شصت‌ودومین جشنواره فیلم برلین (برلیناله) امروز در پایتخت آلمان گشایش می‌یابد.

به گزارش بخش فرهنگ رادیو زمانه، شصت‌ودومین جشنواره فیلم برلین (برلیناله) امروز، پنج‌شنبه ۲۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۰ در سایه دگرگونی‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی در جهان عرب، در مراسمی در میدان پوتسدام برلین گشایش می‌یابد و در مجموع تا نوزدهم فوریه با به نمایش گذاشتن ۳۹۵ فیلم ادامه خواهد یافت.

امشب در برلیناله پالاست در میدان پوتسدام برلین، شصت‌ودومین جشنواره فیلم برلین با فیلم “وداع با ملکه” به کارگردانی بنوا ژاکو فرانسوی گشایش پیدا می‌کند.

موضوع این فيلم رويدادهای انقلاب فرانسه است از دریچه چشم خدمتکارانی که در کاخ ورسای به‌سر می‌برند.

این فیلم که بر اساس رمانی از شانتال توماس ساخته شده، یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخی در غرب را از دریچه چشم انسان‌های حاشیه‌ای که معمولاً در تاریخ از آن‌ها یاد نمی‌شود، وصف می‌کند.

در مجموع تا نوزدهم فوریه در جشنواره فیلم برلین ۱۸ فیلم بر سر به دست آوردن خرس‌های طلایی و نقره‌ای با یکدیگر رقابت خواهند کرد. بیشتر این فیلم‌ها برای نخستین بار است که در یک جشنواره سینمایی اکران می‌شوند.

ریاست هیأت داوران برلیناله در سال ۲۰۱۲ را کارگردان نام‌آشنای بریتانیایی مایک لی به عهده دارد. همچنین اصغر فرهادی از دیگر چهره‌های شاخص هیأت داوران برلیناله است

“اسير” ساخته کارگردان فیلیپینی بريانت مندوزا که در آن ایزابل هوپر، بازيگر نامی فرانسه ایفای نقش می‌کند، از فیلم‌های مهم این جشنواره به‌شمار می‌آید. در این فیلم تروریست‌های ابو صیاف یک زن غربی را که برای کمک به مردم به خاورمیانه رفته می‌ربایند.

“باربارا”، ساخته کارگردان نام‌آشنای سینمای مؤلف آلمان، کریستیان پتسولد از دیگر فیلم‌های مهم جشنواره فیلم برلین است که برای نخستین بار در این جشنواره اکران می‌شود.

پتسولد در این فیلم شرح حالی از زندگی یک زن پزشک که در آلمان شرقی زندگی و کار می‌کرده به دست می‌دهد. او قصد دارد به آلمان غربی مهاجرت کند، اما وی را به یک روستای دورافتاده می‌فرستند و تلاش می‌کنند ارتباط او با دنیای آزاد را قطع کنند.

از دیگر فیلم‌های قابل تأمل در این جشنواره، فیلمی از آنفال تریبل بندیک، کارگردان مجارستانی‌ست.

در مجموع از فیلم‌های شرکت داده شده در شصت‌ودومین جشنواره فیلم برلین چنین برمی‌آید که تلاش برگزارکنندگان جشنواره بیشتر معطوف بر کشف استعدادهای ناشناخته بوده است.

ریاست هیأت داوران برلیناله در سال ۲۰۱۲ را کارگردان نام‌آشنای بریتانیایی مایک لی به عهده دارد. آنتون کوربین، عکاس سرشناس هلندی و همچنین اصغر فرهادی از دیگر چهره‌های شاخص هیأت داوران برلیناله هستند.

مريل استریپ در فیلم تازه‌اش “بانوی آهنین” در برلیناله حضور خواهد داشت و جايزه افتخاری به وی اهدا خواهد شد

مريل استریپ در اين دوره جشنواره حضوری برجسته خواهد داشت. او در فیلم تازه‌اش “بانوی آهنین” که در برنامه رادیویی “اکران” در رادیو زمانه هم پیش از آن معرفی شد، در برلیناله حضور خواهد داشت و جايزه افتخاری به وی اهدا خواهد شد.

همچنین نسخه بازسازی‌شده‌ای از فیلم “اکتبر” به کارگردانی استاد سینمای جهان، سرگئی آیزنشتاین برای نخستین بار در برلیناله ۲۰۱۲ به نمایش درمی‌آید.

نمایش این فیلم از مهم‌ترین رویدادهای سینمایی این جشنواره به شمار می‌آید. افزون بر این سه فیلم در بخش “پانوراما” به بهار عربی می‌پردازند و به این ترتیب زمینه‌ساز بحث‌هایی در حاشیه جشنواره خواهند بود.

گزارشگران رادیو زمانه از برلین با رویکردی متفاوت برخی از فیلم‌های نه چندان شناخته‌شده اما قابل تأمل را در طی روزهای آینده معرفی خواهند کرد.

سال گذشته “جدایی نادر از سیمین”، ساخته اصغر فرهادی به‌عنوان بهترین فیلم شصت‌ویکمین جشنواره فیلم برلین، خرس طلا را از آن خود کرد. خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن و بازیگر مرد نیز به مجموعه بازیگران “جدایی نادر از سیمین” تعلق گرفت.

نخستين دوره جشنواره فيلم برلين در سال ۱۹۵۷ با فيلم “ربکا” از آلفرد هيچکاک گشايش يافت.