احمد داود‌اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه در تماس فوری تلفنی با بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، او را در جريان عمليات‌های گسترده ارتش سوريه در اطراف مرزهای ترکيه قرار داد.

خبرگزاری دولتی آناتوليا به‌نقل از منابع ديپلماتيک نوشته ‌است که داوداغلو ساعت دو بامداد جمعه و به محض دريافت اطلاعاتی مبنی بر تحرکات نظامی سوريه و حضور بالگردهای ارتش اين کشور در اطراف مرزهای ترکيه، اين تماس تلفنی را برقرار کرده ‌است.

داوداغلو در اين تماس تلفنی همچنين از افزايش شمار پناهجويان سوريه‌ای در ترکيه سخن گفته ‌است.
بر اساس اين گزارش، تنها در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۵۰۰ شهروند سوريه از اين کشور گريخته‌اند و به ترکيه پناه آورده‌اند.

بان کی مون: برخلاف آن‌که دولت سوريه طرح پيشنهادی سفير ويژه [سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب] را پذيرفته ‌است، خشونت‌ها و حملات به مناطق مسکونی متوقف نشده‌است. حتی وضعيت بدتر نيز شده‌است

وزير امور خارجه ترکيه در ادامه اين مکالمه به بان کی مون گفته ‌است که مقامات سازمان ملل متحد می‌توانند به ترکيه سفر کنند تا خود شاهد آن‌چه ترکيه می‌گويد، باشند.

نشانه‌ای از صلح نيست

در حالی که دولت سوريه از موافقت خود با طرح صلح کوفی عنان سخن گفته ‌است، حملات ارتش اين کشور به شهرهای مختلف سوريه همچنان ادامه دارد.

بر مبنای اين طرح، ارتش سوريه بايد شهرها و مراکز مسکونی را ترک کنند، اما برخلاف آن، گزارش‌ها حکايت از شدت گرفتن حملات ارتش به شهرهای مختلف سوريه دارد، طوری که تنها از هفته گذشته، يعنی زمانی که دولت سوريه طرح صلح کوفی عنان را پذيرفت، بيش از ۲۳۰ نفر در اين کشور کشته شده‌اند.

بر اساس تعهدات دولت سوريه، اين طرح از ۱۰ آوريل (سه‌شنبه آينده) بايد به اجرا گذاشته شود، با اين حال هيچ نشانه‌ای مبنی بر صلح و آتش‌بس در سوريه به چشم نمی‌خورد.

روز گذشته دبير کل سازمان ملل متحد اعلام کرد که جنگ در سوريه گسترده‌تر می‌شود و حملات به مناطق مسکونی در اين کشور همچنان ادامه دارد.

بان کی مون اظهار داشت: “برخلاف آن‌که دولت سوريه طرح پيشنهادی سفير ويژه [سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب] را برای خاتمه دادن به اين بحران پذيرفته ‌است، خشونت‌ها و حملات به مناطق مسکونی متوقف نشده‌است. حتی وضعيت بدتر نيز شده‌است.”

آیا نظامیان به پادگان‌ها برمی‌گردند؟

با این حال دولت سوریه ادعا می‌کند که در راستای طرح آتش‌بس در سوریه، نیروهای نظامی این کشور شهرها را ترک می‌کنند.

کوفی عنان روز گذشته به نقل از مقامات سوریه اظهار داشت که بخشی از نیروهای نظامی مناطق ادلب، زبدانی و درعا را ترک کرده‌اند. اما او گفته ‌است که منتظر اقدامات بیشتری از جانب حکومت سوریه است.

به گفته مقامات سازمان ملل متحد از سال گذشته که قیام مردم سوریه علیه بشار اسد، رئیس جمهور این کشور آغاز شده ‌است، بیش از ۹ هزار نفر در سوریه کشته شده‌اند.