شهرداری قائم‌شهر یکشنبه ۱۳ آبان در آخرین لحظه جلسه کمیسیون واگذاری کارخانه نساجی را لغو کرد. نایب رئیس شورای اسلامی شهر قائم‌شهر «ضرورت اتخاذ تصمیم‌های جدید» را علت لغو مزایده دانست. خریدار شرکت هم یکی از طلبکاران آن بود.

تصویری از ساختمان تخریب شده کارخانه نساجی مازنداران

به گزارش خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، این مزایده قرار بود صبح امروز در محل شهرداری قائم‌شهر برگزار شود اما شورای اسلامی شهر که پیشتر واگذاری کارخانه را آگهی کرده بود، در آخرین لحظه این جلسه را لغو کرد.

شهرداری قائم‌شهر مهر و آبان امسال در دو مرحله فروش آخرین بازمانده کارخانه‌ نساجی قائم‌شهر به قیمت پایه ۳۹ میلیارد تومان را آگهی کرد. پیش از آن اما یک عضو شورای شهر از «توافق نهایی با خریدار» خبر داده و گفته بود که سرمایه‌گذار «مشهدی» است و واگذاری نهایی منتظر تائید سازمان خصوصی‌سازی.

شهرداری قائم‌شهر در این آگهی اعلام کرده که حدود ۶,۵ هکتار زمین متعلق به کارخانه نساجی را با مجوز تغییر کاربری واگذار می‌کند.

نساجی قائم‌شهر در سال ۱۳۹۵ پس از ناتوانی مالک آن به شهرداری این شهر واگذار شد. شهرداری متعهد شد که طی یک دوره دو ساله محل استقرار کارخانه را به خارج از محدوده شهری منتقل کند.

زیان انباشته نساجی

شهرداری قائم‌شهر مالک ۹۲,۵ درصد سهام کارخانه نساجی است، کارخانه‌ای که شمار کارگران اخراجی آن طی سال‌های گذشته از شاغلان پیشی گرفته و به رغم وعده چندباره مسئولان استانی برای رفع مشکلات تولید، همچنان با انباشت بدهی روبرو است.

به گفته مدیران بدهی انباشته این کارخانه در دو سال گذشته به بیش از سه هزار میلیارد تومان رسیده است. غلامرضا میرزایی خزانه‌دار شورای اسلامی شهر قائم‌شهر هم گفته که نساجی طی ۱۰ سال گذشته زیان‌ده بوده و در حال حاضر اکثر دستگاه‌های آن فعالیتی ندارند.

زمین‌ مرغوب مهمتر از کارگران

اردیبهشت امسال هنگامی که شورای شهر قائم‌شهر به واگذاری نساجی رای داد، دبیر اجرایی خانه کارگر- از تشکل‌های کارگری حکومتی- هدف از واگذاری کارخانه را «زمین‌های مرغوب» آن دانسته و گفته بود که برای حفظ ارزش این زمین‌ها کارخانه باید به شخصیت‌های حقوقی واگذار شود.

محمدعلی شیرسوار عضو شورای شهر قائم‌شهر ارزش پایه زمین‌ کارخانه نساجی را بر اساس قیمت پایه سال ۱۳۹۴، ۶۲ میلیارد تومان اعلام کرده است.

او که امروز با واگذاری کارخانه نساجی مخالفت کرده، گفته که به نظر می‌رسد در واگذاری زمین کارخانه خیلی از سیاسیون ذی‌نفع هستند.

شیرسوار گفته که با واگذاری کارخانه کارگران و اقتصاد قائم‌شهر ضربه خواهد کرد.

خریدار همان طلبکار است

منابع خبری مهدی کاوه را خریدار نساجی قائم‌شهر معرفی کرده‌اند. به گزارش ارگان رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران، کاوه تاجر پنبه و یکی از طلبکاران عمده نساجی قائم‌شهر است.

او خود نیز تائید کرده که یکی از طلبکاران اصلی نساجی قائم‌شهر است و گفته که در صورت لغو معامله، مالک فعلی نساجی باید مطالبات او را نیز بپردازد.

کاوه مدعی شده که طی نُه ماه گذشته مواد اولیه و پنبه مورد نیاز کارخانه را تامین کرده و در صورت به هم خوردن معامله تولید و اشتغال کارگران ناممکن می‌شود.

بیکاری در انتظار کارگران

کارخانه شماره یک آخرین بازمانده سه قلوهای نساجی قائم‌شهر است. دو کارخانه دیگر پس از واگذاری‌های متعدد برای همیشه تعطیل شدند و کارگران آنها نیز بیکار. حال نوبت به کارخانه شماره یک رسیده تا به بهانه انتقال به خارج از محدوده شهری، زمین‌هایش به منبع درآمد شهرداری تبدیل شود.

این کارخانه طی دو دهه گذشته بارها میان بانک‌ها، سرمایه‌داران بخش خصوصی و نهادهای دولتی دست به دست شده تا اینکه در سال ۱۳۹۵ به شهرداری واگذار شد. شهرداری هم حال به دنبال واگذاری زمین‌های کارخانه «زیان‌ده» است تا بدهی‌هایش را تسویه کند.

در این میان حدود ۲۱۴ کارگر این کارخانه و خانواده‌هایشان نیز نگران مبتلا شدن به سرنوشت همکاران پیشین خود که سالها پس از تعطیلی کارخانه همچنان به دنبال مطالبات معوق هستند و مسئولان دولتی نیز پرداخت مطالباتشان را به فروش زمین‌های کارخانه مشروط می‌کنند.