ماريا بشير،‌ رئيس دادستانی ولايت هرات در غرب افغانستان و سعد محسنی، از اداره‌کنندگان يک گروه رسانه‌ای در اين کشور از سوی مجله تايم به‌عنوان دو نفر از “۱۰۰ شخصيت پرنفوذ جهان”‌ در سال ۲۰۱۱ معرفی شدند.

در اين فهرست نام شماری از رهبران و مقام‌های سياسی،‌ فعالان مدنی، هنرمندان،‌ پژوهشگران و صاحبان صنايع از کشورهای مختلف جهان ديده می‌شود.

ماريا بشير، ۴۰ ساله، از فعالان حقوق بشر و نخستين دادستان زن در افغانستان است که تاکنون چندين بار به دليل فعاليت‌های کاری‌اش در راستای تأمين عدالت،‌ مبارزه با خشونت عليه زنان و فساد، تهديد به مرگ شده است.

وی در زمان حکمروايی گروه طالبان به‌دليل مخالفت طالبان؛ از ادامه کار در خارج از خانه باز ماند اما مدت‌ها تا پيش از حمله آمريکا در سال ۲۰۰۱ که منجر به سرنگونی رژيم طالبان شد به‌طور مخفيانه فعاليت‌های حقوق بشری به‌ويژه آموزش دخترانی را که از تحصيل باز مانده بودند پيش می‌برد.

تايم از سعد محسنی به‌عنوان شخصيتی نام برده است که در شرايط سخت در راستای فعاليت‌های رسانه‌ای کارهای چشمگير انجام داده و با شجاعت از فساد در دولت افغانستان انتقاد کرده است

با سرنگونی رژيم طالبان ماريا بشير کار در دادستانی افغانستان را آغاز کرد و در سال ۲۰۰۶ به‌عنوان رئيس دادستانی ولايت هرات در غرب اين کشور انتخاب شد.

خانم بشير پيش از اين نيز در سال ۲۰۱۰ از سوی وزارت خارجه آمريکا به‌عنوان يکی از “۱۰ زن شجاع جهان” انتخاب شده بود.

سعد محسنی،‌ ديگر شهروند افغانستان که از سوی مجله تايم در فهرست “۱۰۰ شخصيت پرنفوذ جهان”‌ قرار گرفته است به امپراتور رسانه‌ای افغانستان مشهور است.

وی مجموعه‌ای از رسانه‌های مشهور اين کشور، از جمله تلويزيون طلوع، تلويزيون لمر، راديو ارکوزيا، راديو آرمان و توليداتی کابورا اداره می‌کند.

تايم از سعد محسنی به‌عنوان شخصيتی نام برده است که در شرايط سخت در راستای فعاليت‌های رسانه‌ای کارهای چشمگير انجام داده و با شجاعت از فساد در دولت افغانستان انتقاد کرده است.

باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، جو بايدن معاون وی، هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه اين کشور، ديويد کامرون، نخست‌وزير بريتانيا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از شخصيت‌های غربی اين فهرست هستند.

سيف‌الاسلام، پسر معمر قذافی رهبر پيشين ليبی، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، مقتدا صدر،‌ روحانی تندرو عراقی، فتحی تربيل، از وکلای‌ مشهور در ليبی، وائل غنيم و محمد البرادعی از چهره‌های تأثيرگذار در جنش اعتراضی مصر،‌ جولين آسانژ، بنيان‌گذار ويکی‌ليکس و آی‌وی‌وی،‌ خواننده مشهور چينی از ديگر افرادی هستند که در فهرست “۱۰۰ شخصيت پرنفوذ جهان” در سال ۲۰۱۱ ديده می‌شوند.