دولت افغانستان اعلام کرد که در نظر دارد استخراج نفت حوزه شمال اين کشور را به يک شرکت چينی واگذار کند.

جواد عمر، سخنگوی وزارت معادن افغانستان گفت که قرارداد استخراج نفت طی هفته آينده پس از مشورت با جامعه مدنی و تأييد شورای وزيران با شرکت ملی نفت چين (CNPC) امضا خواهد شد.

به گفته وی، برپايه اين قرارداد شرکت ملی نفت چين می‌تواند از ساحات قشقری، بازارکمی و زمرد سای در حوزه نفتی آمو در شمال افغانستان نفت استخراج کند.

دفتر رياست جمهوری افغانستان نيز با انتشار اطلاعيه‌ای گفت که شرکت چينی با ايجاد يک پالايشگاه تصفيه نفت در داخل افغانستان، ۷۰ درصد از درآمد به‌دست آمده از استخراج نفت حوزه آمو را به دولت افغانستان بسپارد.

برآورد شده است که ذخاير نفت اين حوزه که در ولايات فارياب و سرپل قرار دارند بيش از ۸۰ ميليون بشکه باشد.

برآورد شده است که ذخاير نفت اين حوزه که در ولايات فارياب و سرپل قرار دارند بيش از ۸۰ ميليون بشکه باشد

قرار است طی ۲۰ سال، روزانه ۱۱ هزار بشکه نفت از اين حوزه استخراج شود.

طبق اطلاعات منتشرشده از سوی وزارت معادن افغانستان، ۱۳ شرکت نفتی داخلی و خارجی درخواست‌های خود را برای استخراج نفت از حوزه آمو به اين وزارت ارايه کرده بودند که از ميان آن‌ها شرکت‌های ملی نفت چين، شرکت‌هايی از پاکستان، فرانسه، استراليا و يک شرکت وابسته به زلمی خليل‌زاد، سفير پيشين آمريکا در افغانستان، به مرحله نهايی داوطلبی راه يافته بودند.

منابع مختلف داخلی و بين‌المللی از وجود ذخاير غنی گاز و نفت در افغانستان خبر داده‌اند اما اين کشور تاکنون تنها به شکل محدود توانسته است از بخشی از منابع گاز در شمال اين کشور بهره‌برداری کند.

در حال حاضر افغانستان گاز و مواد نفتی مورد نياز خود را از کشورهای آسيای ميانه و ايران تأمين می‌کند.