آيت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ايران و محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور ايران در پيام‌های نوروزی خود بر مسائل اقتصادی تأکيد کردند.

به گزارش منابع خبری ايران، آيت‌الله علی خامنه‌ای در پيام خود سال گذشته را “يکی از سال‌های پرحادثه” در سطح جهان، منطقه و ايران دانست و رويدادهای اين سال را به سود ايران ارزيابی کرد.

وی گفت کشورهای غربی “دچار مشکلات گوناگون” هستند و ملت‌هائی که “جمهوری اسلامی از آن‌ها همواره حمايت کرده است”، به “هدف‌های بزرگی” دست پيدا کرده‏‌اند.

وی با اشاره تلويحی به رويدادهای کشورهای عربی در سال گذشته گفت “ديکتاتورهائی به زير کشيده شدند؛ قانون‌های اساسیِ مبتنی بر اسلام در کشورهائی تصويب شد” و اسرائيل در “محاصره” قرار گرفت.

رهبر جمهوری اسلامی ايران سال گذشته را برای ايران “دارای دستاوردهای بزرگ” دانست و شرايط کشور را “شرايط قبول چالش‌ها و دشواری‌ها و غلبه‏‌ بر آن‌ها” عنوان کرد.

محمود احمدی‌نژاد: امسال نيز همچون گذشته حمايت از توليد، صادرات ملی، سرمايه و کار ايرانی در دستور کار دولت خواهد بود

آيت‌الله خامنه‌ای که سال گذشته را “سال جهاد اقتصادی” ناميده بود گفت: “اگرچه هوشمندان و آگاهان می‌دانستند که اين نام و اين جهت‌گيری و شعار برای سال ۹۰ يک امر لازم است، اما بعد تلاش‌های دشمنان در اين سال هم همين را اثبات کرد و نشان داد.”

وی در بخش ديگری از پيام نوروزی خود در مورد سالی که در پيش است گفت: “به تشخيص من، بر طبق گزارش‌ها و مشاوره‌ با افراد مطلع و آگاه”، چالش مهم در سال جديد “عرصه اقتصادی” است.

رهبر جمهوری اسلامی در اين رابطه مسأله “توليد داخلی” را برای “ناکامی تلاش‌های دشمن” مهم خواند و شعار امسال را “توليد ملی، حمايت از کار و سرمايه‏ ايرانی” عنوان کرد.

محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور ايران نيز در پيام نوروزی خود به مسائل اقتصادی پرداخت و گفت: “امسال نيز همچون گذشته حمايت از توليد، صادرات ملی، سرمايه و کار ايرانی در دستور کار دولت خواهد بود.”

وی نيز از “دستاوردهای اقتصادی، علمی، صنعتی، فن‌آوری و سياسی” ايران در سال گذشته سخن گفت: “بنای دولت بر اين است تا به گونه‌ای کار کند تا باری را بر دوش دولت بعدی نگذارد.”

به‌نظر می‌رسد گسترش تحريم‌های جهانی چند ماه اخير عليه ايران، به‌ويژه تحريم نفت و بانک مرکزی، شرايط اقتصادی ايران و تکيه بر “سرمايه ملی” را در مرکز توجه رهبران ايران قرار داده است.

روز گذشته هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا نيز در پيامی فرارسيدن سال نو را به کسانی که نوروز را جشن می‌گيرند، تبريک گفت.

کلينتون در اين پيام گفت: “ما درحالی که با چالش‌های تازه روبه‌رو می‌شويم، به حمايت‌مان از حقوق جهانی بشر و آزادی بيان، حقوقی که مروج صلح، پيشرفت و سعادت هستند، متعهد می‌مانيم.”

همچنين شیمون پرز، رئيس‌جمهور اسرائیل نيز از رادیو اسرائیل پيامی به‌مناسبت نوروز فرستاد.

وی در اين پيام از رهبران جمهوری اسلامی ایران خواست “از تهدید دیگران” دست کشيده و در راه “صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز” گام بردارند.