کميسيون انتخابات مصر، ۱۰ کانديدای انتخابات رياست جمهوری در اين کشور را رد صلاحيت کرد که از ميان آنان می‌توان به خيرات شاطر، کانديدای اخوان المسلمين و عمر سليمان، رئيس سابق سازمان اطلاعات مصر اشاره کرد.

رسانه‌های مصری امروز، يکشنبه ۲۷ فروردين (۱۵ آوريل) از ردصلاحيت اين چهره‌ها خبر دادند که می‌تواند عرصه رقابت را در اين دوره انتخابات رياست جمهوری مصر به‌طور کامل دگرگون کند.

بر اساس اين گزارش، حازم ابواسماعيل، کانديدای سلفی‌های مصر نيز جزو ردصلاحيت‌ شدگان در اين انتخابات است.

فاروغ سلطان، رئيس کميسيون عالی انتخابات رياست جمهوری، خبر رد صلاحيت اين تعداد از کانديداها را تاييد کرده‌ اما او در همين حال از ارائه دلايل و توضيحات بيشتر در اين‌باره خودداری کرده‌است. از اين رو رسانه‌ها به گمانه‌زنی درباره دلايل احتمالی اين رد صلاحيت‌ها پرداخته‌اند.

بی‌بی‌سی جهان احتمال داده ‌است که دليل رد صلاحيت عمر سليمان، دوست و هم‌پيمان سابق حسنی مبارک که نامزدی‌اش در اين انتخابات موجی از اعتراضات را در پی داشت، به حد نصاب نرسيدن امضاهايی باشد که از کانديداتوری او حمايت می‌کنند.

کانديداهای رد صلاحيت شده و حاميان آن‌ها نارضايتی عميق خود را از اين اقدام کميسيون انتخابات رياست جمهوری مصر اعلام کرده‌اند و انتظار می‌رود قاهره، صحنه اعتراضات بزرگی در اين ارتباط باشد

با اين حال عمر سليمان چندی پيش هنگام ثبت نام برای حضور در انتخابات اعلام کرده بود که حدود ۷۲ هزار امضا (بيش از دو برابر ۳۰ هزار امضای مورد نياز) جمع‌آوری کرده ‌است.

درباره رد صلاحيت ابواسماعيل هم گفته می‌شود که دليل آن تابعيت آمريکايی مادر او است. ابواسماعيل، کانديدای سلفی‌ها از اسلام‌گرايان افراطی به‌شمار می‌رود.

خيرات شاطر، کانديدای جريان قدرتمند اخوان المسلمين نيز به‌خاطر سابقه محکوميت قضايی خود رد صلاحيت شده ‌است. خيرات شاطر در دوران زمامداری حسنی مبارک، رئيس جمهور سابق مصر، سال‌ها به واسطه فعاليت‌های سياسی خود در زندان بود.

کانديداهای رد صلاحيت شده و حاميان آن‌ها نارضايتی عميق خود را از اين اقدام کميسيون انتخابات رياست جمهوری مصر اعلام کرده‌اند و انتظار می‌رود قاهره، صحنه اعتراضات بزرگی در اين ارتباط باشد.

با اين حال رد صلاحيت شدگان تا ۴۸ ساعت فرصت دارند که به اين تصميم کميسيون انتخابات به‌صورت قانونی شکايت کنند.

دور نخست انتخابات رياست جمهوری مصر در ماه مه برگزار می‌شود در حالی که بيش از يک سال از سقوط رئيس جمهور پيشين اين کشور گذشته است و در اين مدت کشور را نظاميان اداره کرده‌اند.

از ميان تأييدصلاحيت شدگان در اين دوره انتخابات می‌توان به عمر موسی، رئيس سابق اتحاديه عرب، عبدل منعم ابوالفتوح، اسلام‌گرای ميانه‌رو و احمد شفيق، نخست‌وزير سابق مصر اشاره کرد.