هیئتی از این نمایندگان طالبان به منظور راه‌اندازی دفتر سیاسی و انجام مذاکرات صلح به شهر دوحه پایتخت قطر سفرکرده‌اند .

 
یک مقام ارشد دولت افغانستان که خواست نامش فاش نشود گفت که سید طیب آقا، منشی سابق ملامحمد عمر رهبر طالبان، شیرمحمد عباس استانکزی، معاون وزیر خارجه و شهاب الدین دلاور، سفیر پیشین رژیم طالبان در عربستان سعودی از اعضای این هیئت هستند.
 
به گفته وی، سهیل شاهین و حافظ عزیز الرحمان از دیپلمات‌های ارشد رژیم پیشین طالبان در سازمان ملل و امارات متحده عربی نیز این هیئت را همراهی می‌کنند.
 
طالبان روز ۱۳ دی ماه سال جاری برای نخستین بار تائید کردند که در نظر دارند در “تفاهم” با جامعه جهانی دفتر سیاسی خود را در قطر راه اندازی کنند
 
ذبیح‌الله مجاهد، از سخنگویان طالبان تائید کرد که هیئتی از این گروه به قطر سفر کرده‌اند اما از ارایه جزئیات بیشتر دراین مورد خودداری کرد.
 
روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف نیز به نقل از مولوی قلم‌الدین، از مسئولان اداره امر به معروف و نهی از منکر رژیم سابق طالبان گفته است که اعضای این هیئت طالبان که به زبان انگلیسی مسلط هستند؛ افرادی تحصیل کرده و معتدل هستند اما به گروه طالبان متعهد  هستند.
به گفته این مقام سابق طالبان، سفر این هیئت با اطلاع قبلی امریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) صورت گرفته است.
 
طالبان روز ۱۳ دی ماه سال جاری برای نخستین بار تائید کردند که در نظر دارند در “تفاهم” با جامعه جهانی دفتر سیاسی خود را در قطر راه اندازی کنند.
 
طالبان گفته بودند که حاضر هستند تا در کنار موجودیت قوی خود در داخل کشور، برای تفاهم با جامعه جهانی در خارج از کشور دفتر سیاسی داشته باشند و در این زمینه با شماری از جوانب مربوط از جمله قطر به صورت ابتدایی تفاهم کرده‌اند.
 
دولت افغانستان با وجود اینکه با راه اندازی این دفتر موافقت کرده است از انجام گفت‌وگو و مذاکره پنهانی طالبان با جوانب خارجی نگران است.
 
 محمد معصوم استانکزی، رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که این دفتر تنها باید برای گفتگوهای صلح راه اندازی شود. وی با بیان اینکه باید باید بحث و گفت‌وگوی زیادی در مورد چگونگی راه اندازی این دفتر صورت گیرد تاکیدکرد که باید رهبری گفت‌وگوهای‌های صلح با افغان‌ها باشد.
 
استانکزی گفت: “هر اقدامی که تحث رهبری دولت افغانستان و شورای عالی صلح باشد ازآن استقبال می‌کنیم اما تا وقتی که این تفاهم به وجود نیاید، این اقدامات نتیجه مثبت در پی نخواهد داشت.”
 
هفته پیش مارک گراسمن، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان و پاکستان، برای رفع نگرانی دولت افغانستان در مورد روند کنونی گفت‌وگو با طالبان، به کابل سفر کرد و اطمینان داد که امریکا از برنامه صلح به رهبری افغان‌ها حمایت می‌کند.