اوزگور اوزل، رئیس فراکسیون حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه (CHP) خواستار تشکیل یک کمیته ویژه در رابطه با بازداشت کارگران فرودگاه استانبول شد.

حمله پلیس به کارگران فرودگاه استانبول- منبع: توئیتر

پلیس ترکیه شنبه ۱۵سپتامبر به کارگران معترض در فرودگاه در دست ساخت استانبول حمله و صدها تن از کارگران را دستگیر کرد. این کارگران پس مجروح شدن دو کارگر به دلیل سقوط جرثقیل در اعتراض به «عدم امنیت جانی» از پنجشنبه ۱۳ سپتامبر اعتصاب کرده بودند.

به گزارش منابع خبری ترکیه، پلیس با سمت کارگران معترض گاز اشک‌آور پرتاب و آنان را با باتوم زده است. سندیکای کارگران ترکیه نیز گزارش داده که ۵۴۳ تن از کارگران با خشونت دستگیر شدند.

علی شکر، نماینده حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه در مجلس ترکیه، شنبه ۱۵ سپتامبر به روزنامه «جمهوریت» گفت: «کارگرانی که تحت فشار و اجبار روزی ۱۶ ساعت به کار واداشته می‌شوند اعلام کرده‌اند که دیگر نمی‌توانند با این شرایط کار کنند.»

در ویدئوهایی که از کارگران معترض منتشر شده، آنها می‌گویند که «رفتار کارفرمایان با کارگران انسانی نیست، جای خواب و غذای مناسبی ندارند و دستمزدشان کم است و با تاخیر پرداخت می‌شود».

ساخت سومین فرودگاه استانبول از سال ۲۰۱۴ آغاز شده است. بر اساس گزارش سندیکای کارگران ترکیه (دیسک)، از زمان اجرای این پروژه حداقل ۳۵ کارگر کشته شده‌اند.