آیساف یا نیروهای بین‌المللی کمک به تأمین امنیت افغانستان اعلام کرد که حاجی مالی‌خان، بلندپایه‌ترین فرمانده شبکه حقانی را در جنوب افغانستان بازداشت کرده است.

در اطلاعیه‌ای که روز شنبه ۹ مهر، از سوی دفتر مطبوعاتی آیساف در کابل منتشر شد آمده است که این فرمانده ارشد حقانی با معاون و یکی از نگهبانانش در یک عملیات ویژه در منطقه جانی‌خیل ولایت پکتیا بازداشت شده است.

حاجی مالی‌خان که گفته می‌شود با پاکستان رابطه نزدیک دارد متهم است که افراد تروریست را برای انجام حمله علیه دولت افغانستان و نظامیان خارجی، از پاکستان به افغانستان انتقال می‌داده است.

آیساف گفته است که بازداشت مالی‌خان یک رویداد مهم در زمینه سرکوب شبکه حقانی است. این شبکه در سال‌های اخیر حملات مرگباری را در مناطق مختلف افغانستان انجام داده است.

آمریکا پاکستان را متهم کرده است که به شبکه حقانی در حمله علیه دولت افغانستان و نظامیان بین‌المللی کمک و یاری رسانده است

آمریکا پاکستان را متهم کرده است که به شبکه حقانی در حمله علیه دولت افغانستان و نظامیان بین‌المللی کمک و یاری رسانده است.

دو هفته پیش پس از آن که سفارت آمریکا و فرماندهی آیساف در کابل از سوی مهاجمان مسلح مورد حمله قرار گرفت آمریکا شبکه حقانی را متهم ساخت که با پشتيبانی سازمان اطلاعات ارتش پاکستان این حملات مرگبار را سازماندهی و اجرا کرده است.

در همین راستا،‌ لئون پانه‌تا،‌ وزیر دفاع آمریکا نیز هشدار داد که این حملات را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت و دیگر اجازه نخواهد داد چنين حملاتی تکرار شود.

پانه‌تا با ابراز نگرانی از فعالیت شبکه حقانی گفت که آن‌ها حملاتشان را در افغانستان انجام می‌دهند و دوباره به پناگاه امن خود در پاکستان بازمی‌گردند و این برای آمریکا غیر قابل پذیرش است.

این اظهارات صریح آمریکا در مورد پیوند پاکستان با شبکه حقانی، سبب افزایش تنش میان دو کشور شده است.

روز جمعه هشتم مهرماه، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که مارک گروسمن، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان و پاکستان به‌زودی در راستای برنامه مبارزه با تروریسم و چگونگی برخورد با شبکه حقانی به این دو کشور سفر خواهد کرد.