۱۳۷ تن از فعالان سياسی و مدنی ايرانی با انتشار بيانيه‌ای از شورای ملی سوريه به‌خاطر همبستگی اين شورا با تظاهرات ۲۵ بهمن‌ماه سپاسگزاری کردند.

اين بيانيه خطاب به برهان غليون، رهبر شورای ملی سوريه و اعضای اين شورا نوشته شده است.

در اين بيانيه آمده است: “پيام محبت‌آميز و اميدوارکننده‌ شما دوستان بار ديگر پيوند ناگسستنی همه‌ آزادی‌‌خواهان جهان را به نمايش گذاشت.”

شورای ملی سوريه، متشکل از نيروهای مخالف حکومت بشار اسد، روز دوشنبه ۲۴ بهمن‌ماه (۱۳ فوريه)، به‌مناسبت نخستين سالگرد تظاهرات ۲۵ بهمن در ايران، در حمايت از انقلاب‌های مصر و تونس، بيانيه‌ای منتشر کرد.

در اين بيانيه که بسام القوتلی، عضو شورای ملی سوريه آن را نوشته و به امضای ۷۱ نفر از اعضای شورای ملی سوريه رسيده، آمده بود: “۱۴ فوريه (۲۵ بهمن‌ماه) نخستين سالگرد راه‌پيمايی جنبش سبز به حمايت از انقلاب‌های عربی است. ما امضا‌کنندگان اين بيانيه، پشتيبانی اين جنبش آزادی‌خواه از انقلاب‌های صورت گرفته را ارج می‌نهيم.”

اين بيانيه همچنين افزوده بود: “مهم برای همه ما در اين منطقه اشتراک در مبارزه و آزادی‌خواهی مردم است که ما را به هم نزديک کرده و ارتباط می‌دهد.”

فعالان سياسی و مدنی ايرانی: بسيار خوشحاليم که مبارزان خردمند و شجاع سوريه با اشراف نسبت به جدايی کامل مردم ايران از حکومت جائر فعلی، خود را در کنار آزادی‌خواهان رنج‌ديده‌ ايران می‌بينند

اعضای شورای ملی سوريه در اين بيانيه تأکيد کرده بودند: “تنها راه موفقيت مردم در اين دو کشور اين است که با يکديگر همکاری کنند و به آرمان‌های گذشته، حال و آينده همديگر احترام بگذارند.”

فعالان سياسی و مدنی ايرانی در پاسخ خود به بيانيه شورای ملی سوريه آورده‌اند: “بسيار خوشحاليم که مبارزان خردمند و شجاع سوريه با اشراف نسبت به جدايی کامل مردم ايران از حکومت جائر فعلی، خود را در کنار آزادی‌خواهان رنج‌ديده‌ ايران می‌بينند.”

آن‌ها افزوده‌اند: “موجب سربلندی ما است که شما دوستان علی‌رغم تحمل رنج‌های فراوان ناشی از وحشی‌گری بشار اسد و حمايت شرم‌آور جمهوری اسلامی از او، در سالگرد حبس رهبران نمادين جنبش سبز و در حالی که آرزوی آن‌ها و همه‌ مردم ايران برای آزادی دو ملت تونس و مصر محقق شده است، با دوستان ايرانی خود اعلام همراهی نموده‌ايد.”

امضاکنندگان پيام قدردانی از شورای ملی سوريه را فعالان ايرانی با گرايش‌های مختلف سياسی امضا کرده‌اند.

شورای ملی سوريه پنج‌شنبه ۲۴ شهريورماه سال جاری (۱۵ سپتامبر ۲۰۱۱) با شرکت۱۴۰ نفر از فعالان و شخصيت‌های سياسی اين کشور در استانبول تشکيل شد که بخشی از نيروهای آن در خاک سوريه هستند.

شورای ملی سوريه می‌گويد ايران در سرکوب معترضان سوری نقش دارد. اين گروه همچنين چندين بار از جمهوری اسلامی ايران خواسته است که از حمايت رژيم دمشق دست بکشد.

با اين حال جمهوری اسلامی ايران هرگونه دخالت در سرکوب مردم سوريه را رد کرده است.

۲۵ بهمن ماه سال گذشته پس از انتشار فراخوان تظاهرات از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای پشتيبانی از قیام مردم مصر و تونس، مقامات امنیتی اقدام به حبس خانگی این دو رهبر مخالفان دولت و همسرانشان کردند.

راهپیمایی اعتراضی ۲۵ بهمن‌ماه سال گذشته در تهران و برخی شهرستان‌های کشور، منجر به کشته شدن صانع ژاله و محمد مختاری، دو تن از معترضان و بازداشت گسترده مردم و فعالان سیاسی شد.

امسال نيز شورای هماهنگی راه سبز امید، طی فراخوانی از مردم خواسته بود که در اعتراض به حبس خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی روز ۲۵ بهمن‌ماه در راهپیمایی سکوت شرکت کنند.

در اين روز نيروهای امنيتی حکومت ايران به‌شکل گسترده‌ای در خيابان‌های تهران و برخی از شهرستان‌ها حضور يافتند اما با اين‌حال تجمع‌های پراکنده‌ای برگزار شد.

نهادهای مدافع حقوق بشر از بازداشت ده‌ها نفر در اين روز خبر داده‌اند که هنوز اطلاعی از سرنوشت آنان در دست نيست.