سازمان ملل متحد و دولت عراق بر سر انتقال ۳۴۰۰ ساکن اردوگاه اشرف به توافق رسيدند.

دفتر نمايندگی سازمان ملل متحد در بغداد، روز گذشته يک‌شنبه چهارم دی‌ماه (۲۶ دسامبر) با انتشار بيانيه‌ای اعلام کرد که ساکنان اردوگاه اشرف تا زمانی‌که پناهندگی‌ آنان مشخص نشده است به مکانی موقت در نزديکی بغداد منتقل خواهند شد.

اردوگاه اشرف، پايگاه نظامی سازمان مجاهدين خلق ايران است که در فاصله ۱۰۰ کيلومتری بغداد و ۸۰ کيلومتری مرز ايران در شرق عراق قرار دارد.

اين اردوگاه در سال ۱۳۶۵ خورشيدی و پس از انتقال نيروهای اصلی سازمان مجاهدين خلق به عراق بنياد گذاشته شد.

پس از حمله نظامی ايالات متحده آمريکا به عراق در سال ١٣٨٢ اين پايگاه در اختيار نيروهای آمريکايی قرار گرفت و نيروهای مسلح آن خلع سلاح شدند.

نظارت بر نقل مکان ساکنان اردوگاه اشرف بر عهده کميسيون عالی پناهندگان سازمان ملل متحد گذاشته شده و قرار است اين کميسيون هیأتی را برای بررسی تقاضاهای پناهندگی آن‌ها به اردوگاه ليبرتی اعزام کند

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، از انتقال ساکنان اردوگاه اشرف استقبال کرد و اعلام نمود که اين افراد به اردوگاه ليبرتی، پايگاه پيشين ارتش آمريکا که در نزديکی فرودگاه بين‌المللی بغداد قرار دارد، منتقل خواهند شد.

وزارت خارجه آمريکا در بيانيه‌ای از ساکنان اردوگاه اشرف خواسته است که در اين زمينه با سازمان ملل همکاری کنند.

نظارت بر نقل مکان ساکنان اردوگاه اشرف بر عهده کميسيون عالی پناهندگان سازمان ملل متحد گذاشته شده و قرار است اين کميسيون هیأتی را برای بررسی تقاضاهای پناهندگی آن‌ها به اردوگاه ليبرتی اعزام کند.

با اين‌که سازمان مجاهدين خلق ايران خواهان اسکان همه نيروهای خود در يک کشور بود اما برپايه تصميم گرفته‌شده، ساکنان اردوگاه اشرف از اردوگاه ليبرتی به کشورهای مختلف منتقل خواهند شد.

ماه گذشته در حالی که مهلت تخليه اردوگاه اشرف به پايان خود نزديک می‌شد سازمان ملل متحد خواستار به عقب انداختن اين مهلت تا پايان سال جاری ميلادی شد.

فراخوان سازمان ملل به عراق پس از جلسه‌ شورای امنيت بود که اعلام کرد “به ما وقت دهيد، به ما فضای کار دهيد، تا بتوانيم يک راه حل انسان‌دوستانه را محقق کنيم.”

در پی آن نوری المالکی، نخست وزير عراق، با وساطت بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل هفته پيش اين مهلت را به مدت شش ماه، تمديد کرد.

نوری المالکی همچنين گفت که سازمان ملل ۴۰۰ تا ۸۰۰ نفر از ساکنان اردوگاه اشرف را تا آخر ماه دسامبر جاری به کشورهای ديگر منتقل می‌کند.