مجتبا یوسفیپور – با نزدیک شدن به بهمنماه و جشنواره فیلم فجر، تب و تاب سینماگران نیز بیشتر میشود. در گزارش این هفته نگاهی داریم به آخرین خبرها از جشنواره امسال، مروری میکنیم به گفتههای دو طرف دعوای معاونت سینمایی و خانه سینما و چون همیشه خلاصهای از آخرین خبرهای تولید و اکران سینمای ایران را هم بازتاب میدهیم. در حاشیه هفته نیز نگاهی داریم به ماجرای جهانی شدن بازیگران ایرانی!
خانه سینما و معاونت سینمایی: یک رویارویی تازه
یکی از مهمترین خبرهای هفته گذشته ماجرای شکایت معاونت حقوقی وزارت ارشاد از خانه سینما بود.
مدتهاست که سینماگران ایرانی از تلاشهای معاونت سینمایی برای تعطیل کردن خانه سینما سخن میگویند. بعد از به روی کار آمدن معاونت سینمایی جدید، درگیری میان این معاونت و خانه سینما وارد مرحله تازهای شد و بارها دو طرف دعوا در فرصتهای پیشآمده از یکدیگر انتقاد کردند و مسئولان خانه سینما نسبت به تلاش معاونت برای تعطیل کردن خانه سینماگران ایران هشدار دادند، خانهای که معاونت سینمایی عملکرد آن را جناحی و سیاسی عنوان میکند.
فرهاد توحیدی: خانه سینما خودش را موظف میداند از اساسنامهای که اجماع اصناف و مصوب مجمع عمومی فوقالعاده است، دفاع کند.
حال با آنکه شکایت وزارت ارشاد از سوی معاونت حقوقی مطرح شده است، اما برخی از سینماگران آن را نتیجه تحریکها و عملکرد معاونت سینمایی میدانند. هفته گذشته فرهاد توحیدی، رئیس هیأت مدیره خانه سینما با اعلام خبر این شکایت، در توضیح آن گفت: “وزارت ارشاد خواستار صدور دستور موقت مبنی بر جلوگيری از فعاليت مؤسسه خانه سينما به علت اساسنامه غيرقانونی شده، بر اين اساس همچنين خواستار ابطال اساسنامه مصوب مجمع عمومي فوقالعاده مورخ ۲۰ خرداد ماه ۸۷ هم شده است.”
توحیدی با اشاره به اینکه با این شکایت، نمایندگان خانه سینما باید در تاریخ ۲۱ دیماه امسال در دادگاه حضور یافته و توضیحات خود را ارائه دهند، افزوده است “خانه سينما خودش را موظف ميداند از اساسنامهای كه اجماع اصناف و مصوب مجمع عمومي فوقالعاده است، دفاع كند. بنابراين اميدواريم دفاعيات مورد پذيرش قضات شريف قوه قضاييه قرار بگيرد و «خانه سينما» به فعاليتش بر مبنای اساسنامه برآمده از اراده اصناف ادامه بدهد.”
با مطرح شدن خبر این شکایت، برخی سینماگران نیز در برابر آن موضع گرفتند. کانون کارگردانان سینمای ایران با انتشار بیانیهای به شکایت وزارت ارشاد از خانه سینما اعتراض کردند و آن را ادامه تلاش معاونت سینمایی جهت “پاشیدن بذر تفرقه در سینمای ایران” خواندند و نوشتند “اقدامات همزمان قضایی و صدور احضاریه دادگاه در خصوص شکایت معاونت سینمایی از خانه سینما بر مبنای غیرقانونی بودن خانه و درخواست معاونت از قوه قضائیه برای تعطیلی موقت فعالیتهای خانه سینما تا رسیدگی به شکایت مزبور، نشان از اصرار و پافشاری این معاونت بر رفتار مبتنی بر عدم تعامل خود دارد. گویی معاونت محترم مصر است که افتخار تعطیلی این نهاد صنفی را به نام خود در تاریخ سینمای ایران به ثبت رساند.”
اما از آنسو خود بیانیه کانون کارگردانان نیز با عکسالعمل مخالفان روبرو شد. حبیب کاووش از کارگردانان سینمای ایران و سخنگوی شورای صنفی نمایش با شتابزده خواندن بیانیه کانون کارگردانان در این زمینه به “خبرگزاری فارس” گفت: “اگر رجوعی به صحبتهای مدیرعامل و رئیس هیات مدیره خانه سینما داشته باشیم به وضوح درخواهیم یافت که همیشه مدعی بودند اگر مشکلی وجود دارد و شکایتی هست باید در مرجع قضایی کشور که قوه قضاییه است مطرح و برطرف شود تا با این کار از هرگونه حرف و حدیث و جار و جنجال در حوزه سینما جلوگیری شود. حال که بخش قضایی وزارت ارشاد شکایتی را علیه خانه سینما به
مرجع قضایی کشور ارایه داده است، چگونه است که این عزیزان این شکایت را برنمیتابند؟”
عباس بابویهی یکی دیگر از کارگردانان سینمای ایران نیز در گفتگو با “فارس” با خلاف اساسنامه کانون کارگردانان خواندن این بیانیه گفته است: “اگر در دادگاه قضایی مواردی علیه هیأت مدیره خانه سینما مطرح شود، در آن موقعیت باید شورای مرکزی کانون پاسخگوی حمایتهایی باشد که پیش از صدور رأی دادگاه علیه یا له هیأت مدیره خانه سینما صورت گرفته است.”
علیرضا سجادپور: باید ببینیم چه کسانی از حل مشکل صنوف سینمایی و قانونی شدن آنها متضرر میشوند که نمیخواهند این اتفاق بیفتد.
اما بالاخره در این موقعیت همه نگاهها معطوف میشود به معاونت سینمایی و واکنش دو مرد اول این معاونت یعنی جواد شمقدری و علیرضا سجادپور. سجادپور، مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد که معمولاً به عنوان سخنگوی معاونت سینمایی نیز در رسانهها ظاهر میشد، این شکایت را در جهت اصلاح اساسنامه خانه سینما عنوان کرد و افزود: “بايد ببينيم چه كساني از حل مشكل صنوف سينمايي و قانوني شدن آنها متضرر ميشوند كه نمیخواهند اين اتفاق بيفتد.” او در گفتوگو با خبرگزاری “ایسنا” در ارتباط با عکسالعمل سینماگران نسبت یه این شکایت گفت: “بايد از اين نوع ادبيات و رفتاری كه توسط بعضی افراد به اصطلاح صنفي در دو روز گذشته در برخي سايتها و مطبوعات منتشر شده، اظهار تأسف كنم.”
به گفته معاونت نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد برخلاف آنچه “برخی عامدانه” سعی میکنند “به اشتباه” در اذهان عمومی جا بیندازند، این یک مشکل خصوصی بین معاونت سینمایی و هیأت مدیره خانه سینما نیست و “برخي افراد به شدت تلاش میكنند تا طرح يك مشكل قانونی و كاملاً منطقی را تا حد يك برخورد شخصی تقليل دهند و اصرار زيادي دارند برای فرار از اصل موضوع و منحرف كردن ذهن مخاطبان و سينماگران، موضوع را يك اختلاف شخصی جلوه دهند.”
به هرحال، باید تا برگزاری دادگاه و صدور حکم منتظر ماند و دید سرانجام این درگیریها به کجا خواهد انجامید: آیا سینماگران خانه خود را از دست میدهند و مجبور میشوند در زیر “چترهای” رنگارنگ معاونت سینمایی گرد آیند یا اینکه خانه سینما میتواند حقانیت خود را اثبات کند و کار خود ادامه دهد و البته، همچنان منتظر حرکت بعدی معاونت سینمایی بماند!
آماده باش برای جشنواره فیلم فجر
با پایان آذرماه، آخرین مهلت ارسال فرم درخواست برای شرکت در جشنواره فیلم فجر امسال تمام شد و قرار است هیأت بازبینی از این هفته به تماشای فیلمهای متقاضی شرکت در جشنواره امسال بنشینند. به گزارش “خبرگزاری مهر”، امسال ۹۰ فیلم داستانی و ۹۳ فیلم مستند برای شرکت در جشنواره فرم تقاضا ارسال کردهاند. به گفته دبیرخانه این جشنواره، تاکنون ۵۵۳ فیلم خارجی نیز برای شرکت در بخش بینالملل این جشنواره ارسال شدهاند که از میان آنها حدود ۶۰ فیلم برای بخشهای مختلف جشنواره انتخاب خواهند شد.
همچنین سرانجام این هفته هیأت انتخاب بخش سینمای ایران این جشنواره اعلام شدند. امسال علی رفیعی (کارگردان سینما و تئاتر)، جواد طوسی (منتقد)، عزیزالله حمیدنژاد (کارگردان)، حبیبالله کاسهساز (تهیهکننده)، جلیل عرفانمنش (فیلمنامهنویس)، مینو فرشچی (فیلمنامهنویس)، حمید نعمتالله (کارگردان) و بهمنی حبشی (سرپرست دفتر مجامع سینمایی و جشنوارههای معاونت سینمایی) به همراه علیرضا سجادپور، مدیرکل اداره نظارت و ارشیابی وزارت ارشاد مسئولیت بازبینی و انتخاب فیلمهای بخش مسابقه سینمای ایران را بر عهده دارند.
“یه پذیرایی ساده” و “بوسیدن روی ماه” دو فیلم متقاضی شرکت در جشنواره فیلم فجر امسال
با توجه به آمار تولید امسال سینمای ایران، از کارگردانهای نسل اول سینمای ایران، داریوش مهرجویی تنها فیلمسازی خواهد بود که در جشنواره امسال فیلمی را به نمایش درخواهد آورد. مهرجویی فرم تقاضای آخرین ساختهاش یعنی فیلم “نارنجیپوش” را برای جشنواره ارسال کرده است. در این فیلم که فیلمبرداری آن به تازگی به پایان رسیده است بازیگرانی چون حامد بهداد، لیلا حاتمی، طناز طباطبایی و فردوس کاویانی بازی میکنند.
فرجالله سلحشور: با فیلمهای سیاهنما، فمنیستی یا ضد انقلابی که در جشنواره فجر حضور دارند، فیلم سینمایی همچون “بانوی نیل” جایگاهی ندارد.
جدا از فیلمسازان قدیمی، در جشنواره امسال نامهای آشنای دیگری نیز به چشم میخورند، البته مشروط بر اینکه از بازبینی بگذرند و به جشنواره راه یابند. خسرو معصومی فیلم “خرس” را با بازی پرویز پرستویی، فرهاد اصلانی و مریلا زارعی برای شرکت در این جشنواره ارسال کرده است. مانی حقیقی، بازیگر و کارگردان دیگری است که با فیلم “یک پذیرایی ساده” در صورت راه یافتن به بخش مسابقه در این جشنواره حضور خواهد داشت. در این فیلم مانی حقیقی در کنار ترانه علیدوستی و صابر ابر بازی کردهاند.
ابوالفضل جلیلی نیز امسال بعد از مدتها با فیلم “توقف کوتاه” برای شرکت در جشنواره فیلم فجر فرم پر کرده است. به گفته جلیلی نسخه نهایی فیلم آماده است و به زودی برای هیأت انتخاب ارسال میشود.
همایون اسعدیان دیگر فیلمسازی است که امسال “بوسیدن روی ماه” را برای شرکت در این جشنواره فرستاده است. ابراهیم فروزش نیز اینروزها مشغول تدوین مجدد آخرین ساختهاش “شیر تو شیر” است تا آن را برای شرکت در بخش مسابقه جشنواره امسال ارسال کند. علیرضا داوودنژاد نیز با اینکه اینروزها مشغول فیلمبرداری آخرین ساختهاش “کلاس هنرپیشگی” است، اما برای حضور این فیلم در جشنواره، فرم پر کرده است. با توجه به تاکید دبیر جشنواره مبنی بر عدم تمدید مهلت نهایی تحویل آثار، باید دید آیا این فیلمها میتوانند خود را به جشنواره امسال برسانند؟
و بالاخره رضا عطاران، بازیگر شناخته شده فیلمها و سریالهای طنز آخرین کسی است که با اولین ساختهاش یعنی فیلم “رضا هرگز نمیخوابد” قصد دارد برای اولینبار در مقام کارگردان در این جشنواره حضور یابد.
اما شاید بد نباشد بدانید که این جشنواره مخالفانی نیز دارد. فرجالله سلحشور، فیلمسازی که با اظهارنظرهای جنجالی و توهینآمیزش در ماههای اخیر بارها موضوع خبرهای سینمایی شد، یکی از تحریمکنندگان جشنواره فیلم فجر است. او که به تازگی با تدوین بخشهایی از سریال “یوسف پیامبر” فیلم سینمایی دومی به نام “بانوی نیل” از آن بیرون آورده است، اعلام کرده که “با فیلمهای سیاهنما، فمنیستی یا ضد انقلابی که در جشنواره فجر حضور دارند، فیلم سینمایی همچون «بانوی نیل» جایگاهی ندارد و فکر نمیکنم آن را در جشنواره شرکت دهم، زیرا که شرکت کردن در چنین جشنوارهای نوعی بلاهت است.”
او همچنین در توصیف فضای جشنواره افزوده است: “شرکت با فیلم «بانوی نیل» در جشنواره فجر مانند آن است که در یک رستوران آلوده نمایشگاهی قرآنی دایر شود. در سینمایی که تکلیف آن مشخص است نمیدانم این اثر باید در جشنواره حضور داشته باشد یا خیر؟”
به هرحال، واقعیت این است که گمان نمیرود علاقمندان جدی سینما به حضور یا عدم حضور ایشان و شاهکارشان در این جشنواره زیاد اهمیتی بدهند!
اما وقتی سلحشور در انتقاد از جشنواره فیلم فجر سخن میگوید، باید منتظر واکنش دیگر همفکرانش نیز بود. “روزنامه کیهان” تهران نیز به همین شکل از هماکنون به پیشواز جشنواره امسال رفته است و در مطلبی با طرح پرسشهایی چون “آیا هنر و تولیدات هنری با «شعار» محقق می شود؟ آیا میتوان با شعار یک اثر هنری مطلوب تولید کرد؟ آیا اصولاً هنر بخشنامهپذیر است؟” ضمن هشدار به برگزارکنندگان جشنواره، از آنها خواسته است تا مراقب باشند در ورطه شعارزدگی نیفتند. “کیهان” با تأئید شعار جشنواره امسال یعنی شعار “اخلاق، امید، آگاهی”، از نیاز همیاری همه عوامل سینما برای تحقق این شعار سخن گفته است و تأکید کرده این شعار “بدون تردید، در صورت تحقق، جایی برای عرض اندام شبه روشنفکرهای فرمزده و غرقشدگان در زرق و برق سینمای هالیوود و عاشقان سینهچاک بالیوود نخواهد گذاشت.”
به هرحال، اینگونه که پیداست، الان که فیلمسازان خارجی جشنواره فیلم فجر را مانند جشنواره سینماحقیقت تحریم نکردهاند، برخی در داخل سعی دارند به تحریم آن دامن بزنند!
امسال مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فیلم فجر، بر خلاف سالهای گذشته در تالار وحدت برگزار میشود.
خبرهای کوتاه
اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران خبر از رایزنی برای تصویب قانونی جهت ممنوعیت فعالیت عوامل سینما در دو پروژه همزمان داده است. از این پس این قانون که ظاهراً تمرکزش بیشتر بر بازیگران است، قرار است مانع حضور همزمان عوامل سینما در پروژههای در حال تولید شود. ضیا هاشمی، رئیس اتحادیه تهیهکنندگان در توضیح این قانون گفت: “یک هنرپیشه چطور میتواند همزمان، هم در فیلمی کمدی و هم در فیلمی درام بازی کند! این اتفاق به معنی کمفروشی بازیگر است.”
داوود رشیدی در سکانسی از فیلم “اکباتان” بازی کرد
داوود رشیدی به صورت افتخاری جلوی دوربین فیلم “اکباتان” آخرین ساخته مهرشاد کارخانی قرار گرفت. “اکباتان” بازسازی فیلم معروف “فرار از تله” ساخته جلال مقدم با بازی بهروز وثوقی و داوود رشیدی است.
معاونت سینمایی وزارت ارشاد خبر از اختصاص دادن یک کمک ۵۰۰ میلیون تومانی به تمام سینماهای کشور از طریق انجمن سینماداران داد. امسال با حذف یارانهها، بسیاری از سینماداران از بالارفتن هزینههایشان گله داشتند و حال این کمک مالی برای جبران هزینههای اضافی آب و برق و گاز سینماها به سینماداران پرداخت میشود.
اصغر فرهادی در سمت داور در شصتودومین جشنواره فیلم برلین شرکت میکند. او در این جشنواره که از ۲۰ الی ۳۰ بهمنماه برگزار میشود در کنار فرانسوا اوزون فیلمساز فرانسوی، بوآلن سانسال نویسنده فرانسوی، شارلوت گتزبورگ بازیگر انگلیسی، جیک جیلن هال بازیگر آمریکایی، باربارا سوکووا بازیگر آلمانی و آنتوان کوربین کارگردان هلندی فیلمهای این دوره از جشنواره را داوری خواهد کرد. ریاست هیأت داوران امسال این جشنواره با مایک لی، کارگردان سرشناس انگلیسی است.
جمال شورجه از ساخت فیلمی با موضوع خرمشهر توسط ۱۰ کارگردان مطرح سینمای ایران خبر داد. او که در سمت مشاور در پروژه سینمایی “خرمشهر” حضور دارد، گفته است که قرار است ۱۰ فیلمساز، ۱۰ فیلم کوتاه ده دقیقهای با موضوع خرمشهر بسازند و در نهایت این آثار در قالب یک فیلم بلند به نمایش درآید. او از فیلمسازانی چون بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، ناصر تقوایی و رخشان بنیاعتماد به عنوان گزینههای کارگردانی در این پروژه در صورت رسیدن به توافق نام برده است.
و اما خبر آخر اینکه از ۲۵ دسامبر، علاقمندان سینمای ایران میتوانند به تماشای فیلم “جدایی نادر از سیمین” در سینماهای کشور نروژ بنشینند.
خبرهای تولید
“صداست که میماند” به نویسندگی و کارگردانی سعید چاری آخرین روزهای فیلمبرداری خود را پشت سر میگذارد. این فیلم که به صورت رئال-انیمیشن ساخته میشود داستان جالبی دارد. در خلاصه داستان فیلم آمده است که تورج نصر، یکی از دوبلورهای شناخته شده ایرانی که تاکنون به جای بیش از سه هزار شخصیت کارتونی صحبت کرده است، در هنگام دوبله کارتونی دچار عارضه قلبی شده و به کما میرود. در این میان شخصیتهای کارتونی که او به جای آنها صحبت کرده نگران میشوند که با مرگ او، آنها نیز برای همیشه خاموش شوند. برای همین، شخصیتهایی چون یوگی، شیپورچی و کنگو به همراه بازیگرانی چون رضا رویگری، میرطاهر مظلومی و عباس محبوب، سوار بر کشتی معروف “یوگی و دوستان” روانه تهران میشوند.
“صداست که میماند” فیلمی برای کودکان دیروز
فرامرز قریبیان تلاش دارد آخرین ساختهاش “گناهکاران” را برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده کند. این فیلم هنوز در مرحله فیلمبرداری است و علاوه بر خود قریبیان، بازیگرانی چون رامبد جوان، شقایق فراهانی، قطبالدین صادقی و کوروش تهامی در آن بازی میکنند.
با پایان تدوین، فیلم “آزمایشگاه” به کارگردانی حمید امجد وارد مرحله صداگذاری شد. سپیده عبدالوهاب تدوین این فیلم را انجام داده است و مهران ملکوتی مسئولیت صداگذاری آن را بر عهده دارد. محمد احمدی، تهیهکننده این فیلم از ارسال فرم تقاضا برای حضور در جشنواره فیلم فجر امسال خبر داده است.
فیلمبرداری فیلم “بیتابی بیتا” به کارگردانی مهرداد فرید روز جمعه به پایان رسید و فیلم وارد مرحله تدوین شد. در این فیلم که از متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم فجر امسال است بازیگرانی چون حامد بهداد، الهه حصاری، فریبا کوثری و مجید مشیری بازی کردهاند.
فیلمبرداری بخشهای جنوبی فیلم “محمد” ساخته مجید مجیدی در عسلویه به پایان رسید و با توجه به سال نو مسیحی، عوامل خارجی فیلم راهی کشورهای خود شدند. به این ترتیب ادامه فیلمبرداری فیلم به سال آینده میلادی موکول میشود.
و آخرین خبر اینکه شخصیتهای عروسکی محبوب و معروف کلاهقرمزی و پسرخاله با “بچه ننه” برای سومینبار به سینما باز میگردند. فیلمبرداری این فیلم از هفته گذشته به کارگردانی ایرج طهماسب و البته با حضور یار همیشگیاش حمید جبلی و به تهیهکنندگی حمید مدرسی در تهران آغاز شده است. در این فیلم جدید شخصیتهای عروسکی تازهای چون پسرعمهزا، گیگیل و بعبعی نیز حضور خواهند داشت.
خبرهای اکران
از روز چهارشنبه سه فیلم جدید “خاک و آتش”، “در امتداد شهر” و “۳۳ روز” نمایش عمومی خود را در سینماهای تهران آغاز کردند.
اما در جدول اکران با آغاز نمایش فیلمهای جدید و گذر از روزهای عزاداری بار دیگر سینماها به رونق قبل خود بازگشتند. در جدول جدید تا کنون “اسب حیوان نجیبی است” ساخته عبدالرضا کاهانی با حدود ۳۵۰ میلیون تومان فروش صدرنشین است. این فیلم هفته سوم نمایش خود را آغاز کرده است. بعد از آن “اخلاقتو خوب کن” قرار دارد که در دومین هفته نمایش عمومی خود توانسته تا حدود ۲۲۰ میلیون تومان فروش داشته باشد.
محسن تنابنده در نمایی از فیلم “محمد” ساخته مجید مجیدی
” در امتداد شهر” ساخته علی عطشانی یکی از فیلمهای تازه اکران، در نخستین آخر هفته خود توانست تا حدود ۵۰ میلیون تومان فروش کند و با توجه به ستارگان فیلم، امید میرود که در این هفته فروش آن بالاتر برود. در مکان چهارم جدول فیلم “نفرین” قرار دارد که با آنکه بدون سینمای سرگروه اکران شده است، اما توانسته تا از دو فیلم انتهایی جدول اکران پیشی بگیرد و در مجموع حدود ۱۵ میلیون تومان فروش داشته باشد. در انتهای جدول اکران نیز دو فیلم تازه اکران “۳۳ روز” با حدود ۶ میلیون تومان و “خاک و آتش” با فروشی حدود پنج میلیون تومان در نخستین آخرین هفته نمایش عمومی خود قرار دارند.
حاشیه هفته: بازیگران اینترنشنال!
این روزها گاه و بیگاه در میان خبرهای سینمایی خبری دیده میشود مبنی بر بازی یک بازیگر ایرانی در پروژهای بینالمللی، خبری که معمولاً به سرانجامی هم نمیرسد. تنها اینگونه به نظر میرسد که این روزها بازیگران سینمای ایران سعی میکنند با انتشار خبر همکاری خود با یک پروژه خارجی، هم بر اعتبار خود بیفزایند و هم جایی در میان خبرها برای خود باز کنند. هفته گذشته اشارهای داشتیم به خبر تست صدای حامد بهداد برای برای همبازی شدن با مونیکا بلوچی در فیلمی به کارگردانی تئو آنجلوپولوس. البته بهداد به علت “نامتناسب بودن نقش پیشنهادی با شئونات جامعه ایرانی و پایبندی او به بازی در نقشهای متعارف و قابل قبول برای ایرانیان” از بازی در این پروژه کناره گرفت. با آنکه این خبر در میان رسانههای ایرانی بسیار مورد استقبال قرار گرفت، اما هنوز جزئیات بیشتری در ارتباط با آن اعلام نشده است.
حامد بهداد و حامد کمیلی: بازیگران ایرانی و حضور در پروژههای بینالمللی؟
بعد از آن هفته گذشته خبر دیگری منتشر شد مبنی بر اینکه حامد کمیلی نیز قصد دارد برای بازی در یک فیلم سینمایی برای همیشه از ایران خارج شود. اینبار نیز در اینکه این چه پروژهای است و در کجا و توسط چه کسی ساخته میشود توضیحی داده نشده است. حال در اینکه چه هدفی پشت این اطلاعرسانیهای ناقص هست میتوان بحث کرد. به هرحال، وقتی بازیگران میتوانند خبر حضور و یا عدم حضور خود در یک پروزه را اعلام کنند، بالطبع باید بتوانند اطلاعات بیشتری نیز در اختیار رسانهها قرار دهند، مشروط بر آنکه اصلاً اطلاعات بیشتری وجود داشته باشد. به هر صورت تا زمانی که منبع خبرها تنها خود بازیگران و نزدیکان و اطرافیانشان هستند، میشود به صحت آنها شک کرد.
به هرحال خلاصهاش اینکه اگر در روزها آینده شنیدید که مثلاً علی صادقی و احمد پورمخبر هم پیشنهاد بازی در فیلمی از اسپیلبرگ و کاپولا را رد کردهاند، زیاد تعجب نکنید، گویی مد روز است!