بر اثر سقوط يک بالگرد (هلی‌کوپتر) آمريکايی در شهرک نادعلی ولايت هلمند در جنوب افغانستان، سه خدمه پرواز آن کشته شدند.

عمرجان، فرمانده پليس شهرک نادعلی گفت که اين بالگرد حوالی نيمه روز دوشنبه ۲۶ دی‌ماه، پس از اين که آتش گرفت در روستای بولدک سقوط کرد.

آيساف يا نيروهای بين‌المللی کمک به تأمين امنيت افغانستان با صدور اطلاعيه‌ای اعلام کرد که اين بالگرد در حال تدارکات در منطقه بوده است اما مربوط به اين سازمان نيست.

اين در حالی است که در اطلاعيه‌ای که امروز سه‌شنبه از سوی شرکت آمريکايی AAR Airlift منتشر شد، آمده است که بالگرد سقوط کرده در هلمند مربوط به اين شرکت است که به‌صورت قراردادی در اختيار وزارت دفاع آمريکا قرار داشت.

قاری يوسف‌احمدی، از سخنگويان طالبان گفته است که اين بالگرد از سوی افراد اين گروه هدف قرار گرفته بود

اين شرکت آمريکايی گفته است که هر سه خدمه پرواز در اين رويداد جان باخته‌اند و اين موضوع به خانواده‌های قربانيان نيز اطلاع داده شده است.

تاکنون علت بروز اين رويداد مشخص نشده است اما قاری يوسف‌احمدی، از سخنگويان طالبان گفته است که اين بالگرد از سوی افراد اين گروه هدف قرار گرفته بود.

در ۱۴ مردادماه سال جاری نيز سقوط يک بالگرد نظاميان آمريکايی در شهرک سيد آباد ولايت ميدان وردک در جنوب کابل، ۳۱ نظامی آمريکايی و هفت سرباز ارتش افغانستان کشته شدند.

منابع محلی ولايت ميدان وردک گفتند که اين بالگرد در جريان عملياتی که بر عليه طالبان راه‌اندازی شده بود سقوط کرد. آمريکا نيز سپس تائيد کرد که اين رويداد ناشی از حمله طالبان بوده است.

بر پايه آمار منتشر شده در سايت iCasualties؛ از آغاز اين جنگ بر عليه القاعده و طالبان در هفتم اکتبر ۲۰۰۱ تا پايان سال ۲۰۱۱، ۲۸۴۶ نظامی خارجی در افغانستان کشته شده‌اند که بيشتر آنان آمريکايی بوده‌اند.

آمريکا که با بيشترين نيرو، فرماندهی آيساف را برعهده دارد تا پايان سال ۲۰۱۱، در اين نبرد ۱۰ ساله و عمليات مرتبط با آن ۱۸۶۳ کشته داده است.