اصغر فرهادی، فيلمساز ايرانی با برگزاری جلسه‌های نقد و بررسی فيلم “جدايی نادر از سيمين” در ميان مهاجران افغانی مقيم ايران، همدلی خود را با آنان اعلام می‌کند.

به گزارش تارنمای روزنامه شرق، اصغر فرهادی، کارگردان فيلم “جدايی نادر از سيمين” و برنده جايزه اسکار در واکنش به انتشار اخبار رفتارهای ناشايست اخير با مهاجران افغان در ايران، قرار است به ايران بازگردد و در روزهای ۲۲ و ۲۳ ارديبهشت‌ماه در بين تعدادی از شهروندان ايرانی و شهروندان مهاجر افغان، ضمن نمايش فيلم آخرش، “جدايی نادر از سيمين” و برگزاری جلسه‌های نقد و بررسی آن، با مهاجران افغانی همدلی و گفت‌وگو کند.

فرهادی، يکی از صد چهره تأثيرگذار سال جهان از سوی مجله تايم انداختن علت ناامنی و بيکاری به گردن مهاجران را “فرار از پذيرش مسئوليت” دانست و افزود: “چنين رفتارهای ناشايستی با مهاجران در ايران برای کشوری که خود يکی از بالاترين آمار مهاجران را در کشورهای ديگر جهان دارد تلخ است.”

او در سال ۱۳۷۸ برای شبکه پنج تلوزيون ايران مجموعه‌ای تلويزيونی به‌نام “داستان يک شهر” را ساخت و در دو قسمت از اين مجموعه با نام “افغانی” به مشکلات و مسايل روز مهاجران افغان پرداخت.

اصغر فرهادی، اين روزها در حال فراهم کردن مقدمات ساخت فيلم تازه خود در پاريس است.

در طول سال‌های گذشته يکی از ابزارهای کنترلی دولت ايران، محدود‌سازی حوزه زندگی و محل سکونت مهاجران افغان بوده است

در روزهای نخست سال جاری، خبرگزاری شهر اصفهان (ايمنا)، گزارش داد که شهرداری اصفهان به نقل از احمدرضا شفيعی، مسئول کميته انتظامی ستاد سفرهای نوروزی اين شهر، اعلام کرد در روز سيزده به‌در، برای “ايجاد امنيت و تأمين رفاه بازديدکننده‌ها” از ورود شهروندان افغان به پارک صفه جلوگيری خواهد شد.

روز پنجم ارديبهشت‌ماه سال جاری نيز خبرگزاری فارس به‌نقل از اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی و اعلام کرد، بر اساس مصوبه شورای تأمين مازندران و تأييد آن از سوی کارگروه کشوری، مازندران به‌عنوان استان ممنوعه برای حضور اتباع مجاز و غيرمجاز افغان شناخته شده است.

برپايه اين خبر، به تمام شهروندان افغانی تا تاريخ سی‌ام خردادماه فرصت داده شده است استان مازندران را ترک کنند.

در طول اين سال‌ها، يکی از ابزارهای کنترلی دولت ايران، محدود‌سازی حوزه زندگی و محل سکونت مهاجران افغان بوده است.

دولت ايران، پس از سال ۲۰۰۱ با اجرای طرح سرشماری و روشن شدن دقيق شمار افغان‌ها و صدور کارت‌هايی موسوم به “طلايی”، سعی در نظارت و کنترل زندگی آن‌ها داشته است.

افزون بر اين، مهاجران افغان، مانند ايرانيان نمی‌توانند از مزايای تحصيل رايگان استفاده کنند و حتا برای تحصيل در مدارس دولتی نيز بايد شهريه پرداخت کنند.

گفته شده است در سال تحصيلی ۹۰-۱۳۸۹، ۴۰۰ هزار کودک افغان در ايران از تحصيل بازمانده‌اند.