در پی کشته شدن چهار سرباز فرانسوی توسط يک سرباز ارتش افغانستان، فرانسه اعلام کرد که آموزش و عمليات مشترک با ارتش اين کشور را به حالت تعليق درمی‌آورد.

اين رويداد روز جمعه ۳۰ دی‌ماه، در شهرک تگاب ولايت کاپيسا در شمال شرق کابل رخ داد و طی آن ۱۶ سرباز فرانسوی نيز زخمی شدند.

آيساف يا نيروهای بين‌المللی کمک به تأمين امنيت افغانستان، در اطلاعيه‌ای گفت که فرد مهاجم را بازداشت کرده است.

تاکنون چگونگی بروز اين رويداد اعلام نشده اما آيساف گفته است که تحقيقات در اين زمينه آغاز شده است.

نيکلا سارکوزی، رئيس جمهور فرانسه در بيانيه‌ای در پاريس گفت که اين رويداد را محکوم کرد و آن را غير قابل قبول خواند.

از سال ۲۰۰۱ با آغاز تهاجم نظاميان بين‌المللی عليه القاعده و طالبان در افغانستان، تاکنون ۸۲ نظامی فرانسوی کشته شده‌اند

وی گفت: “فرانسه دوست مردم افغانستان و متحد اين کشور است اما کشته‌شدن سربازان فرانسوی از سوی يک سرباز ارتش افغانستان قابل قبول نيست.”

حامد کرزی، رئيس جمهور افغانستان ضمن محکوميت اين رويداد، با خانواده‌های قربانيان، مردم و دولت فرانسه ابراز همدردی کرده است.

سه هفته پيش نيز دو سرباز فرانسوی از سوی يک مهاجم که لباس ارتش افغانستان را پوشيده بود در شرق اين کشور کشته شدند.

تاکنون حملات مشابهی عليه نظاميان خارجی مستقر در افغانستان رخ داده است که در بيشتر موارد طالبان با بيان نفوذ عناصر اين گروه در نيروهای مسلح افغانستان، مسئوليت آن را پذيرفته‌اند.

اما طالبان و حزب اسلامی گلبدين حکمتيار، دو گروه عمده شورشی که در برخی از مناطق دورافتاده ولايت کاپيسا نفوذ زيادی دارند تاکنون مسئوليت اين حمله را برعهده نگرفته‌اند.

در حال حاضر حدود ۳۵۰۰ نظامی فرانسوی در افغانستان حضور دارند که بيشتر آنان در شمال کابل به‌ويژه ولايت کاپيسا مستقر هستند.

از سال ۲۰۰۱ با آغاز تهاجم نظاميان بين‌المللی عليه القاعده و طالبان در افغانستان، تاکنون ۸۲ نظامی فرانسوی کشته شده‌اند.

فرانسه در حالی از تعليق آموزش و عمليات مشترک با ارتش افغانستان خبر داده است که قرار است دو کشور به زودی پيمان استراتژيک بلندمدت به امضا برسانند که آموزش ارتش افغانستان بخش مهمی از اين پيمان را تشکيل می‌دهد.