نيکلا سارکوزی، رئيس‌جمهور فرانسه اطلاعات و مدارک ارائه شده از سوی آمريکا درباره جزئيات نقشه ترور سفير عربستان سعودی توسط جمهوری اسلامی ايران را “کاملا درست” می‌داند.

رئيس جمهور فرانسه در گفت‌وگوی روز گذشته خود با خبرگزاری فرانسه، ضمن تأييد دست داشتن جمهوری اسلامی در طرح ترور سفير عربستان، از کشورهای غربی خواست تا بر ايران “فشار بيشتری” وارد کنند.

سارکوزی گفت: “طراحی چنين توطئه‌هايی نشان می‌دهد که رهبران ايران به سوی مسير نگران‌کننده و خطرناکی گام بر می‌دارند.”

سارکوزی با اشاره به “روابط بحرانی ايران و همسايگان آن” و “عدم همکاری اين کشور در ارتباط با برنامه هسته‌ای”، از غرب خواست تا “فشار بر حکومت تهران را افزايش داده و تحريم‌ها را تشديد کند.”

اين دومين بار در طی ماه‌های گذشته است که رئيس جمهور فرانسه، ايران را “تهديدی عليه کشورهای ديگر” توصيف کرده و خواستار برخورد جامعه جهانی با دولت ايران شده است.

يازدهم شهريورماه گذشته نيز به‌دنبال افزايش نگرانی‌های غرب از فعاليت‌های هسته‌ای ايران، نيکلا سارکوزی در ديدار با ديپلمات‌های فرانسوی در اظهاراتی ايران را متهم به داشتن برنامه نظامی – اتمی کرد و بدون نام بردن از کشوری خاص گفت: “ممکن است به ايران حمله پيش‌گيرانه صورت بگيرد.”

سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه نگاهی ترديد‌آميز به ماجرای طرح ترور سفير عربستان سعودی توسط ايران دارد و در سخنانی اعلام کرده است که روسيه پيش از موضع‌گيری می‌خواهد از مدارک آمريکا درباره توطئه ايران برای ترور سفير عربستان آگاه شود

رئيس جمهور فرانسه همچنين تأکيد کرده بود که “پاريس به‌همراه ديگر متحدانش تلاش خواهند کرد، حلقه تحريم‌های ايران تنگ‌تر شود.”

اين سخنان با واکنش مقام‌های نظامی ايران روبه‌رو شد و فرزاد اسماعيلی، فرمانده پدافند هوايی قرارگاه خاتم‌الانبيا، در سخنانی اعلام کرد: “اگر دشمنان ما دچار حماقت شوند و در توهم خود تصور تجاوز به مرزهای مقدس جمهوری اسلامی را داشته باشند، ايران اسلامی جهنمی در زمين، فضا و دريا برای‌شان ايجاد خواهد کرد و آن‌ها در کام آتش خودکامگی‌شان فرو خواهد کشيد.”

از سوی ديگر سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه برخلاف رئيس جمهور فرانسه نگاهی ترديد‌آميز به ماجرای طرح ترور سفير عربستان سعودی توسط ايران دارد و در سخنانی اعلام کرده است که روسيه پيش از موضع‌گيری می‌خواهد از مدارک آمريکا درباره توطئه ايران برای ترور سفير عربستان آگاه شود.

لاوروف روز دوشنبه، ۲۵ مهرماه به خبرگزاری اينترفکس گفت که آمريکا نمايندگانی را به روسيه فرستاده تا اتهامات عليه ايران را برای اين کشور که روابط نزديکی با ايران دارد، تشريح کنند.

به گفته سرگئی لاوروف، کارشناسانی برای توضيح اين موضوع به روسيه خواهند آمد که احتمالاً فرستاده‌ شده‌اند يا در شرف اعزام هستند.

وزير امورخارجه روسيه تأکيد کرد که روسيه هنوز حرف‌های آن‌ها را نشنيده‌ و تا آن موقع اظهارنظری نخواهد کرد.

چند روز پيش، ويکتوريا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا خبر داد که آمريکا هیأت‌هايی را به روسيه، چين و ترکيه فرستاده است تا جزئيات “توطئه ترور” را با مقام‌های اين کشورها در ميان بگذارد.

مقام‌‌های چين و ترکيه نيز تاکنون درمورد اتهام تازه آمريکا اظهار نظر نکرده‌اند.

با اين حال، آمريکا اصرار دارد که “توطئه ترور” سفير عربستان درست بوده و در همين رابطه، مدارک آن را در اختيار بان کی‌مون، دبيرکل سازمان ملل قرار داده است. مدارکی که دبيرکل سازمان ملل روز دوشنبه آن را به شورای امنيت فرستاد.

هفته گذشته اريک هولدر، وزير دادگستری آمريکا، از برنامه‌ ريزی برای ترور عادل الجبير، سفير عربستان سعودی در واشنگتن توسط سپاه قدس (شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران) خبر داد و سپاه ايران را به طراحی بمبب‌گذاری در سفارتخانه‌های عربستان سعودی و اسرائيل در واشنگتن متهم نمود.

در همين رابطه فردی به نام منصور ارباب سيار در آمريکا دستگير شده و دادگستری آمريکا عليه وی و ايرانی ديگری به نام غلام شکوری که در ايران به سر می‌‌برد کيفرخواست صادر کرده است.

وزير دادگستری آمريکا، گفته بود که طرح ناموفق ترور سفير رياض در واشنگتن، ازسوی جناح‌های وابسته به حکومت ايران سازماندهی شده و تاکيد کرده بود که آمريکا در اين طرح ترور، جمهوری اسلامی ايران را مسئول می‌داند.

سفارت عربستان سعودی در واشنگتن نيز با انتشار بيانيه‌ای اعلام کرد: “اين توطئه نقض آشکار هنجارها، استانداردها و کنوانسيونن‌های بين‌المللی و در تضاد با اصول انسانی است.”

سعود الفيصل، وزير خارجه عربستان، نيز در واکنش به اين اقدام جمهوری اسلامی گفته ‌بود کشورش در قبال اين توطئه “پاسخی حساب ‌شده به ايران” خواهد داد.

اما در ايران آيت‌‌الله خامنه‌‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با رد اتهامات مطرح شده عليه ايران گفت: “آن‌ها با نسبت دادن يک تهمت مُهمَل و بی‌‌معنا به چند ايرانی تلاش کردند بهانه‌‌ای به‌دست آورند و جمهوری اسلامی ايران را به‌عنوان مدافع تروريسم مورد هجوم تبليغاتی سياسی قرار دهند اما اين توطئه نيز نگرفت و نخواهد گرفت.”

وزارت خارجه ايران نيز در بيانيه‌‌ای، با “تکذيب قاطع و شديد هرگونه ارتباط ايران” با اين اتهام، اعلام کرد: “بر اساس بديهيات حقوقی، در صورت وجود هرگونه ادعا نسبت به دولت ديگر، دولت آمريکا بايد حداقل اطلاعات فردی متهم يا متهمان را برای بررسی، اعلام نظر و درخواست همکاری به کشور مورد نظر تسليم می‌کرد. اما دولت آمريکا با وجود درخواست صريح جمهوری اسلامی ايران و برخلاف کنوانسيونن‌های شناخته‌شده بينن‌المللی، تاکنون هيچچ‌گونه اقدامی در اين زمينه انجام نداده است.”

اين در شرايطی است که ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، دوبار اعلام کرده است که مقام‌های آمريکايی و ايرانی بر سر اين موضوع در تماس مستقيم بوده‌‌اند؛ با اين حال نمايندگی ايران در سازمان ملل متحد با انتشار بيانيه‌‌ای هرگونه ارتباط مستقيم با آمريکا را بر سر اين موضوع رد کرده است.