بازار پارچه تهران همچنان تعطيل است. در حالی که مسئولان دولتی چندی پيش از حل مشکل پارچه‌فروشان بازار تهران با دولت برای پرداخت ماليات خبر داده بودند، اکنون خبر می‌رسد که بخشش جرائم مالياتی پارچه‌فروشان منتفی شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دولت و پارچه‌فروشان بازار تهران پيش از اين توافق کرده بودند که دولت جرائم مالياتی پارچه‌فروشان را ببخشد و آن‌ها نيز مغازه‌های خود را باز کنند و دست از اعتصاب بردارند.

اما آن‌گونه که ايسنا گزارش داده است به‌دليل عدم بازگشايی مغازه‌ها توسط پارچه‌فروشان، دولت اعلام کرده است که تخفيف و بخشودگی جرائم مالياتی فعالان اين صنف را اجرا نخواهد کرد.

سازمان مالياتی پيش از اين به پارچه‌فروشان مهلت داده بود که تا پايان مهرماه برای اجرای قانون ماليات بر ارزش افزوه ثبت نام کنند. بر اين اساس پس از پايان مهرماه افرادی که برای اجرای اين قانون ثبت‌نام نکرده باشند مشمول جريمه خواهند شد.

اعتصاب بازاريان تهران از تيرماه امسال در اعتراض به قانون ماليات بر ارزش افزوده آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

اسدالله بادامچيان از اعضای ارشد حزب مؤتلفه در جمع بازاريان گفته بود که برای حل مشکل پارچه‌فروشان به رهبر نامه نوشته است

در حالی که پيش از اين مسئولان وزارت بازرگانی و نمايندگان مجلس در نشست‌هايی با بازاريان از توافق با آن‌ها برای پايان دادن به اعتصاب‌ها خبر داده بودند اما پارچه‌فروشان بازار تهران همچنان با گذشت بيش از ۷۵ روز مغازه‌های خود را باز نکرده‌اند.

تارنمای کلمه پيش از اين در گزارشی با اشاره به بايکوت خبری اعتصاب ۷۰ روزه بازاريان تهران از سوی رسانه‌های داخلی ايران، از نشست مشترک اعضای اتحاديه صنف پارچه با اسدالله بادامچيان از اعضای ارشد حزب مؤتلفه خبر داده بود.

بر پايه اين گزارش بادامچيان از بازاريان خواسته بود که به اعتصاب خود پايان دهند. اين نماينده مجلس شورای اسلامی در جمع بازاريان گفته بود که برای حل مشکل پارچه‌فروشان به رهبر نامه نوشته است.

بادامچيان به بازاريان گفته بود: “ماليات سال‌های ۸۹ و ۹۰ خود را به‌صورت خوداظهاری پرداخت کنند تا در سال‌های بعد دولت ماليات را به‌شيوه مورد نظر خود بگيرد.

او گفت بر اساس توافق صورت گرفته ماليات بازاريانی که اجناس خود را به‌صورت اقساط فروخته‌اند مالياتشان را هم قسطی بپردازند.

عضو ارشد حزب مؤتلفه اسلامی با بيان اين‌که خود نيز از ابتدا مخالف اين قانون بوده به بازاريان گفت: “اين يک قانون است که تصويب شده و حالا همه بايد به آن تن بدهند.”

بنا به گزارش کلمه، اين نشست و اظهارات بادامچيان با اعتراض بازاريان روبه‌رو شده و آن‌ها اعلام کرده‌اند که تن به تفاهم‌نامه اعلام‌شده توسط بادامچيان نخواهند داد.

کلمه گزارش داده است که در پی ادامه‌ اعتراض‌های پارچه‌فروشان و راهپيمايی آن‌ها در محوطه‌ بازار، وزارت اطلاعات به احضار و تهديد فعالان بازار پرداخته است.

اين گزارش می‌افزايد دست‌کم ۳۰ نفر از پارچه‌فروشان بازار تهران به اداره اطلاعات تهران احضار شده‌اند.
افزون بر اين رئيس اتحاديه صنف پارچه‌فروشان، نيز به اداره‌ اطلاعات احضار و برای پايان دادن به اعتصاب تحت فشار قرار گرفته است.