فرصت استثنايی ثبت جهانی محور تاريخی فرهنگی اصفهان، بلندترين محور تاريخی جهان به طول شش کيلومتر و ثبت ۳۹۹ اثر تاريخی از کف ايران رفت.

به گزارش خبرگزاری ميراث فرهنگی، پرونده ثبت محور تاريخی فرهنگی اصفهان در حالی که بنا به گفته معاون سازمان ميراث فرهنگی بيش از ۹۰ درصد آن تکميل شده بود در زمان تعيين شده به يونسکو فرستاده نشد.

به گفته شاهين سپنتا؛ فعال حوزه ميراث فرهنگی در اصفهان، گويا پرونده‌ ديگری جای خود را به اين پرونده داده است چرا که برخی از نهادها و سازمان‌ها برای تکميل پنج درصد باقی‌‌مانده اين پرونده همکاری نکرده‌اند.

گفته می‌شود تغيير ناگهانی مديريت ميراث فرهنگی در اصفهان،‌ در شرايط حساس آماده شدن پرونده‌، نقش به‌سزايی در تکميل نشدن آن داشته است.

گفته می‌شود تغيير ناگهانی مديريت ميراث فرهنگی در اصفهان،‌ در شرايط حساس آماده شدن پرونده‌، نقش به‌سزايی در تکميل نشدن آن داشته است

علی‌رضا ذاکر اصفهانی، استاندار اصفهان در اين‌باره در گفت‌وگو با روزنامه شرق گفت: “مدير جديد يا هر فرد ديگری در اين بخش بايد با ديدی فرااستانی، ملی و بين‌المللی به اين موضوع نگاه کند.”

پيش از اين خبرگزاری مهر نيز گزارش داده بود که از مدت‌ها پيش موضوع ثبت جهانی اين محور تاريخی و فرهنگی مطرح شده بود تا اين‌که اداره ميراث فرهنگی استان اصفهان که فقط تا ۲۵ دی‌ماه فرصت داشت پرونده را تکميل کند در اقدامی ديرهنگام سرانجام پرونده ثبتی اين محور را با وجود کاستی‌هايی در بخش اطلاعات مديريتی به سازمان ميراث فرهنگی فرستاد. بنابراين به نظر نمی رسد که اين پرونده تا ۱۲ بهمن برای فرستادن به يونسکو آماده شود.

همشهری آنلاين نوشته است، سال گذشته در چهارمين همايش ملی شورای سياست‌گذاری ميراث فرهنگی، بخش شمالی و محور طبيعی اصفهان ثبت ملی شد. امسال نيز ثبت ملی بخش جنوبی و در مجموع محور فرهنگی تاريخی اصفهان به‌طول تقريبی شش‌ کيلومتر انجام شد.

با ثبت جهانی اين محور فرهنگی تاريخی بايد مراقب بود تا نه تنها از ارزش‌های اين محور کاسته نشود بلکه بسياری از ارزش‌های به اشتباه از بين رفته اين محور دوباره احيا شوند.

بخش شمالی محور فرهنگی تاريخی اصفهان از دروازه طوقچی آغاز و پس از گذشتن از محله جويباره، بازار، ميدان نقش جهان، دولتخانه صفوی، خيابان چهارباغ و سی‌وسه پل، بازارچه حسن‌آباد، تا چهارباغ خواجو و پل خواجو ادامه می‌يابد.

بخش جنوبی اين محور فرهنگی تاريخی از امتداد خيابان چهارباغ تا باغ هزار جريب، آرامستان ارامنه، محله تاريخی جلفا و گورستان تاريخی تخت فولاد ادامه دارد.

محور طبيعی اصفهان نيز از پل مارون تا پل شهرستان ادامه دارد.

مسافت شش کيلومتری، اين محور را به بلندترين محور تاريخی فرهنگی جهان تبديل کرده و محورهای ايتاليا و ازبکستان را در رده‌های بعدی قرار داده است.