پس از چند ماه افشاگری رسانه‌ها و احزاب اپوزيسيون در مورد سوء استفاده‌های مالی سال‌های گذشته کريستيان وولف، رئيس جمهور آلمان، وی سرانجام امروز از سمت خود کناره‌گيری کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کريستيان وولف، رئيس جمهور آلمان امروز در سخنانی که از کاخ بل‌وو، مقر رياست جمهوری به شکل مستقيم از تلويزيون اين کشور پخش می‌شد گفت “اعتماد” شهروندان نسبت به وی “خدشه‌دار” شده است.

کريستيان وولف گفت: “به همين خاطر برايم ممکن نيست که بتوانم به وظايف خود عمل کنم.”

وی گفت که اشتباهات خود را می‌پذيرد اما از اين بابت عذرخواهی نکرد.

روز گذشته دادستان کل آلمان از مجلس اين کشور خواست با لغو مصونيت قضايی رئيس جمهوری، راه را برای محاکمه وی هموار کند.

رئيس جمهور ۵۲ ساله آلمان از نيمه ماه دسامبر سال گذشته مورد انتقاد رسانه‌ها و اپوزيسيون دولت آلمان، از جمله احزاب سوسيال دمکرات، سبز و چپ‌ها قرار گرفته بود

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان به همين خاطر سفر خود به ايتاليا برای ديدار با ماريو مونتی، نخست‌وزير اين کشور را در آخرين دقايق لغو کرد.

مرکل امروز با پذيرش استعفای کريستيان وولف گفت: “مذاکراتی با احزاب ائتلافی و مخالف در جريان است تا نامزد مشترکی برای پست رياست جمهوری فدرال آلمان منصوب شود.”

رئيس جمهور ۵۲ ساله آلمان از نيمه ماه دسامبر سال گذشته مورد انتقاد رسانه‌ها و اپوزيسيون دولت آلمان، از جمله احزاب سوسيال دمکرات، سبز و چپ‌ها قرار گرفته بود.

آن‌ها با به‌دست آوردن مدارک متعددی کريستيان وولف را متهم به سوء استفاده‌های مالی در دوران نخست‌وزيری‌اش در ايالت نيدرساکسن، از سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ می‌کردند.

وی يک بار نيز مدير روزنامه بيلد آلمان که قصد انتشار مدارکی از اين سوء استفاده‌های مالی را داشت در يک پيام تلفنی تهديد کرده بود که در صورت انتشار آن‌ها از او شکايت خواهد کرد.

رسانه‌های آلمان اين اقدام کريستيان وولف را مخالف آزادی بيان در اين کشور عنوان کردند.

مقام رياست جمهوری در آلمان مقامی تشريفاتی است و بيشتر نوعی اقتدار اخلاقی به‌شمار می‌رود.

کريستيان وولف تا پيش از رسيدن به مقام رياست جمهوری از اعضای رهبری حزب حاکم دمکرات مسيحی بود و سپس نامزد مقام رياست جمهوری از سوی اين حزب و حزب ليبرال، يکی ديگر از احزاب حاضر در دولت آلمان، شد.

وی ۳۰ ماه مه ۲۰۱۰ با رأی مجلس آلمان به اين سمت پذيرفته شده بود.