عملیات شناسایی و جست‌وجوی لاشه هواپیمای مسافربری تهران- یاسوج، در روز دوشنبه ۳۰ بهمن از سر گرفته شد. پس از ساعاتی اعلام شد که سرانجام لاشه هواپیما پیدا شده اما به فاصله کوتاهی این خبر تکذیب شد.

عملیات جست‌وجوی لاشه هواپیمای مسافربری تهران- یاسوج
عملیات جست‌وجوی لاشه هواپیمای مسافربری تهران- یاسوج

محمدسعید شرفی، مدیر کل دفتر نظارت بر عملیات سازمان هوانوردی ظهر دوشنبه ۳۰ بهمن گفت: «تاکنون هیچ لاشه‌ای از هواپیمای سانحه دیده پیدا نشده است و اظهارنظر درباره پیدا شدن لاشه هواپیمای سانحه‌دیده فقط در حوزه هواپیمایی کشوری است.»

این در حالی است که ساعتی قبل، جعفر گوهرگانی، معاون پشتیبانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد که لاشه هواپیمای حادثه‌دیده در منطقه دنگزلو در پادنای سمیرم پیدا شده است و بیش از ۱۰۰ گروه امدادی و مردمی در منطقه سقوط هواپیما حضور دارند.

در دومین روز این حادثه، نیروهای امدادی اورژانس و هلال احمر عملیات جست‌وجوی لاشه یا ردی از هواپیمای حادثه‌دیده ای‌تی‌آر را آغاز کردند.

نیروهای اورژانس در تیم‌های چند نفره از حدود ساعت پنج صبح دوشنبه به محل احتمالی سقوط هواپیما اعزام شدند.

صبح روز گذشته، یکشنبه ۲۹ بهمن هواپیمای پرواز ٣٧٠۴ شرکت آسمان با بیش از ۶۰ سرنشین از تهران به مقصد یاسوج، ۵۰ دقیقه پس از پرواز از رادار ناپدید و با برخورد با کوه دنا در منطقه سمیرم اصفهان سقوط کرد.

شرایط جوی منطقه، بارش شدید باران و برودت هوا، عملیات تجسس با مشکلاتی روبرو کرد و یافتن لاشه هواپیما در یک روز گذشته نتیجه‌ای در بر نداشت.

امروز (دوشنبه) نیز شرایط جوی تغییری نکرد و لحظه به لحظه بر توده‌های پرفشار ارتفاعات دنا افزوده شد، در نتیجه عملیات جست‌وجو همچنان با مشکل روبه‌رو است.

جلال پوران‌فرد، رئیس اورژانس کهگیلویه و بویراحمد گفته است که ۸۰ تکنسین از چند استان کشور برای یافتن لاشه هواپیما در این عملیات شرکت داشتند.

در این منطقه ۱۰۰ قله برای جست‌وجو وجود دارد.

حسین علایی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان و از فرماندهان سابق سپاه پاسداران، خبرهای مبنی بر داشتن نقص فنی هواپیمای حادثه‌دیده را تکذیب کرد و گفت: «این هواپیما از جمله هواپیماهای پیشرفته بوده است و هیچ خلبانی بدون ای‌ال‌تی و تجهیزات پرواز نمی‌کند.» «ای‌ال‌تی»، سامانه‌ای است برای اعلام موقعیت اضطراری هواپیماها. او پیش از این نگفته بود: «نقص فنی این هواپیما کاملا شایعه است و علت سانحه شرایط جوی و منطقه نامناسب فرودگاه یاسوج است.»

قرار است شامگاه دوشنبه یک هیئت هفت نفره از متخصصان فرانسوی برای بررسی ابعاد سانحه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج وارد تهران شود. این هیئت متشکل از سه نفر از کمیسیون بررسی سوانح و چهار نفر هم از کارخانه سازنده هستند.

روز گذشته خبرگزاری مهر نوشت با وجود سرما و تاریک شدن هوا، جستجو بسیار کند بوده و کمبود امکانات و تجهیزات ویژه نیز شرایط را دشوارتر کرده است.

در شبکه‌های اجتماعی نیز انتقادهای زیادی از نحوه کمک‌رسانی و کمبود امکانات در عملیات جست‌وجو برای یافتن لاشه هواپیما شده است.

محمدرضا تابش، نماینده تهران روز یکشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد شماری از اساتید دانشگاه و متخصصان منابع طبیعی که برای دفاع از فعالان بازداشتی محیط زیست به تهران رفته بودند، در حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج جان خود را از دست دادند.


توضیح:
با اطلاعات تازه تیتر و متن این خبر تغییر کرده است.

بیشتر بخوانید: