آيساف يا نيروهای بين‌المللی کمک به تأمين امنيت افغانستان، اعلام کرد بر اثر سقوط يک بالگرد در اين کشور، شش نظامی خارجی کشته شده‌اند.

در اطلاعيه‌ای که امروز جمعه ۳۰ دی‌ماه، منتشر شده، آمده است که اين بالگرد روز گذشته در جنوب افغانستان سقوط کرده است.

آيساف گفته است که بر پايه اطلاعات نخستين، هنگام بروز اين رويداد فعاليت مسلحانه شورشيان ديده نشده است.

اين سازمان در مورد بروز محل دقيق اين رويداد و هويت قربانيان جزئياتی ارايه نکرده است اما بيشتر نظاميان خارجی مستقر در جنوب افغانستان آمريکايی و بريتانيايی هستند.

اين در حالی است که شبه‌نظاميان طالبان با صدور اطلاعيه‌ای اعلام کردند که اين بالگرد از سوی اعضای اين گروه در شهرک موسی‌قلعه ولايت هلمند، هدف قرار گرفته است.

شبه‌نظاميان طالبان با صدور اطلاعيه‌ای اعلام کردند که اين بالگرد از سوی اعضای اين گروه در شهرک موسی‌قلعه ولايت هلمند، هدف قرار گرفته است

پنج روز پيش نيز سقوط يک بالگرد تدارکاتی ارتش آمريکا در شهرک نادعلی ولايت هلمند، سه کشته به‌جای گذاشت.

شرکت آمريکايی AAR Airlift در اطلاعيه‌ای گفت که اين بالگرد مربوط به اين شرکت بود که به صورت قراردادی در اختيار وزارت دفاع آمريکا قرار داشت.

ارتش آمريکا در مورد علت بروز اين رويداد اطلاعاتی منشتر نکرده است اما قاری يوسف احمدی، از سخنگويان طالبان گفت که اين بالگرد از سوی افراد اين گروه هدف قرار گرفته است.

در ۱۴ مردادماه سال جاری نيز سقوط يک بالگرد نظاميان آمريکايی در شهرک سيدآباد ولايت ميدان وردک در جنوب کابل، ۳۱ نظامی آمريکايی و هفت سرباز ارتش افغانستان کشته شدند.

منابع محلی ولايت ميدان وردک گفتند که اين بالگرد در جريان عملياتی که برعليه طالبان انجام شده بود سقوط کرد. آمريکا نيز سپس تائيد کرد که اين رويداد ناشی از حمله طالبان بوده است.

بر پايه آمار منتشر شده در سايت iCasualties، از آغاز جنگ بر عليه القاعده و طالبان در هفتم اکتبر ۲۰۰۱ تا پايان سال ۲۰۱۱، ۲۸۷۵ نظامی خارجی در افغانستان کشته شده‌اند که بيشتر آنان آمريکايی بوده اند.

آمريکا که با بيشترين نيرو، فرماندهی آيساف را برعهده دارد تا پايان سال ۲۰۱۱، در اين نبرد ۱۰ ساله و عمليات مرتبط با آن ۱۸۸۰ کشته داده است.