ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، معتقد است که کلید پایان روابط سرد میان ایران و غرب در مناقشه اسرائیل و فلسطین نهفته است.

پادشاه اردن در گفت‌وگویی با فصلنامه سیاسی ترکیه  TPQ  او در پاسخ به پرسشی در خصوص گسترده شدن بحران ایران و غرب گفت که احیای روند صلح کلید حل بن بست و سردی روابط کنونی و آینده ایران و غرب است.

ملک عبدالله دوم در ادامه با تاکید بر تغییر نقطه تمرکز از ایران به مناقشه اسرائیل – فلسطین گفت: این مناقشه معطل مانده به نقطه محوری تبدیل شده است تا هر گروه و تفکری بتواند با حمایت عاطفی از فلسطینی‌ها، یک میلیارد مسلمان را در جهان با خود همراه کند.
 
پادشاه اردن در حالی راه حل بحران در روابط ایران و غرب را در مذاکرات صلح خاورمیانه دنبال می‌کند که چندی پیش روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز در سرمقاله‌اش دولت اسرائیل را متهم به استفاده ابزاری ازخطر فعالیت‌های هسته‌ای ایران برای فرار از مذاکرات صلح معرفی کرده بود.
 
هاآرتص نوشته بود که: “نخست وزیر بنیامین نتانیاهو با کمک ایهود باراک دست به خدعه‌ای چشمگیر زدند و خطر ایران هسته‌ای را به عنوان راه حلی برای توجیه ادامه اشغال‌گیری و شهرک‌‌سازی به کار گرفتند. در این راه نتانیاهو همچنین توانست از نگرانی اوباما برای از دست دادن رای یهودیان در انتخابات پیش روی آمریکا بهره لازم را ببرد.”
 
وی از ایران خواست تا اراده واقعی خود برای پایبندی به تعهدات بین المللی‌اش را به نمایش بگذارد و تاکید کرد که هرگونه اقدام نظامی ایران می‌تواند ثبات خاورمیانه را وخیم‌تر کرده و موجب واکنش‌های زیان‌بار بسیاری از سوی اتحادیه اروپا، آمریکا و اسرائیل شود. به باور نویسنده این مقاله در شرایطی که به‌سرمی‌بریم، خاورمیانه نیازی به بحرانی تازه ندارد.
 
سوریه بزرگترین علامت سئوال است
 
شاه اردن در ادامه گفت‌وگوی خود با فصلنامه سیاسی ترکیه با اشاره به وضعیت جاری در سوریه به عنوان کشوری که دارای مرزهای مشترک با ترکیه و اردن است، با بیان اینکه “در حال حاضر سوریه بزرگ‌ترین علامت سئوال است” گفت که پیش‌گویی در مورد اینکه روند جاری سوریه چه سمت‌وسویی به خود خواهد گرفت غیر ممکن است.
 
باید ارزیابی جامع‌تری نسبت به همه بازیگران منطقه‌ای همچون ایران، حزب الله، حماس و عراق و حتی دیگر کشورهای خاورمیانه داشت.
 
پیش‌گویی در مورد اینکه روند جاری سوریه چه سمت‌وسویی به خود خواهد گرفت غیر ممکن است. باید ارزیابی جامع‌تری نسبت به همه بازیگران منطقه‌ای همچون ایران، حزب الله، حماس و عراق و حتی دیگر کشورهای خاورمیانه داشت
 
وی در ادامه افزود: انچه که اکنون مشخص است این است که بحران سوریه مسوولیت‌های سنگینی بر دوش همسایگان خود قرار داده است. ترکیه و اردن باید نگاهی انسان‌دوستانه به موضوع سوریه داشته باشند.
 
پیش‌تر و یک هفته پس از تعلیق عضویت سوریه از اتحادیه عرب، شاه اردن در گفت‌وگویی با بی‌بی سی گفته بود که من اگر به جای بشار اسد بودم استعفا می‌دادم. وی در این مصاحبه گفته بود: «اگر جای او بودم، کناره‌گیری می‌کردم و مطمئن می‌شدم که هر کس به جای من می‌آید، توانایی ایجاد اصلاحات مورد مطالبه مردم را دارد.»
 
بهار عربی اسرائیل را منزوی کرده است
 
ملک عبدالله دوم در برابر این پرسش که “تاثیر سرد شدن روابط اسرائیل و ترکیه بر منازعه اسرائیل و فلسطین مثبت یا منفی خواهد بود”،  گفت:  “چند سال پیش بیل کلینتون رئیس جمهوری اسبق آمریکا به من گفت که اسرائیل تنها در صورتی در مذاکرات شرکت خواهد کرد که بتواند از موضع قدرت وارد گفت‌وگو شود. امروز اسرائیل در موضع قدرت نیست.
 
بروز شکاف‌هایی میان اسرائیل و آمریکا بر سر مواجهه با ایران، آسیب دیدن روابط اسرائیل و ترکیه و مواجهه شدن با خشم و قیام‌های توده‌های عرب در همسایگی اسرائیل و انزوای بیشتر، موضوعاتی است که اجازه نمی‌دهد اسرائیل در موضع قدرت باشد.
 
شاده اردن با بیان اینکه “اسرائیل حق انتخاب دارد” گفت: اسرائیل یا باید تغییراتی را که در منطقه در حال رخ دادن است، درک کند و در مذاکرات معنادار صلح، بر مبنای تحقق “دو دولتی” شرکت کند و یا آنکه در‌ها برای اسرائیل همچنان بر پاشنه قدیمی بچرخد و منتظر پیامدهای جدی در خاورمیانه پس از بهار عرب باشد.
 
قیام‌های عربی تاثیری چشمگیر و سریع بر منزوی‌تر شدن اسرائیل داشته است. به گونه‌ای که با آغاز این قیام‌ها سفارت اسرائیل در قاهره اولین قربانی بود
 
از شاه اردن این پرسش مطرح شد که قیام‌های عربی چگونه توازن ژئوپولتیکی منطقه را تغییر داده‌اند و نقش ترکیه را در این توازن تازه چگونه ارزیابی می‌کنید، که وی در پاسخ گفت: ترکیه همواره دارای یک نقش کلیدی در منطقه بوده است و پیش از آغاز بهار عربی به ارتقای نقش خود در معدلات منطقه‌ای پرداخت و موفقیت‌های بسیاری کسب کرد.
 
اما هنوز برای پیش‌گویی کردن درباره توازن جدید ژئوپولتیکی زود است.
وی افزود: قیام‌های عربی تاثیری چشمگیر و سریع بر منزوی‌تر شدن اسرائیل داشته است. به گونه‌ای که با آغاز این قیام‌ها سفارت اسرائیل در قاهره اولین قربانی بود.
 
یکی دیگر از فاکتورهای مهم ژئوپولتیکی منطقه مصر است که این روز‌ها دوران حکومت انتقالی را پشت سر می‌گذارد و به مسائل داخلی خود سرگرم است.
 
ملک عبدالله دوم با ارائه این تصویر از شرایط کنونی منطقه، گفت که دیگر کشور‌ها و از جمله اردن باید مرحله به مرحله گام‌هایی به سمت جلو بردارند؛ به‌ویژه در مبحث روند صلح و دفاع از حق مشروع فلسطینی‌ها برای تشکل کشور مستقل خود در کنار یک اسرائیل امن.
 
شاه اردن گفت: مصر همواره نقشی بسیار مهم و تعیین کننده در میان کشورهای عربی و دیپلماسی این کشور‌ها ایفا کرده است و ما مطمئن هستیم که مصر دوباره به زودی نقش مهم منطقه‌ای و بین المللی خود را ایفا خواهد کرد.