مقام‌های آلمانی حدود یک‌هزار حمله را علیه مسلمانان و نهادهای اسلامی در ۲۰۱۷ ثبت کرده‌اند.

راهپیمایی صلح رمضان در کلن – روی پارچه نوشته شده: «عشق برای همه، نفرت برای هیچ‌کس» – منبع: afp

روزنامه آلمانی «نوی ازنابروکنر زایتونگ» شنبه سوم مارس / ۱۲ اسفند گزارش داد که وزارت کشور آلمان آمار بیش از ۹۵۰ حمله علیه مسلمانان در ۲۰۱۷ را اخیراً در اختیار نمایندگان پارلمان آلمان قرار داده است.

بنا به این آمار، بخشی از این حملات که شمارشان بیش از ۶۰ مورد گزارش شده علیه مساجد رخ داده است. در برخی موارد مهاجمان خونِ خوک روی مساجد مسلمانان پاشیده اند.

در این حملات دست‌کم ۳۳ تن زخمی شده‌اند.

بنا به داده‌های ارائه‌شده از سوی وزارت کشور آلمان، مسئول اغلب این حملات گروه‌های راست افراطی و نئونازی‌ها بوده‌اند.

آلمان در سال‌های اخیر و به ویژه پس از آغاز جنگ‌های اخیر در خاورمیانه و شمال آفریقا به مقصد پناهجویان جنگ‌زده از کشورهای عمدتاً مسلمان‌نشین همچون سوریه، عراق، افغانستان، مصر و لیبی بدل شد. در جریان بحران پناهجویی، حدود یک میلیون تن در آلمان پناهنده شدند. اما اگر۸۹۰ هزار تن ۲۰۱۵ در آلمان موفق به ثبت درخواست پناهجویی شدند، شمار این پناهجویان در ۲۰۱۷ به تنها ۱۸۷ هزار رسید.

پس از بحران پناهجویی، جنبش‌های ضداسلامی در آلمان قدرتمندتر شد. گروه‌های راست افراطی در آلمان ورود مسلمانان به این کشور را خطری برای «فرهنگ آلمانی» و «فرهنگ اروپایی» معرفی و تبلیغ می‌کنند.

این نخستین بار است که وزارت کشور آلمان آمار حملات ضداسلامی در این کشور را ثبت کرده و به همین دلیل مقایسه آن با سال‌های گذشته ممکن نیست. علاوه بر این، وزارت کشور آلمان آمار حملات علیه مهاجران را نیز ثبت می‌کند.

ایمن مازیک، رئیس «شورای مرکزی مسلمانان آلمان» در گفت‌و‌گو با این روزنامه آلمانی ادعا کرده است که شمار حملات علیه مسلمانان در آلمان به مراتب بالاتر از آمار ارائه‌شده از سوی دولت است. به گفته این شورا، هنوز شماری از مراجع مسئول تمرکز خاصی بر حملات علیه مسلمانان ندارند و قربانیان این حملات نیز در موارد بسیاری از اطلاع‌رسانی آن به پلیس خودداری می‌کنند.

حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» که به «اسلام‌ستیزی» و «اسلام‌هراسی» متهم شده است، با تمرکز بر شعارهای ضدمهاجرتی در آخرین انتخابات سراسری این کشور به سومین حزب بزرگ پارلمان تبدیل شد و در صورت تشکیل دولت ائتلافی بین احزاب «دموکرات‌مسیحی» و «سوسیال‌دموکرات»، احزاب میانه راست و چپ، به اپوزیسیون اصلی آلمان بدل خواهد شد.


در همین زمینه