سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از ربوده شدن ۱۱ زائر ایرانی که از طریق مرز زمینی عازم دمشق پایتخت سوریه بودند خبر داد.

به گزارش شبکه تلویزیونی دولتی “پرس‌ تی‌وی” رامین مهمان‌پرست روز پنج‌شنبه ششم بهمن‌ماه با اعلام این خبر، ربوده شدن زائران ایرانی را “خلاف اصول انسانی و تعهدات اخلاقی و بین‌المللی” دانسته و از دولت بشار اسد درخواست کرد که برای آزادی هرچه سریع‌تر این زائران اقدام نماید.

پیش‌تر یک گروه مخالف بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به جمهوری اسلامی ایران هشدار داده بود که “اگر به حمایت از حکومت سوریه ادامه دهد، شهروندان ایرانی در سوریه را می‌رباید.”

تلویزیون پرس تی‌وی ایران گزارش داده است که یک گروه مسلح ناشناس به اتوبوس زائران ایرانی در مسیر دمشق حمله کرده و ۱۱ مرد را ربوده و به مقصدی نامعلوم منتقل کرده‌اند.

یک گروه مسلح ناشناس به اتوبوس زائران ایرانی در مسیر دمشق حمله کرده، ۱۱ مرد را ربوده و به مقصدی نامعلوم منتقل کرده‌اند اما مسافران زن را رها کرده‌اند

این گزارش می‌افزاید که مهاجمان، مسافران زن را در اين اتوبوس رها کرده‌اند.

طبق این گزارش این افراد مسلح با بستگان یکی از مسافران ربوده شده در تهران تماس گرفته و از او درخواست اخاذی کرده‌اند.

چهارم دی‌ماه نیز روزنامه جام جم گزارش داده بود که دو متخصص ایرانی در شهر حمص سوریه ربوده شده‌اند.

شهر حمص در طی ماه‌های اخیر از جمله مراکز اصلی اعتراض‌ها علیه حکومت بشار اسد در سوریه بوده و در هفته‌های گذشته شاهد چندین مورد درگیری‌های فرقه‌ای و آدم‌ربایی بوده است.

خبرگزاری‌های ایران روز ۳۰ آذرماه سال جاری نیز از ربوده شدن پنج مهندس ایرانی در شهر حمص سوریه خبرداده بودند.

وزارت امور خارجه دولت جمهوری اسلامی ایران در این‌باره گفته بود که این مهندسان ربوده شده ایرانی در سلامت هستند اما تاکنون خبری از آزادی آن‌ها منتشر نشده است.

اندکی بعد گروهی با عنوان “جنبش مقابله با گسترش تشیع در سوریه” مسئولیت ربودن این پنج شهروند ایرانی در سوریه را برعهده گرفت و این اقدام را هشداری به ایران و حزب‌الله لبنان عنوان کرد.

“جنبش مقابله با گسترش تشیع در سوریه” با انتشار بیانیه‌ای به ایران و حزب‌الله هشدار داد که “اگر بی‌درنگ به حمایت از حکومت سرکوبگر اسد پایان ندهند، دیگر شهروندان ایرانی و اعضای حزب‌الله در سوریه نیز به سرنوشت این پنج ایرانی دچار خواهند شد.”

جمهوری اسلامی ایران از جمله حامیان حکومت بشار اسد در منطقه به شمار می‌رود.

کشور سوریه از ماه مارس ۲۰۱۱ [اسفندماه سال گذشته) تاکنون شاهد اعتراض‌های گسترده مردمی علیه دولت بشار اسد است و براساس گزارش سازمان ملل متحد تاکنون بیش از پنج هزار شهروند سوری در این اعتراض‌ها‌ کشته شده‌اند.