محمود احمدینژاد، رئيس جمهور ايران گفت “توحيد، نبوت، عدل و امامت” از جمله محورهای اشعار سعدی به شمار میروند.
به گزارش پايگاه اطلاعرسانی رياست جمهوری اسلامی ايران، امروز جمعه يکم ارديبهشت، محمود احمدینژاد، رئيس جمهور ايران در مراسمی بهمناسبت سالروز تولد سعدی شيرازی، شاعر ايرانی قرن هفتم هجری قمری، در مجموعه سعدی شيراز سخن گفت.
احمدینژاد در اين مراسم گفت: “سعدی بر آنچه امامان و پيامبران، انسانها را به آن دعوت میکردند، تأکيد دارد.”
وی افزود: “سعدی راه هدايت و پيامبر و آل پيامبر را شناخته و در آثار خود انسانها را به آن معرفی میکند.”
وی همچنين گفت: “در اشعار سعدی توصيههای پيامبران و انعکاس دستورات الهی برای زندگی سعادتمند جلوهگری میکند.”
رئيسجمهور ايران به توجه ويژه سعدی در معرفی “امام و انسان کامل” در اشعارش اشاره کرد و گفت: “همه رفتار و گفتههای سعدی برگرفته از الهامات آسمانی است و بدون عنايت پيامبر، آل پيامبر و انسان کامل هرگز کسی به اين درجه از شکوفايی نرسيده است.”
چندی پيش بخشی از سخنان محمود احمدینژاد در جشن جهانی نوروز تاجيکستان در مورد فردوسی، شاعر حماسهسرای ايرانی، واکنش تند برخی از مراجع دينی و مسئولان فرهنگی را در پی داشت
احمدینژاد، “توحيد، عدالت، نبوت، شفقّت با مردم و توجه به آنان، گذشت و مروت از خودشناسی، طلب جوهر عشق و بريدن از همه تعلقات” را از جمله مفاهيم موجود در آثار سعدی دانست.
وی با بيان اين که “سعدی در اشعار خود از غم محرومان و مستضعفان غمگين بوده و سفارش به برقراری عدالت و رسيدگی به محرومان میکند” گفت: “او حاکمان عادل را ستايش کرده و به آنان برای نصب مأموران در جهت رسيدگی به امور مردم سفارش میکند.”
معلوم نيست که اين سخنان احمدینژاد در مورد سعدی همچون اظهارات اخير وی در مورد فردوسی اعتراض برخی از مراجع دينی شيعه و اصولگرايان مخالفش را بر خواهد انگيخت يا خير.
چندی پيش بخشی از سخنان محمود احمدینژاد در جشن جهانی نوروز تاجيکستان در مورد فردوسی، شاعر حماسهسرای ايرانی، واکنش تند برخی از مراجع دينی و مسئولان فرهنگی از جمله، آيتالله ناصر مکارم شيرازی يکی از مراجع تقليد شيعه ايران، آيتالله محمدجواد فاضل لنکرانی، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم را در پی داشت.
احمدینژاد در جشن نوروز تاجيکستان گفته بود: “فردوسی مکتب پيامبر گرامی اسلام را نجات داده و بار حقيقی اين مکتب را از دوش نااهلان برداشته و بر دوش ملت ايران گذاشت و اين ملت نيز الحق به خوبی از عهده ايفای اين مسئوليت برآمد.”
آيتالله لنکرانی گفت کسی که میگويد فردوسی اسلام را نجات داد بهدنبال کمرنگ کردن نقش فقاهت، مرجعيت و نفی روحانيت است.
وی با بيان اين که “فردوسی با کدام شعرش اسلام را نجات داد” افزود: “آيا کربلا و خون شهدا و فقها و مراجع در طول تاريخ اسلام، اسلام را نجات دادند يا شعرا؟”
آيتالله مکارم شيرازی هم در اينباره گفت: “اين جمله عجيب از سوی کسانی است که درباره مکتب ايرانی داد سخن میدهند.”
اصطلاح “مکتب ايرانی” نخستين بار از سوی اسفنديار رحيممشايی، رئيس دفتر و سرپرست نهاد رياست جمهوری ايران در همايش ايرانيان مقيم خارج از کشور در اوايل مردادماه ۱۳۸۹ بهکار برده شد و با واکنشهای تند گروهی از مراجع دينی شيعه و اصولگرايان روبهرو گرديد.
از آن زمان تاکنون مخالفان اصولگرای دولت احمدینژاد همواره از رحيممشايی و برخی نيروهای اطراف رئيسجمهور ايران بهعنوان “جريان انحرافی” ياد میکنند و وظيفه حکومت را مقابله با اين جريان میدانند.
آقای دکتر مهندس سید حاج محمود احمدی نژاد که از نژد خود محمد است و از نطفه خود حضرت حجت ابن الحسن حالا ادیب هم شده و هر از چندی به یکی از شعرا بند می کند. خود پدرش حضرت امام عج را بیامرزاند در چاه که چنین فرزند نیمه برومندی را آببندی کرده و برای ما ظهورش داده.
کاربر مهمان / 20 April 2012
All of these artclies have saved me a lot of headaches.
Ciska / 05 July 2012