ايالات متحده آمريکا بشار اسد، رئيس‌جمهوری سوريه را متهم کرد که اين کشور را به سمت “پرتگاه بسيار خطرناکی” می‌برد.

به گزارش العربيه، جی کرنی، سخنگوی کاخ سفيد در يک بيانيه در واکنش به ترور يکی از رهبران کرد سوريه، از اسد خواست تا از قدرت کناره‌گيری کند.
مشعل تمو، يکی از رهبران کرد مخالف حکومت سوريه پس از آزادی از زندان ترور شد. بعد از ظهر روز جمعه هفتم اکتبر ۲۰۱۱ چهار فرد مسلح در حالی که صورت خود را پوشانده بودند وارد منزل مشعل تمو شده و او را به قتل رساندند و فرزنش مرسل و زاهده رشکيلو از فعالان کرد را نيز زخمی کردند.

ترور رهبر گروه “المستقبل الکردی” خشم مخالفان را به دنبال داشت.

جی کرنی، سخنگوی کاخ سفيد در يک بيانيه در واکنش به ترور يکی از رهبران کرد سوريه، از اسد خواست تا از قدرت کناره‌گيری کند

العربيه گزارش داده دقايقی پس از خبر ترور مشعل تمو شهرهای درعا، قامشلی، ريف دمشق، لاذقيه، حمص و همه مناطق کردنشين سوريه شاهد تظاهرات گسترده‌ای بود.

در شهر عامودا تظاهرکنندگان مجسمه حافظ اسد پدر بشار اسد را که در مرکز شهر نصب شده بود، پايين کشيده و آن را شکستند.

بر اساس همين گزارش هزاران نفر در مقابل بيمارستان حسکه که جسد مشعل تمو به آنجا منتقل شده بود، تجمع کرده و عليه حکومت بشار اسد شعار دادند.

کميته هماهنگی انقلاب سوريه اعلام کرد در جريان تظاهرات روز شنبه دست کم ۲۳ نفر به دست نيروهای دولتی کشته شدند.

ويکتوريا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا نيز گفت: ” آمريکا خواهان آن است که شمار بيشتری از کشورها بر فشار خود بر مقامات سوريه شدت بخشند و اين فشار نه فقط سياسی و لفظی بلکه اقتصادی باشد.”
دولت آمريکا ۳۰ اوت ۲۰۱۱ (هشت شهريور ۱۳۹۰) در پاسخ به “سرکوب و خشونت فزاينده” سوريه عليه معترضان ضددولتی، دارايی‌های وليد معلم، وزير امور خارجه سوريه و همچنين بوسينی الشعبانی، مشاور رئيس‌جمهور سوريه و علی عبدالله کريم علی، سفير سوريه در ليبی را مسدود کرد.
کشورهای عضو اتحاديه اروپا نيز روز جمعه دوم سپتامبر ۲۰۱۱ (۱۱ شهريور ۱۳۹۰) توافق کردند تا صادرات نفت سوريه را تحريم کنند.
سوريه روزانه ۳۸۰ هزار بشکه نفت خام توليد می‌کند. بنا به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمريکا، نفت خام سوريه عمدتاً به کشورهای اروپايی مانند آلمان، ايتاليا و فرانسه صادر می‌شود.

نولاند افزود: “کشورهايی همچون روسيه می توانند تدابير بيشتری را برای تشديد فشار بر اسد اتخاذ کرده و از جمله برای برقراری تحريم ارسال اسلحه به ما بپيوندند.”

روسيه از تحريم‌ها عليه سوريه حمايت نمی‌کند و می‌گويد دولت سوريه بايد دست به اصلاحات بزند.

با اين حال دميتری مدودف، رئيس جمهور روسيه روز جمعه در يک اظهارنظر تازه گفت اگر حکومت بشار اسد اصلاحات قول داده‌شده را به اجرا نگذارد بايد کنار برود اما آن را به تصميم مردم سوريه واگذار کرد.

روسيه و چين چهارم اکتبر ۲۰۱۱ (۱۲ مهر ۱۳۹۰) قطعنامه مورد پشتيبانی آمريکا و کشورهای اروپايی را که خواهان تشديد تحريم‌ها عليه حکومت سوريه بود، وتو کردند.

تظاهرات مخالفان بشار اسد، رئيس‌جمهوری سوريه از ميانه ماه مارس ۲۰۱۱ (اسفند ۱۳۸۹) آغاز شده است. بنا بر آخرين آمار سازمان ملل، شمار افرادی که در جريان اعتراضات ضد حکومتی در سوريه تاکنون کشته شده‌اند به بيش از ۲۹۰۰ نفر رسيده است.