وقتی وزارت امورخارجه بریتانیا مصرانه از هواداران می‌خواهد تا از مسابقات اتوموبیل‌رانی بحرین اجتناب کنند، حکایت از این دارد که این مسابقات نه یک رویداد ورزشی – مردمی، بلکه یک موضوع سیاسی است.

این چیزی است که مقامات بحرینی هم به روشنی اثبات کردند، وقتی که آن‌ها به گرمی از گزارشگران ورزشی استقبال کردند اما حاضر نشدند تا برای دیگر خبرنگارانی که می‌خواستند به جهانیان نشان دهند که در این کشور تحت تسلط پادشاهی عربستان چه می‌گذرد، ویزا صادر کنند.

اما بیابان‌هایی که در ۲۵ کیلومتری منامه، پایتخت بحرین هستند چه روایتی برای ما دارند؟ «جانسون باتون» و «لوئیس همیلتون» تنها به انگیزه ورزش در آنجا هستند. حالا اگر حکومت بحرین اکثریت جمعیتش را سرکوب می‌کند چه ربطی به آن‌ها دارد؟ یا اصلا چه ربطی به «سباستین وتل» دارد اگر حکومت می‌گوید “بیشتر معترضان مشتی معتاد به مواد مخدر هستند”؟ معترضین معتاد هستند!
 
بیداری عرب یک سال پیش بود که به بحرین رسید و اکثریت شیعه خواستار دولتی انتخابی شدند، حتی با وجود حفظ قدرت در دستان خانواده سلطنتی سنی مذهب. این سخاوتمندانه‌ترین پیشنهاد مردم به حکومت‌ها در بهار عربی بود. در مقابل اما این مردم با آتش پلیس و شکنجه و مرگ روبه‌رو شدند. و حالا استاد «سباستین وتل»، آیا در این دایره جایگاهی برای اخلاق هم وجود دارد، زمانی که رئیس مسابقات فرمول یک بحرین مدعی می‌شود معترضین مشتی معتاد هستند؟ چه مرد شرم آوری!
 
فرض کنیم رژیم اسد ۴۰ میلیون دلار را برای برگزاری فرمول یک آخر هفته بر روی میز می‌کوبید – به‌‌ همان اندازه که حمص را می‌کوبد – آیا برنی اکلستون (مدیر اجرایی فرمول یک بحرین) حاضر می‌شد تا به دمشق برود و چهره ظلم و ستم را در پوشش نرم ورزش پنهان کند؟ به احتمال زیاد در این زمینه بیشتر فکر می‌کرد.
 
بیداری عرب یک سال پیش بود که به بحرین رسید و اکثریت شیعه خواستار دولتی انتخابی شدند، حتی با وجود حفظ قدرت در دستان خانواده سلطنتی سنی مذهب. 
 
البته که رژیم بحرین همچون اسد به کشتار مردم کشور خود روی نیاورده‌است، اما در بحرین هم قیام مسلحانه‌ای وجود ندارد آن‌گونه که در سوریه در جریان است. یا ایران؛ در سال ۲۰۰۹ اعتراضات مردم ایران سرکوب شد و امروز در این کشور نه همچون بحرین اعتراضی وجود دارد و نه همچون سوریه خونریزی در جریان است. آیا «اکلستون» حاضر است تا در تهران گوشه‌ای از توانائی‌هایش در اجرای مسابقات اتومبیل‌رانی فرمول یک را نمایش دهد؟
 
اصلا یک راه ساده‌تر! اگر معترضین بحرینی نه مسلمانان شیعه دمکراسی‌خواه، بلکه یهودی بودند، آیا استادان باتون، همیلتون، وتل و اکلستون مخالفت خود را با شرکت این رویداد بر پشت بام فریاد نمی‌زدند؟
به راستی چرا و به چه انگیزه‌ای در این مسابقات شرکت کرده‌اید؟ در حالی که می‌دانید بر اساس گزارشی که خود دولت بحرین تهیه کرد (گزارش کمیسیون مستقل که زیر نظر پادشاه بحرین تهیه شد) نشان می‌دهد دولت این کشور در خیابان‌ها مردم را با آتش پلیس کشته و در زندان زیر شکنجه آن‌ها را به قتل رسانده؟
 
دقت کنید که من نامی از عصر آپارتاید در آفریقای جنوبی و بازی‌های المپیک برلین که پوششی برای هیتلر بود نبردم. بحرین آفریقای جنوبی دوران آپارتاید نیست، آلمان نازی هم نیست.
 
روزهایی را سپری می‌کنیم که آقایان و خانم‌های ورزشکار از ارزش‌های اخلاقی که ما ادعا می‌کنیم در قرن ۲۱ از آن برخورداریم، جدا افتاده‌اند.
 
منبع: ایندیپندنت