کمیته صلح نوبل جایزه امسال خود را به نادیا مراد، از دختران ایزدی کُرد و دنیس موکویگی، پژشک کنگویی اهدا کرد. این دو جایزه نوبل صلح را به‌خاطر مبارزه با خشونت جنسی علیه زنان گرفته‌اند.

نادیا مراد و دنیس موکویگی
نادیا مراد و دنیس موکویگی

کمیته صلح نوبل، اسامی برندگان جایزه نوبل امسال را جمعه ۵ اکتبر / ۱۳ مهر اعلام کرد. این کمیته در بیانیه خود گفته است جایزه نوبل صلح ۲۰۱۸ به دلیل فعالیت‌های نادیا مراد و دنیس موکویگی در مبارزه با خشونت جنسی به‌عنوان ابزار جنگی در درگیری‌های نظامی تعلق گرفته است.

نادیا مراد از اواسط تابستان سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) زمانی که ۲۱ سال سن داشت به‌مدت سه ماه به‌عنوان برده‌ جنسی گروه «دولت اسلامی» (داعش) در اسارت این گروه تروریستی بود.

او شش برادرش را در یورش شبه‌نظامیان داعش به روستای «کوچو»، محل زادگاهش، در حومه شهر شنگال از دست داد.

نادیا پس از فرار از چنگ داعش به آلمان پناهنده شد و از تحمل سه ماه رنج خود و دو خواهر دیگرش سخن گفت. او همچنین گفت پس از اسارت به مقر نیروهای داعش منتقل شده و بارها مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته است.

نادیا در سازمان ملل نیز سخنرانی کرد و از اتحایه اروپا خواست تا قوانین پناهندگی را برای زنان ایزدی آسان‌تر کنند.

نادیا مراد، سفیر حسن نیت سازمان ملل است و پیش از این در سال ۲۰۱۶ جایزه حقوق بشری واسلاو هاول از شورای اروپا را به‌دست آورد و به همراه لامیا حاجی‌بشر، دختر کرد ایزدی دیگر از عراق به‌طور مشترک جایزه حقوق بشری ساخاروف را از پارلمان اروپا دریافت کرد.

دنیس موکوِگی پزشک متخصص زنان و اهل کنگو نیز پیش از این در سال ۲۰۱۴ جایزه ساخاروف را دریافت کرده است.

موکویگی در سال ۱۹۸۹ در شهر بوکاوو واقع در شرق کنگو یک بیمارستان زنان دایر کرد. در این منطقه در بسیاری از درگیری‌های مسلحانه از تجاوز به‌عنوان یک سلاح استفاده می‌شود.

دنیس موکویگی مدت‌ها به‌عنوان کارشناس درمان آسیب‌های ناشی از تجاوزات گروهی که تأثیرات مخرب فیزیکی به‌جای می‌گذارند، در جهان مشهور بود.

در سال ۲۰۱۲ سوء‌قصدی به جان موکویگی شد و او مجبور شد به اروپا نقل مکان کند اما پس از آن‌که شنید بیمارستان زنان بدون وجود او کارکردی ندارد در سال ۲۰۱۳ به بوکاوو بازگشت و از سوی ساکنان این شهر مورد استقبال قرار گرفت. او در همان سال نامزد دریافت جایزه نوبل آلترناتیو شد.

پنج عضو هیئت ژوری کمیته نروژی صلح نوبل، امسال از مجموع ۲۱۶ شخصیت و ۱۱۵ سازمان و نهادِ کاندیدای دریافت این جایزه، نادیا مراد و دنیس موکویگی را برگزیدند. جایزه نوبل صلح ۹ میلیون کرون سوئد، معادل ۸۶۰ هزار یورو است.

سال گذشته کمپین مبارزه با گسترش سلاح‌های هسته‌ای جایزه نوبل صلح را دریافت کرد.

بیشتر بخوانید: