دامينيک چيلکات، سفير پيشين بريتانيا در تهران پس از بازگشت به لندن گفت علی لاريجانی، رئيس مجلس ايران و علاء‌الدين بروجردی، نماينده مجلس “تمايل دارند روابط بين ايران و بريتانيا پرتنش باشد.”

چليکات روز جمعه دوم دسامبر ۲۰۱۱ (۱۱ آذر ۱۳۹۰) به شبکه اسکای‌نيوز گفت: “لاريجانی و بروجردی می‌خواهند موقعيت خود را در حکومت ايران محکم کنند. يکی از راه‌های تحکيم اين موقعيت، انتقاد از بريتانيا است.”

علی لاريجانی و علاءالدين بروجردی از کاهش سطح روابط ايران با بريتانيا دفاع و اعلام کرده‌اند “اين آغاز راه برخورد با انگليس” است.

نمايندگان مجلس ايران دوم آذر ۱۳۹۰ طرح کاهش رابطه با بريتانيا را تصويب کردند و شورای نگهبان نيز اين طرح را تأييد کرد.

بر اساس اين طرح سطح روابط ايران با بريتانيا از سطح سفير به سطح کاردار کاهش پيدا می‌کند. ايران اين تصميم را در واکنش به تحريم‌های تازه بریتانيا گرفته است.

دامينيک چيلکات: ايران جايی نيست که حمله‌ای به صورت خودجوش شروع شود و با حمله به سفارت کشوری خارجی ادامه پيدا کند. اين‌گونه حرکت‌ها تنها با آگاهی و پشتبانی حکومت شدنی است

بريتانيا ۳۰ آبان اعلام کرد بانک مرکزی و موسسات مالی ايران را تحريم می‌کند. اين تحريم در واکنش به گزارش اخير آژانس بين‌المللی انرژی اتمی است که ايران را وجود ابعاد نظامی در برنامه اتمی‌اش متهم کرده است.

دامينيک چيلکات همچنين گفته است: “ايران جايی نيست که حمله‌ای به صورت خودجوش شروع شود و با حمله به سفارت کشوری خارجی ادامه پيدا کند. اين‌گونه حرکت‌ها تنها با آگاهی و پشتیبانی حکومت شدنی است.”

سفير پيشين بریتانيا در تهران افزود: “ما پيش از اين تجربه‌های زيادی درباره تجمع مقابل سفارت‌مان داشتيم و می‌دانستيم که بايد منتظر چه چيزی باشيم اما اين بار پليس کنار کشيد.”

چليکات گفت: “در گذشته پليس تظاهرکنندگان را متفرق می‌کرد و مطمئن می‌شد که آن‌ها وارد سفارت نمی‌شوند اما اين بار حدود يک ساعت پس از شروع تظاهرات، پليس عقب کشيد و معترضان وارد سفارت شدند.”

با بالاگرفتن تنش بین ایران و بریتانیا، روز سه‌شنبه هشتم آذرماه، سفارت بريتانيا در خيابان فردوسی تهران و مرکز فرهنگی و اقامتگاه ديپلماتيک بريتانيا در باغ قلهک مورد حمله گروهی از معترضان به سياست‌‌های لندن قرار گرفت.

بریتانيا در واکنش به اين اقدام معترضان، سفارت ايران را لندن تعطيل و ديپلمات‌های اين کشور را از بريتانيا اخراج کرد اما گفته است این تصمیم به معنای قطع کامل روابط با ایران نیست.

ایران و بریتانیا در شش دهه گذشته روابط پر فراز و نشیبی را پشت سرگذاشته‌اند. این دو کشور در دوره ریاست‌جمهوری محمد خاتمی، سطح روابط خود را ارتقا دادند و سفیر مبادله کردند.

با این حال از دو سال پیش و با اصرار ایران بر ادامه برنامه اتمی‌اش، روابط این دو کشور رو به سردی و تنش گذاشت.