“يه حبه قند” ششمين فيلم بلند رضا ميرکريمی در پنجاه‌وپنجمين جشنواره بين‌المللی سان‌ فرانسيسکو نمايش داده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا ميرکريمی همراه با فيلم سينمايی “يه حبه قند” در فروردين‌ماه آينده برای شرکت در اين جشنواره مهم آمريکای شمالی به شهر سان‌ فرانسيسکو آمريکا می‌رود.

طولانی‌ترين جشنواره فيلم در آمريکا هر بهار به مدت دو هفته برگزار می‌شود و سالانه بيش از ۸۰ هزار مخاطب را به خود جذب می‌کند.

اين جشنواره با ارائه نزديک به ۱۵۰ فيلم و با حضور بيش از ۱۰۰ فيلم‌ساز برگزار می‌شود.

نخستين دوره اين جشنواره در سال ۱۹۵۷ ميلادی برگزار شد. جامعه فيلم سان‌ فرانسيسکو در سال ۱۹۸۶ برای نخستين بار، جايزه کارگردانی را به آکيرا کوروساوا، فيلم‌ساز فقيد ژاپنی اهدا کرد.

مايک لی، اسپايک لی، ورنر هرتسوگ، ميلوش فورمن، رابرت آلتمن، وارن بيتی، کلينت ايستوود، آرتور پن، ساتياجيت رای و روبر برسون از ديگر دريافت‌کننده‌های اين جايزه بوده‌اند.

برخی منتقدان سينما در ايران “يه حبه قند” را فيلمی “کاملأ ايرانی” و سرشار از “نوستالژی‌های ملی” ارزيابی کرده‌اند

پيش از “يه حبه قند”، “چند روز بعد” ساخته نيکی کريمی در بخش کارگردانان نوظهور اين جشنواره به نمايش گذاشته شده است.

“يه حبه قند” با بازی نگار جواهريان، رضا کيانيان، سعيد پورصميمی، فرهاد اصلانی و… روايتگر خانواده‌ای است که برای مراسم عروسی در خانه باغی قدیمی و سرسبز آماده می‌شوند اما حادثه‌ای شادی آن‌ها را برهم می‌زند.

برخی منتقدان سينما در ايران “يه حبه قند” را فيلمی “کاملأ ايرانی” و سرشار از “نوستالژی‌های ملی” ارزيابی کرده‌اند.

اين فيلم که تاکنون جايزه‌های بهترين فيلم جشنواره فيلم شهر و بهترين فيلم و کارگردانی شب تهيه‌کنندگان و جايزه ويژه جشن انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايی و … را به‌دست آورده در شانزدهمين جشنواره بين‌المللی فيلم بوسان و بخش خارج از مسابقه سی‌وپنجمين جشنواره بين‌المللی فيلم مونترال حضور داشته است.

تیزرهای تلویزیونی این فیلم را مجید مجیدی و آنونس فیلم را رخشان بنی‌اعتماد، دو کارگردان سينمای ايران ساخته‌اند و طراحی پوستر آن کار عباس کیارستمی، فيلم‌ساز مطرح است.

رضا ميرکريمی زاده هشتم بهمن ۱۳۴۵ در زنجان، فارغ‌التحصيل رشته گرافيک و عضو گروه سينمای فرهنگستان هنر است. وی در سال ۱۳۸۵ هفتمين مدير عامل خانه سينما شد.

او در جشن خانه سينما در سال ۱۳۸۹ با اشاره به محدوديت‌های خانه سينما از سوی وزارت ارشاد وضعيت خانه سينما را در “محاصره اقتصادی” خواند.

ميرکريمی در جريان جشنواره فجر سال ۱۳۸۹ نيز به ترکيب هيأت داوران جشنواره اعتراض نمود که موجب واکنش تند دبير جشنواره و جهانگير الماسی، يکی از اعضای هيأت داوری شد و پس از آن، “يه حبه قند” در هيچ کدام از رشته‌های اصلی نامزد نشد.

ميرکريمی پس از بحث انحلال خانه سينما از سوی وزارت ارشاد در نامه‌ای اعلام کرد: “اين تاوانی است که اصناف سينمايی برای حفظ استقلال و نه گفتن به پيشنهادهای رنگارنگ جريان مشکوک سياسی بايد بپردازند.”

وی در اين نامه افزود: “جناب وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی که در طول سه سال گذشته هيچ جمله نغزی در باب فرهنگ، ارشاد و حتی اسلام از او نشنيده‌ايم بدون شنيدن حرف‌های‌ سينماگران يک‌طرفه به قضاوت نشست و بدون ارائه حتا يک سند متقن جامعه اصناف سينمای ايران را متهم به همکاری با بيگانگان کرد.”