با روزنامه جام جم در مورد لغو پروانه نشر چشمه گفت اين انتشاراتی کتابی عرضه کرد که “سراسر ضد امام حسين”، امام سوم شيعيان بود.

دری افزود: ” تعرض به امام حسين که همه ايران ۱۰ روز محرم برای او سياه می‌پوشند و سوگواری می‌کنند ديگر قابل گذشت نبود.”

وی با تأکيد بر اين‌که پروانه نشر چشمه لغو شده و اين انتشارتی نمی‌تواند کتاب جديدی را برای عرضه به ارشاد ارائه کند، گفت: “از نظر حقوقی وضعيت نشر چشمه به‌گونه‌ای است که مدير کل حقوقی وزارت ارشاد به بنده می‌گويد اين نشر بايد دو سال پيش بسته می‌شد و مسئوليت را بر عهده خود ما گذاشت و گفت هيچ مسئوليتی در اين زمينه بر عهده نمی‌گيرد.”

معاون فرهنگی وزارت ارشاد افزود: “ما همه تلاش‌مان را در ارتباط با اين نشر انجام داديم. مثلا دستور دادم کل کارهايی که از اين انتشارات غيرقابل انتشار تشخيص داده شده بود توسط کارشناسان ديگری هم بررسی شود تا ببينيم آيا مشکل همين است، که ديديم نه واقعأ اين‌گونه نبود.”

بهمن دری: تنها لغو پروانه نشر هم نيست، بلافاصله پرونده‌ نشر چشمه برای رسيدگی به مرجع قضايی ارسال می‌شود

بهمن دری افزود: “توجه داشته باشيد زمانی شما کتابی ارائه می‌کنيد و غير قابل انتشار تشخيص داده می‌شود و مسئله خاصی نيست ولی زمانی که اين غيرقابل انتشارها تعدادشان زياد می‌شود و حجم اصلی کار ناشر را دربر می‌گيرد آن هنگام نشان‌دهنده نوعی کجروی و ترويج تفکری خاص و مضر و غلط است.”

وی “تخلف” ديگر نشر چشمه را اين دانست که “کتابی را برای مجوز ارائه می‌داد و بعد همان کتاب را دوباره از مسير انتشاراتی ديگر با همان شکل و شمايل عرضه می‌کرد.”

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در پايان گفت: “در يک جمله بگويم که اين نشر بر اساس رأی هيئت رسيدگی به تخلفات که از خود اعضای صنف و اتحاديه هم در آن حضور دارند پروانه نشرش لغو شده است و تنها لغو هم نيست و بلافاصله پرونده‌اش برای رسيدگی به مرجع قضايی ارسال می‌شود.”

بهمن دری تأکيد کرد که نشر چشمه از اين پس تنها می‌تواند به حالت کتابخانه‌ای و کتابفروشی به فعاليت‌اش ادامه دهد ولی کتاب تازه‌ای نمی‌تواند برای انتشار عرضه کند.

نشر چشمه ارديبهشت‌ماه سال جاری به دستور دستگاه‌های قضايی، از فهرست ناشران حاضر در بيست‌وپنجمين نمايشگاه بين‌المللی کتاب ايران نيز حذف شده بود.

بهمن دری همان زمان دليل اين تصميم را “داشتن تخلفات بی‌شمار” اين انتشاراتی دانسته بود.

سال گذشته نيز به دستور مسئولان کميته نظارت و ارزشيابی برخی کتاب‌های منتشرشده از سوی نشر چشمه از جمله همه کتاب‌های علی اشرف درويشيان به نام‌های”داستان‌های محبوب من” (مجموعه شش جلدی)، “سال‌های ابری” (مجموعه چهار جلدی)، “افسانه‌ها و مثل‌های کردی” (يک جلد) و مجموعه چهار جلدی داستان‌های وی و نيز رمان‌های “نگران نباش”، نوشته مهسا محب‌علی، “بطالت” نوشته احسان نوروزی و “شمايل تاريک کاخ‌ها” نوشته حسين سناپور توقيف و از بيست‌وچهارمين نمايشگاه کتاب تهران برداشته شدند.

نشر چشمه، از سال‌های دهه ۱۳۸۰ خورشيدی همواره از آثار نويسندگان جوان و نوجو در زمينه ادبيات معاصر داستانی پشتيبانی کرده است.

بسياری از کتاب‌های منتشر شده از سوی نشر چشمه در اين زمينه جوايز ادبی معتبری را به دست آورده‌اند.

انتشارات چشمه کار خود را از سال ۱۳۶۴ و با انتشار کتاب‌های هنری و ادبيات مانند داستان، شعر، نمايش‌نامه، فيلم‌نامه، سينما و تحقيقات ادبی آغاز کرد.

آثار نويسندگان و شاعرانی چون محمدرضا شفيعی کدکنی، فريدون مشيری، هوشنگ ابتهاج، محمود دولت‌آبادی، علی‌اشرف درويشيان، مهرداد بهار، ايرج افشار، احمدرضا احمدی و حميدرضا صدر به اين مؤسسه انتشاراتی سپرده‌ شده است.