چهار حزب کردستانی در نشست رسانه‌ای به‌ تشريح مواضع خود در رابطه با انتخابات دور نهم مجلس شورای اسلامی پرداختند.

بنا به گزارش رسيده به راديو زمانه، عصر روز سه‌شنبه‌ نهم اسفندماه، حزب دمکرات کردستان ايران، حزب کومله‌ زحمتکشان کردستان ايران، پارت آزادی کردستان (پاک) و سازمان خبات کردستان ايران در يک نشست رسانه‌ای در جمع تعداد زيادی از نمايندگان رسانه‌های شنيداری، تصويری و نوشتاری در شهر سليمانيه‌ به‌ تشريح مواضع خود در رابطه با انتخابات پيش روی مجلس ايران پرداختند.

اين چهار حزب کردستانی پيشتر طی بيانيه‌ای مشترک انتخابات مجلس نهم را تحريم کرده‌ و از مردم کردستان و ايران خواسته‌ بودند که‌ شرکت در انتخابات را تحريم نمايند و در روز جمعه‌، ۱۲ اسفندماه در خانه‌هايشان بمانند.

در آغاز اين نشست کمال کريمی عضو دفتر سياسی حزب دمکرات کردستان گفت: “ما چهار حزب کردستانی برای ايجاد هم‌گرايی هرچه‌ بيشتر و تشويق مردم به‌ عدم حضور پای صندوق‌های رأی به‌ توافق رسيديم که‌ مشترکأ و در بيانيه‌ای واحد مردم را دعوت به‌ تحريم انتخابات نماييم. ما بر آن بوديم تا تمام احزاب و جريان‌های سياسی و مدنی را به‌ هم‌گرايی و هم‌صدايی هرچه‌ بيشتر برای اتخاذ مواضع واحد دعوت نماييم اما در نهايت اين چهار حزب به‌ توافق رسيديم که‌ در اين رابطه‌ کار مشترک انجام دهيم.”

کمال کريمی: “ما چهار حزب کردستانی برای ايجاد هم‌گرايی هرچه‌ بيشتر و تشويق مردم به‌ عدم حضور پای صندوق‌های رأی به‌ توافق رسيديم که‌ مشترکأ و در بيانيه‌ای واحد مردم را دعوت به‌ تحريم انتخابات نماييم

کريمی در پاسخ پرسشی مبنی بر اين‌که‌ تا چه‌ اندازه‌ احتمال می‌دهيد نارضايتی‌های موسوم به‌ بهار عربی به‌ ايران هم برسد، گفت: “ايران علاوه‌ بر فاکتورهايی که‌ باعث بروز ناآرامی و ايجاد تحول در کشورهای عربی خاورميانه‌ و شمال آفريقا شد خود نيز از پتانسيل‌های بالقوه‌ای برای بروز نارضايتی عليه‌ حکومت مرکزی برخوردار است. هر چند طی دو سال گذشته‌ رژيم پيوسته‌ در تلاش بوده‌ با اعمال فشار و خشونت وضعيت را کنترل نمايد اما اين امر يک امر موقت است و هر آن امکان دارد هيزم خشم مردم با جرقه‌ای آتش بگيرد.”

جليل آزادی‌خواه، عضو کميته‌ مرکزی کومله‌ زحمتکشان کردستان نيز در پاسخ به‌ همين سؤال گفت: “ما تحولات سوريه‌ را با جديت بيشتری تعقيب می‌کنيم چون‌که‌ معتقديم هرگونه‌ تحولی که‌ منجر به‌ تغيير در ساختار سياسی سوريه‌ شود، تأثير به‌سزايی بر آينده‌ ايران خواهد داشت.”

شمال پيران، عضو مجلس پارت آزادی کردستان در پاسخ به‌ سؤالی مبنی بر اين‌که‌ شما از امکان اجازه‌ قانونی برای فعاليت در خاک ايران محروميد چگونه‌ می‌خواهيد در جريان انتخابات تأثيرگذار باشيد، اظهار داشت: “ما معتقديم تحولات در ايران بهتر است در قالب پروسه‌ای دمکراتيک باشد. ما در خصوص انتخابات به‌ مردم امر و نهی نمی‌کنيم تنها در راستای روشنگری در جامعه‌ گام برمی‌داريم.”

جليل آزادی‌خواه نيز در پاسخ به‌ اين سؤال افزود: “ستون اصلی احزاب کردستان در داخل خاک کردستان ايران قرار دارد و در واقع مردم کردستان قلب تپنده‌ جنبش ملی دمکراتيک کردستان هستند. ما به‌ پشت‌گرمی مردم کردستان به‌ مبارزه‌ و فعاليت خود ادامه‌ می‌دهيم. مردم قدرشناس کردستان نيز در مراحل مختلف پشتيبانی و حمايت خود را از احزاب و جريان‌های سياسی و مدنی کردستان اعلام داشته‌اند. ما در سال‌های اخير تجربه‌ موفق اعتصاب عمومی روز ۲۳ ارديبهشت سال ۱۳۸۸ را شاهد بوده‌ايم.”

بهروز اردلان، عضو کميته‌ مرکزی سازمان خبات ايران نيز در پاسخ به‌ سؤالی مبنی بر اين‌که دلايل عدم حضور ساير سازمان‌ها و احزاب در اين نشست چيست، گفت: “متأسفانه‌ طی چند سال گذشته‌ احزاب کردستانی فراز و فرودهای زيادی را پشت سر گذاشته‌اند و بيشتر احزاب ريشه‌دار کردستان دچار انشعاب و انشقاق گشته‌اند به‌ همين خاطر احزابی که‌ از هم منشعب شده‌اند حاضر نيستند سر يک ميز برای رسيدن به‌ پلاتفرمی واحد بنشينند ما اميدواريم اين مشکلات را هرچه‌ زودتر پشت سر بگذاريم و بتوانيم در آينده‌ با اتکا بر نقاط مشترکمان بر سر پلاتفرمی مشترک به‌ توافق برسيم.

کمال کريمی در پاسخ به‌ اين پرسش که‌ تا چه‌ ميزان امکان برخورد نظامی با ايران وجود دارد و موضع شما در اين‌باره چيست؟ گفت: “ما خواهان جنگ نيستيم هيچ کس دوست ندارد کشورش دچار جنگ و ويرانی شود. اما تحريم‌های اعمال‌شده‌ بر ايران از جانب آمريکا و اروپا به‌منظور جلوگيری از دستيابی به‌ سلاح هسته‌ای بوده‌ و اگر اين کشورها تشخيص دهند که‌ تحريم‌ها در اين راستا کارساز نيست قطعأ از گزينه‌های ديگر استفاده‌ خواهند کرد.”

پیشتر نیز حزب دمکرات کردستان ایران و حزب کومله کردستان ایران با صدور بیانیه‌ مشترکی در روز دهم دی‌ماه، انتخابات مجلس را تحریم کردند.

در بخشی از بیانیه این دو حزب آمده بود: “مقصود رژیم از این نمایش حضور مردم در پای صندوق‌های رأی و استفاده‏ تبلیغاتی از آن‌ها جهت مشروعیت‌بخشی به خود است و نه سهیم کردن مردم در اداره‏‌ کشور.”

انتخابات مجلس نهم روز جمعه ۱۲ اسفندماه در ايران برگزار خواهد شد. تقريبأ همه گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی و گروه‌های اصلی اصلاح‌طلبان به‌دليل غيردمکراتيک دانستن اين انتخابات، ادامه سرکوب‌ها و محدوديت‌ها و عدم آزادی زندانيان سياسی اين انتخابات را تحريم کرده‌اند.