ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه  ایالات متحده آمریکا در آستانه سفر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران گفت که اکنون زمان افزایش روابط و همکاری با ایران نیست و ایالات متحده در این زمینه با برخی کشورهای میزبان احمدی‌نژاد مذاکره خواهد کرد.

 
وی روز جمعه، ششم ژانویه در یک نشست خبری گفت که ایران فشار مجامع‌بین‌المللی را احساس می‌کند و در پی گسترش روابط با متحدانش است.
 
ویکتوریا نولند با بیان اینکه ایران هم‌اکنون به دنبال یافتن متحدان و دوستان جدید است، به کشورهای جهان توصیه کرد که از توسعه روابط‌شان با ایران خودداری کنند.
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:”کشورهای جهان باید برای ایران روشن کنند که یا باید در انزوا بماند و یا اینکه با احترام گذاشتن به تعهدات جهانی به جامعه بین‌المللی برگردد”
سخنگوی وزارت خارجه  ایالات متحده آمریکا به کشورهای آمریکا لاتینی که قرار است میزبان محمود احمدی‌نژاد باشند، هشدار داد که اکنون زمان افزایش سطح روابط سیاسی، امنیتی و اقتصادی با ایران نیست.
 
وی گفت که امریکا با کوبا و ونزوئلا ارتباط دیپلماتیک ندارد، اما با  نیکاراگوآ و اکوادور، دو میزبان دیگر احمدی‌نژاد در رابطه با سفر وی مذاکره خواهد کرد.
 
این مقام آمریکایی افزود: “کشورهای جهان باید برای ایران روشن کنند که یا باید در انزوا بماند و یا اینکه با احترام گذاشتن به تعهدات جهانی به جامعه بین‌المللی برگردد.”
 
به گفته وی: ” جامعه بین‌المللی باید به ایران نشان دهد که نادیده گرفتن تعهداتش در برابر برنامه هسته‌ای، وی را بیشتر منزوی خواهد کرد.”
 
محمود احمدی‌نژاد روز یکشنبه، هفتم ژانویه برای یک سفر به کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه، کوبا و اکوادور راهی آمریکای لاتین خواهد شد.
  
آمریکا و کشورهای اروپایی  در واکنش  به گزارش دو ماه پيش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی است که ايران را به “وجود ابعاد نظامی” در برنامه اتمی‌اش متهم کرده، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرده‌اند.
 
در راستای این تحریم‌های جدید، بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا تحریم شده و دیپلمات‌های اروپایی نیز روز چهارشنبه ۱۴ دی ماه جاری از توافق ابتدایی دولت‌های عضو اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم نفت ایران خبر دادند.
 
چين با انتقاد از تحريم بانک مرکزی ايران گفته است که مخالف تحريم‌های يک جانبه عليه تهران است. رئیس جمهوری روسیه نیز روز گذشته در یک تماس تلفنی با محمود احمدی‌نژاد، خواهان گسترش مبادلات تجاری و مالی با ایران شد.
 
کشورهای غربی می‌گويند نگران هستند که ايران در برنامه اتمی خود “اهداف نظامی” داشته باشد اما ايران همواره اين اتهام را رد می‌کند و می‌گويد برنامه اتمی‌اش اهداف “صلح‌آميز” دارد.
 
 در همین زمینه: